Avatar billede challenge Praktikant
12. juli 2009 - 16:36 Der er 13 kommentarer og
1 løsning

Win32 customization

Hej allesammen,

Under min "uddannelse" til C++ programmør har jeg efterhånden fået det basale ind omkring at oprette vinduer og tilføje lidt indhold til disse.

Min interesse er dog begyndt at bevæge sig over imod at designe mine programmer fra det mindste til det største. Jeg ønsker altså at lære om, hvordan jeg ændrer udseende på alt fra menu-knapper til selve vinduets eller MessageBox'ens udseende (farver, taskbars, knapper etc.).

Hvis nogle kunne pointe mig i denne retning med nogle keywords jeg kunne søge på, ville det være perfekt. Jeg har indtil nu søgt, men meget er ikke kommet frem.

Skriv gerne hvis min efterspørgsel er uklar.
Avatar billede rrm Nybegynder
12. juli 2009 - 17:00 #1
Hej....

På denne side http://winprog.org/tutorial/, er der en tutorial til diverse ting af win api'en... Måske noget du kan bruge....
Avatar billede arne_v Ekspert
12. juli 2009 - 17:07 #2
Farver og lignende styres vel via desktop theme (aldeles uprogrammatisk).
Avatar billede challenge Praktikant
12. juli 2009 - 17:11 #3
Hej rmm,

Siden du linker til er i høj grad den side jeg har brugt til, at tillære mig C++ programmering ift. win32 API.

Mit spørgsmål har du derfor måske misforstået.

Til alle der kender PokerStars' klient, ved I, at deres interface er yderst "customized." (kan ses på http://www.pokerstars.com/ uden registrering - tryk download øverst til venstre).

Mit spørgsmål gik mere ud på, hvordan man vil kunne opnå denne grad af "customization". Klikker du f.eks. på game filer inde i klienten vil du se en boks der er helt igennem customized.

Jeg håber at jeg formår at få forklaret min ønske forståeligt.
Avatar billede challenge Praktikant
12. juli 2009 - 18:24 #4
... eller Visual Studio, for den sags skyld, der indeholder en del elementer der ikke kan siges at være standard Windows look, men mere elementer, de selv har 'designet'...
Avatar billede challenge Praktikant
13. juli 2009 - 10:36 #5
http://www.codeproject.com/KB/toolbars/WinFormsRibbon.aspx

Dette projekt, i C#, er customized i den forstand, at programmet har Vista-look også på XP-maskiner. Det er denne slags "skinning" jeg er ude efter, dvs. at kunne bestemme hvordan stort set alt skal se ud.
Avatar billede arne_v Ekspert
14. juli 2009 - 04:05 #6
Det der ligner bare en Ribbon control.

Hvis du vil have det til Win32 C++ så skal du hente:
  http://www.microsoft.com/downloads/details.aspx?FamilyId=D466226B-8DAB-445F-A7B4-448B326C48E7&displaylang=en
Avatar billede arne_v Ekspert
14. juli 2009 - 04:06 #7
Hvis du selv vil lave en, så skal der kodes en masse.
Avatar billede challenge Praktikant
15. juli 2009 - 11:29 #8
Hej igen,

Det var som sådan ikke ribbon control jeg ønskede - eksemplet viste blot ideen bag, hvad jeg ville. Umiddelbart har jeg fundet ud af, at Owner Draw ville være en mulig løsning, hvorigennem jeg tilsyneladende kan tegne både vinduw, controls osv. som jeg har lyst. Er dette en korrekt opfattelse?
Avatar billede segmose Nybegynder
16. juli 2009 - 10:56 #9
Hvis du skal tilbage til owner draw så er der ikke sket meget i windows programmering de sidste 20 år???
Avatar billede challenge Praktikant
16. juli 2009 - 13:43 #10
Segmose,

Hvad vil du så foreslå mig at bruge, hvis ikke owner draw?
Avatar billede challenge Praktikant
16. juli 2009 - 14:45 #11
... Som i så fald er mere "up to date", og ikke et 'levn fra fortiden' :)
Avatar billede segmose Nybegynder
16. juli 2009 - 14:49 #12
sorry det kan jeg ikke hjælpe med :/
Jeg undrede mig bare over at "man" bliv nød til at falde tilbage på owner draw.
Avatar billede challenge Praktikant
16. juli 2009 - 15:25 #13
Well, virker det efter intentionen, er der vel ingen grund til at ændre på det? :)
Avatar billede challenge Praktikant
16. juli 2009 - 19:55 #14
Lukker og tager selv point, da kommentarer desværre ikke medvirkede til at finde en løsning.

Jeg takker dog jer alle for jeres svar!