Avatar billede johnstigers Seniormester
24. juni 2009 - 21:35 Der er 29 kommentarer og
1 løsning

Samle PC selv for 1. gang...

Jeg skal for 1. gang til at samle en pc fra bunden...
Det eneste der genbruges er kabinettet...

Noget jeg skal være opmærksom på i den forbindelse?
Avatar billede MathiasDue Nybegynder
24. juni 2009 - 21:40 #1
tja, læs altid anmeldelser på de produkter du køber, om de er noget værd - find noget billigt/stabilt - 2 ting der som regl ikke følger hinanden.
Avatar billede MathiasDue Nybegynder
24. juni 2009 - 21:49 #2
jeg skal lige høre - går du efter amd eller intel?
Avatar billede tofferman Nybegynder
24. juni 2009 - 21:52 #3
Der ligger masser af guides til samling af pc på nettet, så det er bare at komme i gang på Google, og læse en 2-3 artikler om det.

Det er ikke særligt svært. Du skal selvfølgelig bare sørge for at bundkort, cpu og RAM passer sammen.

Husk at bruge en lille smule kølepasta mellem cpu og køler, medmindre der allerede er en stribe køletape på kølerens bundplade. Brug endelig ikke for meget. Kølepastaen skal kun fylde de små bitte ujævnheder ud mellem de to stykker metal, så varmeoverførslen bliver optimal. Der er sikkert nok til 100 cpu´er i en enkelt lille tube kølepasta.

Sæt cpu, køler og RAM på bundkortet, inden du monterer det i kabinettet. Der er noget nemmere.

Vær forsigtig når du skruer bundkortet fast, så du ikke ødelægger nogle gevind.

Det er en god idé at anskaffe et armbånd som du kan få hos de fleste elektronikforhandlere. Så aflader du hele tiden dig selv i forhold til computeren, så du ikke ødelægger de sarte kredsløb (i computeren altså).

Sørg for at købe en strømforsyning i en ordentlig kvalitet, og med RIGELIGT Watt. Her er det (også) dumt at spare.

Ellers er det bare på med vanten :-)
Avatar billede johnstigers Seniormester
24. juni 2009 - 21:57 #4
Avatar billede arne_v Ekspert
24. juni 2009 - 22:01 #5
Kom der ikke en vejledning med bundkortet?

Efter min mening saa er:
- bundkortets vejledning
- godt med plads
- godt med tid
- taalmodighed til at RTFM the first time
- IQ >= normalt
nok til at samle en PC.
Avatar billede MathiasDue Nybegynder
24. juni 2009 - 22:01 #6
hvor er harddisken ?^^
Avatar billede tofferman Nybegynder
24. juni 2009 - 22:07 #7
HA! Ja, en harddisk vil nok også være nyttig at have ved hånden :-)
Avatar billede johnstigers Seniormester
24. juni 2009 - 22:07 #8
hæhæ - IQ >= normalt

Ved ikke om der er manual med til bundkort - kigger...
(er ikke begyndt endnu - venter til weekenden)
Avatar billede johnstigers Seniormester
24. juni 2009 - 22:08 #9
Jo jo...
quickstart guide, og en alm. manual er med :)
Avatar billede johnstigers Seniormester
24. juni 2009 - 22:10 #10
Harddiskene (2 x sata II kommer fra den gamle pc)
De er kun ½ år gamle.
Avatar billede johnstigers Seniormester
24. juni 2009 - 22:10 #11
OG DVDRW kommer også fra den gamle pc.

Hov ja, det var jo ikke kun kabinettet der blev genbrugt - sorry :)
Avatar billede tofferman Nybegynder
24. juni 2009 - 22:15 #12
Måske skal du lige tjekke her, inden du går igang:

http://mensa.dk/iqtest/

;o)
Avatar billede arne_v Ekspert
24. juni 2009 - 22:31 #13
Bundkortets manual skulle gerne fortaelle dig hvor alle de forskellige stik skal saettes i.

Muligvis er quickstart alt hvad du behoever.

Det er ikke saa svaert.

Det er vanskeligere at samle IKEA moebler end en PC.
Avatar billede tofferman Nybegynder
24. juni 2009 - 22:44 #14
Den største udfordring er vel egentlig at montere kabinetstikkene rigtigt.

På mit bundkort er der 2 connectorer til ekstra usb-porte, samt en connector til en firewire-port. Manualen advarer kraftigt om, at man endelig ikke må komme til at montere et usb-stik på firewire-connectoren (eller også er det omvendt). Stikkene er ens.

Ellers tror jeg ikke at du får særligt meget brug for manualen.
Avatar billede Grnkjr0 Nybegynder
24. juni 2009 - 23:14 #15
bare husk at de fleste gange er de farve kodede
Avatar billede tofferman Nybegynder
24. juni 2009 - 23:17 #16
Ja, det er næsten FOR nemt :-)
Avatar billede drenriza Nybegynder
25. juni 2009 - 09:02 #17
Der er ikke for meget til at samle selv.

1. kast dig ud i det.
Der følger som sagt en manual med dit bundkort. Læs den igennem og der kan næsten ikke gå galt.
2. Når du skal have cpu-køler og ram, sat på bundkortet så vær ikke bange for at ødelægge noget. Der skal MEGET til før det går i stykker selvom at der kommer "knække lyde".
3. Hust at køle-paste skal der næsten ikke noget på, tag noget på og brug et kredit-kort til at virkelig skrabe det til næsten ingenting.
4. hav tålmodighed. Hvis du ikke er sikker på noget så tjek det igen, hastværk er lastværk.
5. Youtube giver fine guides med billeder :)
6. Hvis alt går af lort, og du stresser helt ud. Så kast computeren af pokkeren til. Du får det bedre men sikkert ikke varigt :)
Avatar billede justrace Novice
25. juni 2009 - 09:56 #18
Hej john. :) Nå, så den gamle kunne ikke klare sims3 ?

#7 nr 2: Det er da noget forbandet sludder. Gu' skal man da passe på. Det er muligt der skal meget til, men at komme med sådan en tåbelig udmelding??

Nå, men start med at sætte CPU og kølerholderen på bundkortet før du sætter det ind i kabinettet. Det er ret besværligt at gøre bagefter. Køleren kan du selv vurdere om den skal monteres samtidig eller er til at få på bagefter.

Så er det tid til alt kabelrodet, men kabinetkablerne er ret nemme, da der er en lille dims med til bundkortet hvor du sætter dem alle på, hvorefter den så sættes på bundkortet.

Husk også HDD og DVD.

Skal dine 2 HDD køre i RAID sættes de i de 2 orange stik, ellers er det de røde stik der skal bruges.

Derefter er det blevet RAMenes tur, derefter Grafikkort.

Forsøg altid at have fysisk kontakt med kabinettet med håndleddene når du roder inde i kabinettet da det kan eliminere en del statisk elektricitet. Derved aflader du så der er nul mellem dig og kabinettet, så der ikke kan springe en lille satan gennem luften.
Avatar billede justrace Novice
25. juni 2009 - 10:09 #19
Hvis du ikke har skilt den gamle ad kan du jo lige smutte forbi og hente de nyeste drivere, og lægge dem på den harddisk der skal være D-drev. :)

http://support.asus.com/download/download.aspx?SLanguage=en-us
Avatar billede drenriza Nybegynder
25. juni 2009 - 11:10 #20
Jeg har aldrig sagt man ikke skal passe på. Jeg har sagt man ikke skal være bange for at ødelægge hardwaren. Eftersom der skal for det meste en del til med nogle af delene.

For er man først overforsigtig og uha ånej, uhm er det rigtigt. Så smadre man sku noget. Men har aldrig sagt man skal gøre det UDEN føelse. Så forbandet sludder?
Avatar billede johnstigers Seniormester
25. juni 2009 - 19:03 #21
Sidder lige og kommer i tanker om at jeg har skiftet bundkort på den pc jeg sidder ved nu, så det skal nok gå :)

Så er der kun spørgsmålet om at få sat det hele op i BIOS...
Avatar billede johnstigers Seniormester
25. juni 2009 - 19:03 #22
Smid nogle svar.
Avatar billede MathiasDue Nybegynder
26. juni 2009 - 11:58 #23
hvem af os? :D
Avatar billede johnstigers Seniormester
26. juni 2009 - 22:32 #24
Det gik 100% ok.
Pc kører perfekt

Kom med svar alle sammen.
Avatar billede justrace Novice
27. juni 2009 - 00:26 #25
Læg bare mine til side til sommerferien. Du kan få brug for dem. :)
Jeg skylder jo også i forvejen, såh....
Mit mål i år var at runde de 10 kilo, og det er jo lykkedes. :)
Avatar billede justrace Novice
27. juni 2009 - 00:27 #26
Glemte lige at sige tillykke med den nye pc. :) Er den til dig selv?
Avatar billede johnstigers Seniormester
27. juni 2009 - 17:17 #27
Helt til mig selv jeps :)
Datteren overtager dog bundkort og cpu, da hun kun har en 2100+ AMD...
Avatar billede johnstigers Seniormester
27. juni 2009 - 17:19 #28
Accepterer svar, men sig til hvis i vil have så opretter jeg nyt spørgsmål...
Avatar billede tofferman Nybegynder
27. juni 2009 - 18:07 #29
Arj, det´ da li´måj! :-D
Avatar billede johnstigers Seniormester
27. juni 2009 - 19:09 #30