Avatar billede apex Nybegynder
14. juni 2009 - 18:47 Der er 3 kommentarer

Tekst i Photoshop

Hej,

Når jeg laver webdesign i Photoshop, og vil sætte tekst ind for at skabe det endelige resultat af sidens udeseende, har jeg problemer med at få det til at stå ligeså klart som når man ser en hjemmeside i en browser.

Jeg ved selvfølgelig godt, at der er forskellige indstillinger md om det skal stå klar, skarp etc, med dog synes jeg ikke det har samme resultat.

Hvad er "standard" indstillingerne for at få teksten til at se ud som det bliver vist i browsere?

Det skal lige siges, at jeg har eksperimenteret med de gængse fonte som arial og verdana.
Avatar billede bufferzone Praktikant
14. juni 2009 - 19:39 #1
Hmmm. Det lyser som om du laver teksten som grafik, og det er en dårlig ide på flere måder.

Dels kan søgemaskiner ikke læse tekst der "står" på et billed som grafik, dels skal du rette hele billedet når du skal rette teksten, og dels skal der ny grafik til hver side hvor du ændre teksten.

Jeg vil i stedet anbefale at du laver grafik til dine sider med photoshop og så laver teksten i html. På denne måde bruger du de forskellige værktøjer som de bedst egner sig.

Hvis du f.eks. kigger på www.bufferzone.dk, så vil du se en side hvor de grafiske elementer er lavet med photoshop og nædten alt teksten er lavet i html. Med css kan du styre tekstens udseende næsten lige så fint som du kan med photoshop, men siderne kommer til at fylde markant mindre med html og du får ingen problemer med søgemaskinerne
Avatar billede apex Nybegynder
14. juni 2009 - 20:01 #2
Nej nej, det er kun mens jeg laver designet i Photoshop, at jeg laver teksten for at se det endelige resultat, inden designet sættes op i html/css.

Som sagt, så kan jeg ikke få teksten ordentlig klar i Photshop, og det må jo være muligt.
Avatar billede fusion-it Nybegynder
14. juni 2009 - 20:15 #3
Det er nemmest at undlade det for så at sætte det ind rigtigt eller nemmeste er så meget sagt men nu er et PS oplæg kun et billede så det må kunderne så finde sig i eller ligger der for meget arbejde i det.