Avatar billede askalot Mester
05. juli 2009 - 19:15 Der er 14 kommentarer og
1 løsning

Vista UAC - hvorfor ik' bare diable det?

Hejsa..

Jeg har lige fået laptop med Vista, og har mine første erfaringer med dette styresystem.

Mit første indtryk af Vista er ret negativt!, jeg ved ikke hvad de har tænkt på da de designede brugervenligheden... hold da op... jeg er mildest talt forbavset, og skuffet.

Det aller værste er dog UAC, der er sikkert blevet tudet om det siden det kom.. men nu hvor jeg faktisk sidder med Vista må jeg bare erkende at det vil jeg simpelthen ikke finde mig i...

jeg vil IKKE bruge UAC..

Folk siger..neeej..det er mega sikkerheds hul.. blbalbal.. men..er det ikke bare det samme som at køre XP?.. (som jeg forøvrigt har det fint med)..

Eller betyder det at Vista bliver MERE usikkert end XP hvis jeg slår UAC fra.. hvis ja.. k..p..m.g. . rø...n... !!!!!
Avatar billede askalot Mester
05. juli 2009 - 19:20 #1
Har forresten også læst om hacks der kan omgå UAC alligevel..så hvorfor overhovedet spilde klik tid på det.. får jo RSI af det!!! =D
05. juli 2009 - 19:30 #2
http://www.pcworld.dk/art/9234?page=1 (Hvis der er nogle der ikke ved hvad der er tale om *S* )
Avatar billede thesheriff Nybegynder
05. juli 2009 - 19:48 #3
Hmm forstår stadig ikke "spørgsmålet"?
Avatar billede ksoren Nybegynder
05. juli 2009 - 20:52 #4
Den pcworld artikel synes jeg ikke er særlig præcis. Den står:

"Systemet skulle sikre, at uautoriserede programmer ikke blev startet på pc'en uden brugerens viden"

det er ikke formålet med UAC
Avatar billede jakoba Nybegynder
05. juli 2009 - 21:25 #5
Avatar billede askalot Mester
05. juli 2009 - 23:01 #6
#3 Undskyld mit spørgsmål ikke er så klart.. men det skulle vel ha været noget i stil med:

Er det ikke "ok" at deaktivere UAC, hvis man bare har nogenlunde begreb om hvad man laver på sin egen computer.?
Avatar billede askalot Mester
05. juli 2009 - 23:03 #7
- og side spørgsmål..

Hvis man slår UAC fra, er man så _mere_ ubeskyttet end hvis man kørte XP SP3?
Avatar billede ksoren Nybegynder
06. juli 2009 - 00:05 #8
#5 den forklaring er også mere præcis. Ifølge pcworld skal man give tilladelse til alt der vil starte. UAC gør, at selvom man er admin, så afvikles programmer med almindelige rettigheder - indtil der trykkes på knappen.
Avatar billede thesheriff Nybegynder
06. juli 2009 - 07:42 #9
#6

Om det er ok, er jo helt op til en selv. Jeg kender flere "almindelige brugere", der er glade for den ekstra sikkerhed, der ligger i UAC.

Personligt deaktivere jeg den som det første efter installation af Vista.

Tanken bagved tiltaler mig dog, og mon ikke M$ har skævet lidt mod Linux-princippet, hvor alting er forbudt indtil du tillader det?:) Det giver som udgangspunkt mere sikkerhed.

#7

Så længe XP bliver serviceret af M$ (med opdateringer), må man gå ud fra, at det er lige så "sikkert" som Vista.
Avatar billede ksoren Nybegynder
06. juli 2009 - 15:12 #10
#9 "M$"?

Er du lidt af en Bill Gates wannabe?
Avatar billede thesheriff Nybegynder
06. juli 2009 - 15:42 #11
Hvis man er en Bill Gates wannabe, vil man nok ikke omtale sit eget firma som M$ ;)
Avatar billede ksoren Nybegynder
06. juli 2009 - 21:44 #12
Jeg tror nu nærmere det er din misundelighed der kommer til udtryk
Avatar billede askalot Mester
22. juli 2009 - 12:57 #13
Har slået det fra.. og været glad lige siden..

Tak for kommentarerne
Avatar billede askalot Mester
28. februar 2011 - 21:42 #14
Er nogen af dem der har kontribueret der vil lægge et svar?
Avatar billede thesheriff Nybegynder
01. marts 2011 - 10:14 #15
Her er et...