Avatar billede Walbinger Nybegynder
17. juni 2009 - 20:40 Der er 15 kommentarer og
1 løsning

Windows opstart, beskadiget fil, Mininote...HJÆLP!!!

Hej

En af mine venner har et problem. Hans mininote kan ikke starte op da windows xp angiveligt mangler en fil.
Jeg kan ikke huske hvilken en den mangler, men når han starter computeren og prøver at starte op skriver den at en eller anden systemfil mangler.

Vi har prøvet at starte i fejlsikret tilstand, desværre uden held. Samme fejlmelding kommer.

Vi har prøvet at vælge "sidste kendte funktionelle tilstand", men desværre uden held. Samme fejlmelding kommer også her.

Jeg har læst mig lidt til at man kan køre en scan / rep ved at indsætte en org. windows cd, men problemet er at der er tale om en mininote med præinstalleret windows og ingen cd-rom drev.

I det tilfælde - hvad gør man da?

Håber på lidt hjælp...
Tak for det.
Avatar billede Slettet bruger
17. juni 2009 - 21:46 #1
Prøv en "chkdsk /r /f" fra fejlsikret (kommandoprompt) guide www.helgec.dk/chkdsk.html
Avatar billede Slettet bruger
17. juni 2009 - 21:55 #2
Hvis ikke der er en recovery-partition på computeren kan du prøve at slutte et eksternt cd/dvd-drev til computeren, indstille bios til at boote fra en usb-enhed, og så køre reparation fra Windows XP cd'en.
Avatar billede Slettet bruger
17. juni 2009 - 21:56 #3
@helgec: Hvis du havde læst spørgsmålet ville du have set at han slet ikke kan komme ind i fejlsikret tilstand, og derfor er din kommentar ikke helt relevant :-P
Avatar billede Slettet bruger
17. juni 2009 - 22:06 #4
"@helgec: Hvis du havde læst spørgsmålet ville du have set at han slet ikke kan komme ind i fejlsikret tilstand, og derfor er din kommentar ikke helt relevant :-"

Og hvis du havde ulejliget dig med at kigge på den guide jeg linkede til ville du se at der bl.a. stod

"Hvis du f.eks. har købt en computer uden en medfølgende installations-cd og du får brug for at køre chkdsk behøver du ikke at fortvivle, gå frem efter nedenstående og du vil være i stand til at køre en light udgave af chkdsk

Download og brænd www.helgec.dk/unik.iso filen skal brændes som et bootimage, se hvordan på www.helgec.dk/livecd.html
Boot op på din syge PC med din nybrændte cd, du skal naturligvis sikre dig at computeren booter fra cd-drev - vælg Start "Computeren with CD-Rom support"
Ved A:\> prompten skal du skifte til cd-drevet, det vil normalt være d: - skriv

Chkdsk  -> enter "
Avatar billede Slettet bruger
17. juni 2009 - 22:11 #5
Okay, en mindre dummert. Undskyld.
Men vi kan i hvert fald blive enige om at han skal skaffe et eksternt cd/dvd-drev for at kunne komme videre, ikke?
Avatar billede Slettet bruger
17. juni 2009 - 22:24 #6
Eller USB nøgle
Avatar billede Slettet bruger
17. juni 2009 - 22:55 #7
Eller USB nøgle.
Avatar billede Walbinger Nybegynder
18. juni 2009 - 08:36 #8
okay, det kan godt lade sig gøre med en USB nøgle?....for så vil vi da prøve det, helt sikkert.
Avatar billede Slettet bruger
18. juni 2009 - 10:21 #9
Ja, det kan godt lade sig gøre.
Er dog ikke helt sikker på at det er så let som at kopiere filerne fra cd'en til USB nøglen, men det er da værd at prøve.
Ellers ligger der en guide til at gøre det her:
http://www.msfn.org/board/USB-Boot-Recovery-Console-t111986.html
Avatar billede Walbinger Nybegynder
21. juni 2009 - 12:15 #10
Det der PETOUSB tillader ikke USB sticks der er større end 2 GB :) hvor nedern, fordi det er lige præcis der jeg hænger pt...
Avatar billede Slettet bruger
21. juni 2009 - 12:38 #11
Hvad mener du helt præcis med det ??
Avatar billede Slettet bruger
21. juni 2009 - 19:31 #12
Det er fordi FAT16 filsystemet ikke understytter mere, og det er det filsystem en PETOUSB formaterer i, når den laver en bootable USB nøgle.
Heldigvis koster en 2GB USB nøgle ikke særligt meget nu til dags. Her et eksempel på en til 108 kr. inklusiv levering fra Getmore.dk
http://www.getmore.dk/detalje-side.aspx?ProductGuid=DT100%2F2GB
De kan fås væsentligt billigere hvis du selv henter dem.
Avatar billede Slettet bruger
21. juni 2009 - 20:30 #13
Prøv lige at forklare mig om der er problemer med at oprette en bootbar USB nøgle og hvori problemet består
06. november 2009 - 23:39 #14
(Skal du vide mere ?)
Avatar billede Slettet bruger
07. november 2009 - 13:52 #15
Karise_larry støvsuger eksperten for folk der glemmer at lukke deres spørgsmål :P
Avatar billede Walbinger Nybegynder
20. juni 2010 - 17:27 #16
ok tak for hjælpen