Avatar billede kelleolsen Nybegynder
12. juli 2009 - 14:14 Der er 4 kommentarer

Temperatur!

Hej alle Eksperter.

På en af mine pcer, som har Windows XP Home Edition, der kan man se hvor mange grader der er i den, i BIOS.

Spørgsmål 1. Kan man ikke se hvor mange grader der er i den i stedet for at man skal til at ind i BIOS, kan man så ikke se det i Windows?

Spørgsmål 2. Temperaturen i den ligger på 60-70 grader. Men hvor henne i/på computeren er det så at den er 60-70 grader?

Spørgsmål 3. Er 60-70 alt alt alt for meget, og skal jeg overveje mere køling?

PS. Det er ikke en helt ny computer mere :D
Avatar billede Tranex Nybegynder
12. juli 2009 - 14:25 #1
Spg. 1: Jo tror det hedder realtemp eller så kan du altid bruge everest.

Spg. 2: Det kan du se med everest.

Spg. 3: Det kommer an på hvilken cpu du har. Hvis det er cpu, der er 60-70 grader varm, ville jeg overveje en ny køler.
Avatar billede Rosenkjaer Novice
12. juli 2009 - 14:25 #2
Svar:

1. Prøv at hente programmet SpeedFan, det kan bl.a. se temperaturen i din PC

2. Hvis du kun kan se en temperatur, så er det sikkert CPU'ens temperatur, og hvis den bare har standard køleren på, så passer 60-70 grader nok meget godt.

3. Det er i hvert fald ikke "alt alt alt" for meget. Selvfølgelig er det ikke en lav temperatur, og det er nok kun når den ikke bliver brugt. Hvad bruger du din PC til? Bare internet, mail og word? Eller også grafik, spil og programmering?

M.v.h. Johnny
Avatar billede geforce3 Praktikant
12. juli 2009 - 16:08 #3
Har du prøvet at rense den for støv ?? :)
Avatar billede drenriza Nybegynder
12. juli 2009 - 21:23 #4
Det er ikke underligt at din CPU bliver så varm i bios tilstand. Bios gør nemlig det at den smækker din cpu op på 100% ydeevne. Og derved øger varmeudviklingen markant.

Hvis du har en Intel processor, download core temp af den nyeste version, instaler og tjek din temp.

Tjek derefter din blæser for støv. Hvis den er meget støvet sluk computeren, tag strømstikket ud af vægen og støvsug den (med lidt omhu) for støv og snask.

Hvis temperaturen stadig er meget høj, overvej en ny køler. Dette kan der henvises til hvis du oplyser hvilken cpu/socket du har.

60-70 grader lyder i overkanten til hvad der er sundt. Der hvor processoren bliver varm er på selve kernen. Så til den temperatur der bliver målt med f.eks. core temp skal du ligge 2-4 grader til. Eftersom at den ikke måler på selve kernen men på en "væg" af den modsatte side af kernen.

Håber det hjælper dig.