Avatar billede Ishtar Nybegynder
24. juni 2009 - 13:13 Der er 8 kommentarer

Placering af Baghøjtaler i En 5.1 Surround sæt?

Er det af meget vigtig betydning hvor baghøjtalerne placeres i forhold til sidde pladsen,( her tænker jeg både retning og afstand ) i en 5.1 Surround sæt?, for at høre surround lyd som biografen 100% tydelig?
Avatar billede Skillzmize Nybegynder
24. juni 2009 - 13:33 #1
For at hører som i biografen skal du minimum have 7.1 ;)

Men, jeg har helt klart bedst erfaringer med at sætte dem bag ved sig, og så sørge for at højtalerne er placeret væk fra hindanden..

altså..

1 = baghøjtaler
2 = baghøjtaler
3 = dig
4 = fronthøjtaler
5 = fronthøjtaler
6 = centerhøjtaler
___________

1        2

4  5  6

Hvis du så drejer dem, så de pejer hen mod hvor du sidder, giver det osse en bedre effekt.

Sørg for at "lufthullet" på subwooferen pejer hen mod dig for at udnytte den bedst muligt. Sæt den ikke bag, eller under en seng for at skulle den. Det dæmper kvaliteten og lyden utroligt meget.. Brug den i stedet som skammel ;) hehe.

Håber det hjalp lidt.
Avatar billede Skillzmize Nybegynder
24. juni 2009 - 13:33 #2
hov.. byt om på 5 & 6..
Avatar billede Ishtar Nybegynder
24. juni 2009 - 13:47 #3
Hej Skill.

Tak for de nyttige tips, men dog, min spm er stadig ubesvaret, "Synes jeg" :-).

Mener du så at jeg helst skal ha baghøjtalerne så tæt på som muligt?

Nuværende står de ca 1 meter væk skråt væk i hver sin retning, og ja de peger mod midten af sofaen, sådan ser min placering ud.

---Mig---

1-Venstre Front
2-Center
3-Højre Front
4-Bagerst Venstre
5-Bagerst Højre
6- Sub, den står lodret, altså Sådan :
|--|
^ Logoet sidder mod mig :-)
Avatar billede Skillzmize Nybegynder
24. juni 2009 - 14:02 #4
Jeg vil sige du skal have højtalerne en meter eller to bag ved dig.

1 = baghøjtaler
2 = baghøjtaler
3 = dig
4 = fronthøjtaler
5 = fronthøjtaler
6 = centerhøjtaler
__ = Sofa
___________

1        2
  ___

4  6  5
Avatar billede Ishtar Nybegynder
24. juni 2009 - 14:21 #5
Det må hjem og prøves i aften med noget surround lyd film klip eller musik så jeg er 100% sikker på om placering er fin eller om det er fordi det ikke lige altid der lyder så prangene flot gennem en surround :)

Jeg vil enten give dig point iaften eller også skriver hvad jeg finder ud :-9
Avatar billede Skillzmize Nybegynder
26. juni 2009 - 10:24 #6
Hvad så, var det godt? :)
Avatar billede Ishtar Nybegynder
29. juni 2009 - 09:09 #7
Hej, glemte helt at jeg har noget kørende herinde :-) Sorry.'

Jeg har ikke lige fået fat på en film eller klip stykkemed rigtig 5.1 lyd opdeling :D, jeg vil prøve idag,

Men smid lige en svar, så du kan få dine point.

MVh Ahmed
Avatar billede Skillzmize Nybegynder
30. juni 2009 - 09:12 #8
:)