Avatar billede tvh33 Nybegynder
24. juni 2009 - 22:26 Der er 6 kommentarer

Alle ikoner blanke og filtypen ændret til .exe

Hej eksperter

Jeg har fået en virus på min computer, som har resulteret i følgende problemer:

- Alle ikoner på skrivebordet er blevet blanke.

- alle programmer og programfiler er lavet om til .exe filer, som ikke kan åbnes. Selv mit antivirusprogram kan ikke åbnes pga. ændringen.

- Har prøvet at hente nogle programmer efterfølgende, men de laves med det samme om så jeg ikke kan åbne dem.

- Kan godt (eksempel) åbne et word-dokument i word, men hvis jeg forsøger at åbne word for sig selv, kan jeg ikke.

Håber nogen kan hjælpe mig, elelr har nogen idéer til hvordan jeg kan fjerne virussen.
Avatar billede tofferman Nybegynder
24. juni 2009 - 22:40 #1
Den lyder godt nok klam!

Kan du starte op i genoprettelseskonsollen, og tage en backup af dine dokumenter, så du kan formatere disken og lave en frisk installation?

Jeg tror din windows-installation er mere eller mindre ødelagt :-/
24. juni 2009 - 22:48 #2
*ENIG*

-> skal vi gætte:
Win98, ME, W2000, XP, Vista, Win7, ... ?
Avatar billede tofferman Nybegynder
24. juni 2009 - 22:55 #3
Hmm. Nu håber jeg ikke det næste indlæg bliver noget i retning af:

"Det ville aldrig kunne ske på Linux eller Mac" ;o)
Avatar billede tvh33 Nybegynder
24. juni 2009 - 22:55 #4
hov undskyld.. glemte helt at skrive at min computer kører med windows vista premium
Avatar billede tvh33 Nybegynder
24. juni 2009 - 22:57 #5
Vil virussen blive overført med mine dokumenter hvis jeg laver backup, tofferman? Eller er risikoen ikke så stor?
Avatar billede tofferman Nybegynder
24. juni 2009 - 23:05 #6
Ja, det kan man jo ikke være sikker på, da vi jo ikke ved hvilken virus vi har med at gøre (eller om årsagen er en helt anden).

Når du har installeret Windows igen, skal du skanne ALT fra dit backupmedie, inden du flytter det over på harddisken igen.