Avatar billede tombo Nybegynder
03. juli 2009 - 23:00 Der er 9 kommentarer og
1 løsning

Sort skærm efter BSOD

Hej.

Mit setup er:
Bundkort: Asus M3A
CPU: AMD Phenom X4 9600 men en smule i tvivl om det lige er 9600.
GFX: ATI Radeon HD 4850
Ram: Corsair Dominator DDR2 Ram 2x 2GB
HDD's: 2x Raptor 500Gb

Keybord: Logitech G15
Mus: Logitech G9 Laser

Well systemet har fungeret. Dog har det ville drille med at det kunne finde på pludseligt at arbejde meget langsomt under opstart. Dette kunne dog ungåes hvis strømmen blev cuttet fuldstændig til maskinen hvorefter problemet ikke ville være der.
Dette problem fik jeg dog aldrig løst selvom jeg både siden købet af bundkort, processor og gfx har skiftet hdd's og opdateret bios op til flere gange (dog ikke flere end nødvendigt;))

Well dette er ikke selve problemet men kan være nogle mener det er nyttig ekstra viden.

Nu til problemet.
Jeg har ferie pt og skulle på et længere ophold et andet sted i landet så tog den stationære med. Da jeg kom frem satte jeg det hele op og fik sluttet alt til.
Jeg tændte for maskinen og alt så fint ud den fandt mine hdd's (de er sat op i raid) og da det så ud til at gå fint med at finde dem gik jeg ud i køkkenet for at hente noget at drikke.
Da jeg kom tilbage så jeg at der var kommet en BSOD (af typen hvor den smider data ned på disken) dog nåede jeg ikke at se fejlkoden inden den slukkede.
Maskinen lukkede ned og da jeg så ville starte den igen gik der liv i blæserne men der kom ikke noget frem på skærmen den forblev bare sort.
Jeg har prøvet reset af Bios, det hjalp ikke.
Jeg har prøvet at tage rammene ud for at tjekke om der skete noget. NADA ikke engang en bibben.
Jeg har tjekket alle kabler efter og ingen af dem sidder løse.
Blæseren køre fint på Grafikkortet og den giver også det standard røde blink når jeg trykker på tænd knappen.

Jeg tænkte først før jeg tjekkede det med blæseren på gfx kortet at den kunne være gfx kortet der var røget(da skærmen jo bare er sort). Men som sagt så køre blæseren og den giver det røde glimt. Men jeg har så også bemærket at der ikke ser ud til at komme liv i tastaturet og mussen heller.. Så det må betyde at er der noget at vise så må bios anullere opstartetn pga at et eller andet mangler (er brændt af).

Men hvad er galt?? =/
Mit bud ville være CPU eller bundkort men hvis det var cpu burde jeg så ikke stadig kunne få et skærmoutput?
BLæserne der er styret af bundkortet for stadig strøm og det, men burde de få det hvis det var bundkortet den var gal med? =/
Der lugter heller ikke af brændte printplader i maskinen.

Jeg har ikke nogen reservedele lige ved hånden så kan ikke lave nogen udskiftninger og teste det den vej rundt lige pt:(

Men nogen bud på (samt gerne en forklaring hvis muligt) hvad der er galt og eventuelt hvordan det fikses?
Eller nogen erfaring inden for området så jeg kan få pinpointet hvor fejlen præcist ligger og hvad der så eventuelt skal skiftes.

Hvis der er brug for yderligere informationer så sig endelig til og jeg skal levere dem efter bedste evne.

Håber i kan hjælpe.

MvH
Niels

Ps. Håber 200 point er en fair sats for dette problem.
Avatar billede Claus Wøbbe Juniormester
03. juli 2009 - 23:11 #1
Jeg tænker umiddelbart et crash af HDD læse-/skrivehoved. Kan du prøve at skifte HDD og se om du kan boote fra en anden?
Avatar billede tombo Nybegynder
03. juli 2009 - 23:23 #2
har ikke en liggende lige pt men ville det give dette resultat? burde den så ikke bare melde fejl i bios??
Eventuelt sige der ingen hdd's er tilgænglige?? eller en anden form for fejlmelding? For den burde vel stadig give mig muligheden for at komme i bios og det, for den tjekker først op på hdd's efter bios opstart normalt vel??

Desuden er de nok det nyeste hardware i maskinen.. så ville da være træls hvis det var dem, men er det muligt at det ville give denne problemstilling hvis det var dem?
Avatar billede tombo Nybegynder
03. juli 2009 - 23:28 #3
Altså den burde vel stadig vise noget på skærmen hvis det "bare" var hdd fejl/crash?
Avatar billede elkoger Nybegynder
03. juli 2009 - 23:54 #4
har du mulighed for at teste med en anden PSU ?
Avatar billede tombo Nybegynder
04. juli 2009 - 00:25 #5
Har desværre heller ikke en af dem liggende ikke her i hvert fald.
Men det ser ikke ud som om den fejler noget heller lugter den brændt.
Avatar billede Claus Wøbbe Juniormester
04. juli 2009 - 08:00 #6
Jeg tror det er dit bundkort, der er brændt af. Den kan sagtens stadig give "rød lampe", og det er jo stadig delvist strømførende, selvom det er stået af, så dine blæsere kan vel også fortsat køre.
Avatar billede ptj_11 Forsker
04. juli 2009 - 13:19 #7
Jeg ville starte med at frakoble alle enheder, incl. skærmkort og ram, sådan at der kun sidder cpu på MB. Dernæst genstarte maskinen.
Hvis bios fungerer, og forudsat at MB er intakt, så vil dette resultere i bip-fejlkoder, når bios prøver at læse ram.
Hvis disse bip-fejlkoder lyder, så ved du, at dit MB virker så langt, og at bios fungerer.
Tag strømmen fra maskinen, indsæt ram, start op igen. Nu bør bios give bip-fejlkoder for manglende skærmkort.
Sådan ville jeg gå frem.
Men selv om der kommer bip-fejlkoder, er det ikke dermed en garanti for, at alt er 100% i orden.
Delene kan jo godt være delvist fungerende, uden at de derfor vil kunne fungere fuldt ud.
Hvis evt. du har indbygget skærmkort på MB, kan du også forsøge at slutte skærmen til denne udgang.
Hvis dit ATI Radeon HD 4850 er defekt, eller sidder løst i soklen, så vil du jo ikke få billed på kærmen, så hvis maskinen starter fuldt op, uden bip-fejlkoder, så er der en god chance for, at fejlen ligger i skærmkortet.
Du kan næsten høre, om maskinen kører selve opstarten igennem. Den vil normalt falde til ro, når den har afsluttet opstarten.
Håber dette kan hjælpe dig.
/ptj_11
Avatar billede tombo Nybegynder
06. december 2012 - 20:32 #8
måtte indsendes til fejlfinding, ptj_11 hvis du smider et svar så får du de point der er ude i dette forældede spørgsmål :)
Avatar billede ptj_11 Forsker
06. december 2012 - 23:05 #9
Je, det var en gammel sag.
Hvad var løsningen på problemet?
/ptj_11
Avatar billede tombo Nybegynder
15. juli 2013 - 08:13 #10
Det var så vidt jeg husker et nyt bundkort jeg måtte have på desværre.