Avatar billede bigby Nybegynder
08. juli 2009 - 19:56 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

Er min NAS for sløv?

Jeg har købt en Synology 209 (den nye model uden "plus" i modelnavnet). Heri sidder to WD diske (green) på hver 2 TB. De sidder i RAID1 (spejling).

Både NAS og pc er koblet til en D-link switch (DGS-1008D), der igen sidder i en D-link router (DIR-655).

Problemet er hastigheden! Når jeg overfører små filer, ligger jeg omkring 6 MB/s. Store filer overføres med 11-12 MB/s begge veje.

Ifølge NAS-testen på benchmarkreviews.com skulle det være muligt at opnår omkring 50 MB/s.

I praksis irriterer det mig mest, at indekseringen i Vista er tæt på ubrugelig.

Hvis jeg skal rode med jumboframes og andet langhåret halløj, vil jeg bede om MEGET udførlige instrukser, da dette er nyt land for mig.

Noget andet: Bør jeg mappe et drevbogstav til NAS'en? Som det er nu har jeg bare lavet en genvej til "diskstation" der optræder under "netværk".
Avatar billede MRls Nybegynder
10. juli 2009 - 13:52 #1
Det kommer an på hvor hutigt dine WD  diske kan læse dataen, ellers prøv uden raid1 det kan være det går hurtigere
Avatar billede bigby Nybegynder
10. juli 2009 - 15:41 #2
Diskene er disse her:

http://www.wdc.com/en/products/products.asp?driveid=576

De har vundet flere tests, så det er næppe flaskehalsen.

Jeg tror snarere, det er noget med routeren eller switchen, som der skal nørdes rundt med, og her er jeg på udebane.
Avatar billede justrace Novice
19. juli 2009 - 18:13 #3
RAID1 er en hastighedsrøver.

For mig at se er hastigheden ok.

De hastigheder der er lavet under tests, er under helt optimale forhold, og IKKE med RAID1 opsætning, men med RAID0.

Harddiskene er ikke de hurtigste, og fordi de er gode i test, behøver de ikke være hurtige, men strømbesparende og stille og kølige, hvilket tilsammen giver en langom ydelse.
Avatar billede snabeljan Nybegynder
31. august 2009 - 14:22 #4
Hey... normalt er RAID-1 altså rigtig hurtigt - man bruger det bl.a. til større storage-systemer at lægge databaser's performancetunge drev på...

Hvad er dit netværk koblet op med - jeg tror nærmere det er der du skal søge - hvis det kun er 100 mbit, skal du ikke forvente at få ret meget mere end 6 MB/sek ud af boksen / diskene.
Avatar billede justrace Novice
31. august 2009 - 15:39 #5
Nu er det jo sådan at RAID1 er mirroring, altså der skrives det samme på begge diske. RAID0 er hvor der skrives til 2 diske som var de 1, men med den fordel at man i teorien kan få dobbelt skrivehastighed.
Avatar billede snabeljan Nybegynder
31. august 2009 - 23:28 #6
Alt andet lige - er RAID 0 for usikkert... Hvis bare én af diskene dør, mister man alle data.

Hastigheden på 0 kontra 1 er afhængig af hvad man laver. Med 'singlethread' reads vil raid 0 have en lille fordel. Og igen - afhænger det her også af hvilket OS de er lagt ud til - Linux har f.x. haft en bug med at lægge alle i-nodes på én disk i et raid 0 :(

Anyway i det specifikke tilfælde her på tråden, vil jeg godt lægge hovedet på blokken for at den hastighed han mangler ikke har noget m. RAID0/1 problematik at gøre. Det er netværksopsætningen / infrastrukturen der er problemet...

....
Just my 2 cents