Avatar billede Slettet bruger
13. juni 2009 - 12:21 Der er 17 kommentarer og
1 løsning

Gamer Computer spørgsmål.

Okay, jeg var her inde for 3-4 måneder siden og spurgte efter hvad jeg skulle købe hvis jeg ville bygge min egen computer, jeg fik massere af forslag men vil lige være sikker på at der ikke er kommet noget nyt som jeg måske skulle overveje i stedet for, men jeg vil gerne holde samme pris som nu

Her er listen med ting jeg vil putte i, kabinet, stor harddisk og styresystem har jeg.

Core i7 I7-920 8 MB (Intel Boxed): ca. 2200kr
http://www.edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=476918&searchArea=&Soegeord=

ASUS P6T: ca. 1800kr
http://www.edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=493708&searchArea=&Soegeord=

Corsair XMS3 3 x 2 GB: ca. 900kr
http://www.edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=478575&searchArea=&Soegeord=

Scythe Mugen Mugen 2: ca. 400kr
http://www.edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=490058&searchArea=&Soegeord=

XFX GeForce 295 GTX (1.792 GB): ca. 3700kr
http://www.edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=490293&searchArea=&Soegeord=

Chill CP-700M: ca. 950kr
http://www.edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=452071&searchArea=&Soegeord=

WD VelociRaptor WD1500BLFS 150 GB: ca. 1300kr
http://www.edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=472186&searchArea=&Soegeord=raptor

Pioneer DVR 216DBK (Sort) DVD-RW +-: ca. 250kr
http://www.edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=470490&searchArea=&Soegeord=

på forhånd tak ;)
Avatar billede Grnkjr0 Nybegynder
13. juni 2009 - 15:27 #1
Hej

Virkeligt lækkert, men dog et par ting at overveje.

Med den strømforsyning, en eventuel overclock af processor og nogle harddisks, vil du bruge ca. 80 % af de 700W din PSU kan levere og der er ikke meget tilbage til andre ting du kunne finde på at koble på. Din strømforsying er stor nok, misforstå mig ikke, men du kan ikke tilføje et ekstra GTX 295 senere hen, dog tror jeg du ved dette allerede.

Jeg regner med at du spiller Crysis, med en opløsning på mindst 1920 x 1200, ellers spild af penge at bruge så mange penge på et grafik kort.

2 x GeForce GTX 275 i SLI konfiguration er faktisk hurtigere og kan findes billigere end et enkelt GTX 295.

Har du overvejet den nye platform LGA 1156 eller Corei5 some den også kaldes - den nye Lynnfield processor? Modellen 2.8 GHz vil være hurtigere end Core i7 og koste cirka det samme. Det vil desuden være billigere at bygge en komplet PC system omkring denne. Læs her hvis du er interesseret.

http://www.anandtech.com/cpuchipsets/showdoc.aspx?i=3570

Din køler er super og billig og jeg bruger den samme på min Core i7, dog ville jeg nok istedet for Velociraptoren købe 3 mindre harddisk og sætte dem i Raid 0 - det ville give dig et meget hurtigere system end med en enkelt Velociraptor. 3 stk. WD Caviar Black WD5001AALS 500 GB I RAID 0 (det er vigtigt det er denne model AALS), ville være meget hurtigere som system disk og give læase og skrive hastigheder MEGET hurtigere end nogen anden hard disk - til samme pris som en enkelt Velorapcitor.

http://www.edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=476694&searchArea=&Soegeord=

Værd at overveje hvis du spørger mig.
Avatar billede Grnkjr0 Nybegynder
13. juni 2009 - 15:37 #2
Hej igen

jeg glemte at sige, hvis du køber en Core i7 920 - så prøv om du kan finde D0 revisionen et eller andet sted. Den model overclocker bedre og vil gøre det med mindre Vcore.
Avatar billede drenriza Nybegynder
13. juni 2009 - 17:23 #4
Lækkert setup.
Avatar billede drenriza Nybegynder
13. juni 2009 - 17:33 #5
Det du snakker om Grnkjr0 er et multi-socket-bundkort?. Sådan som jeg kan se det. med 2-3 processore? eller har jeg misforstået noget.
Avatar billede drenriza Nybegynder
13. juni 2009 - 17:34 #6
rettelse 1-2 processor.
Avatar billede Grnkjr0 Nybegynder
13. juni 2009 - 19:32 #7
Hey

Nej ikke en multi-socket, simpelthen bare en helt ny platform fra Intel med en anden arkitektur der endnu ikke er på markedet, men vil komme i løbet af ganske kort tid. Nogle kendte hjemmesider har allerede fået et smugkig på denne platform, der ved gaming temmelig sikkert er ligeså hurtig som LGA 1366, men først og fremmest meget billigere.

Jeg har selv en i7 920 og jeg elsker den, da den giver mulighed for at game med 4.2 GHz med air køling. BCLK 200x20 med turbo enabled giver 21x200 = 4.2 GHz, det er sgu´ fantastisk. Men det er også en halv dyr processor og man kan faktisk bygge en PC der er ligeså hurtig for meget mindre, hvis den kun skal bruges til gaming. Hvad jeg mener er; at selv en Wolfdale E8400 eller E8500 er alt rigeligt for gaming, da du kan overclocke disse til 4.0 GHz uden problemer.

Misforstå mig ikke - jeg har selv købt en Intel X-25 som system disk (simpelthen fordi det var det nyeste og med super hurtig søgetid), men jeg ville have fået endnu bedre læse og skrive hastigheder med et RAID 0 setup som beskrevet ovenfor.

Angående dit forslag om bundkort - jeg har selv Gigabytes X-58 UD4P der har både SLI og Crossfire mulighed og den model sparker virkelig ... især prisen taget i betragtning og er da også den model Gigabyte bruger til deres OC mesterskaber.

Først og fremmest er det vigtigt med noget hurtigt hukommelse, hvis du ønsker at overclocke. Mine 1333 MHz 9-9-9-24 er en smule for langsomme, da jeg er tvunget til at overclocke dem til 1600 MHz for at opnå 4.2 GHz på processoren og jeg regner ikke med de holder ret langt tid, men prisen er heldigvis faldet en del siden jeg købte mine. Jeg har en XFX GTX 285 overclocket til 750/1600/1430 med en aftermarket køler fra Arctic Cooling - The Accelero Xtreme GTX 280, der fik mine temperaturer til at falde drastisk, da jeg også installerede nogle Enzotech C-1 mosfets på Vram. Da jeg kun gamer på 1920x1200 er et sådant grafik kort alt rigelig til alle nuværende spil, selv på højeste detaljer.

Hvis man køber et GTX 295 skal man enten spille Crysis hele tiden eller have en 30 tommer monitor med 2560x1600 - og selv ved en sådan opløsning vil jeg få mere end 70+ fps i Need For Speed Undercover ved højeste detaljer.

Jeg gav lidt over 2000 kroner for min XFX GTX 285, da den var en demovare - men den havde aldrig været pakket ud (sikkert en der fortrød sit køb) og er fantastisk hurtig.
Avatar billede Slettet bruger
13. juni 2009 - 21:56 #8
tak for alle svarene, men tænkte på, de der tre Velociraptor du foreslår Grnkjr0 har du et link til dem ? Og hvilken strømforsyning kan du så anbefale? Snupper bare min Core i7 da jeg regner med at bestille inden for de næste 3 dage.

men hvad med mit bundkort? læste i et blad for 2 uger siden at det kun fik 2 ud af 6 stjerner overall. Det var pc-planet jeg læste det i tror jeg nok.

drenriza: Spm jeg sagde har jeg kabinet og en stor harddisk, mangler bare en hurtig harddisk som jeg kan smide mine spil over på.

Men mange tak for at svare mig så hurtigt :D
Avatar billede Grnkjr0 Nybegynder
14. juni 2009 - 00:58 #9
Hey

Faktisk mener jeg ikke du skal købe 3 150 GB Velociraptorer - alt for dyrt - men istedet 2 eller 3 WD Caviar Black WD5001AALS 500 GB og sætte dem i RAID 0. Eller endnu bedre 2 74 GB Velociraptors, da du jo allerede har en stor hard disk til lagring.

Dog, hvis du har meget vigtige ting på computeren, skal du overveje et andet RAID setup, fordi såfremt bare en af dine hard diske går ned mister du alle data. Har du ingen erfaring med RAID er det meget vigtigt du læser dig frem til hvad det drejer sig om før du beslutter dig og en 150 GB Velociraptor er helt fint og også super hurtig.

Angående PC-Planet er det det mest overvurderede blad jeg nogensinde har læst (og jeg læser det hver gang - lol). Jeg vil dog ikke anbefale Asus P6T , istedet Gigabyte X-58 UD4P. Simpelthen fordi jeg har denne model og dens BIOS er simpelthen noget af det letteste at bruge - desuden overcloker den fantastisk og hver gang du laver en fejl og tror, at nu har du sgu´ nok brændt bundkortet af - slukker den simpelthen bare og rebooter 2 gange og starter op igen i default, som om intet var hændt. Hvis du vil vide noget om bundkort, så gå til:

www.anandtech.com
www.tomshardware.com
www.xbitlabs.com
www.techpowerup.com

Har du brug for virkelig ekspert hjælp, finder du ikke dygtigere mennesker i verden end de hardcore overclockere, der hænger ud på http://www.xtremesystems.org/forums/index.php - eller
http://forums.tweaktown.com/ - hvor du under Gigabyte sektionen vil kunne få svar på alt om Gigabyte bundkort.

Strømforsyning: Der er nok en grund til at Corsair er så populære. http://www.edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=397211&searchArea=&Soegeord=
Men ellers er det altid rart med en modulær PSU som den du har fundet. Jeg har selv en Tagan Piperock 900W - ser helt fantastisk ud - dog noget dyr.

Hukommelse: Jeg kan se du kigger på de samme som jeg har købt. De overclocker fantastisk, dog var jeg uheldig med at et af modulerne havde en fejl, da den ikke var i stand til at boote maskinen alens i modsætning til de 2 andre.

Hvilket kabinet har du? Du skal sikre dig at den GTX 295 kan være der og at dine hard disks ikke er i vejen - med sata kabel og sådan. Min GTX 285 kan lige være der, med 1-2 cm til overs i et Antec 1200 kabinet. Disse grafik kort er virkelig lange nu om dage. Hvad styre system bruger du? Jeg bruger Windows 7 - det bedste styresystem jeg nogensinde har prøvet og jeg har prøvet en del. Tog 22 minutter at installere da jeg havde brændt det ned på en disk - helt lovligt og gratis. Dog virker det kun til maj-juni næste år, hvorefter det skal købes.

Har du nogle spørgsmål angående, hvordan du overclocker eller bare generelt angående dit system - bare spørg - held og lykke.
Avatar billede Slettet bruger
14. juni 2009 - 01:14 #10
okay tjekker lige de sider ud med bundkort:D takker ;)

jeg køber bare den WD VelociRaptor WD1500BLFS 150 GB, jeg er ikke så meget inde i RAID osv.

Jeg kan ikke finde det der Gigabyte X-58 UD4P på edbpriser, har du link ?

Jeg har dette tower:
Antec Twelve Hundred:
http://www.edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=442715&searchArea=&Soegeord=

For at være helt ærlig, så har jeg aldrig prøvet at overclocke noget før:P sååå...

Havde slet ikke tordet der var en der så hurtig og god til at hjælpe ;) er jeg virkelig glad for ;)
Avatar billede Slettet bruger
14. juni 2009 - 01:31 #11
Men ang strømforsyning er det så ikek bare at købe en af dem her ? fordi jeg kan godt lide hvis de ser nice ud fordi mit tower har rude i, men vil slf ikke have en der lamer.

http://www.edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=256222&searchArea=&Soegeord=

http://www.edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=377670&searchArea=&Soegeord=
Avatar billede Grnkjr0 Nybegynder
14. juni 2009 - 12:52 #12
Hej

Ja det kabinet Antec 1200 var også mit valg, da jeg købte en ny. Det ser fantastisk ud og har masser af luftgennemstrømning. Dog er det ikke det hurtigste at samle med alle de skruer på for- og bagpanelet. Men det har muligheden for at regulere hastigheden på alle 6 blæsere og du kan installere en ekstra i sidevinduet hvis dit grafik kort bliver for varmt, hvilket altid er rart. Desuden kan endnu en blæser monteres foran en hard disk sektion og trække kold luft og blæse den henover din CPU køler.

Det er vigtigt at du kigger dig godt for når du skal vælge strømforsyning når du har et så stort kabinet. For at det kommer til at se bare nogenlunde ordentligt ud i kabinettet, er det vigtigt at ledningerne er lange nok til at nå rundt bagom bagbeklædningen så du kan skjule disse og optimere airflow. Desuden er det skønt kun at behøve at koble de kabler på, man har brug for - altså køb en modulær PSU.

Hvad skal du købe? Hvis du er villig til at give ca 1200 kr for en PSU, er der ikke nogen tvivl omkring hvilken du skal købe. En Corsair HX 850W er en ny model med modulære kabler og har fået fremragende anmeldelser fra en fyr der ved hvad han taler om:

http://www.jonnyguru.com/modules.php?name=NDReviews&op=Story3&reid=153

Det er vigtigt hvis du senere vil tilføje endnu et GTX 295, at du har kablerne til dette og her får du: 2 stk 6+2 pin PCIe (490mm) samt 4 stk 6+2 pin PCIe (610mm) - så faktisk kan du installere 3 stk GTX 295 i dit kabinet.

Nu lyder den PSU måske af mange penge, men faktisk vil den model "spare" dig for penge i det lange løb, da den har en effektivitet på 90% ved den load du sikkert vil komme til at bruge. De ekstra 200 kr vil langsomt, men sikkert blive tjent hjem igen i dens levetid. Du kan også købe lillesøsteren HX750W, der er 200 kr billigere og sikkert er ligeså god, dog har jeg endnu ikke læst nogle anmeldelser af denne. Det eneste sted jeg kunne finde, der havde disse HX modeller var www.komplett.dk

http://www.komplett.dk/k/kl.aspx?bn=10061&mfr=CORSAIR

Men søg på nettet og se om du kan finde dem billigere.

Hvid du også vil have en der ser "nice" ud - er der altid Tagan. Jeg købte en Tagan Piperock 900W og har ikke fortrudt, men jeg tror Corairs model måske er bedre. Min PSU : http://www.edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=472036&searchArea=&Soegeord=

Ang. støj: Hvis du køber en der er nødt til at arbejde på 95% load hele tiden for at levere strøm nok, vil den helt sikkert blive varm og så begynde at spinne up for at køle PSU`en ned. Få en der er i stand til at klare den belastning du udsætter den for, der kun behøver at køre ved 50-75% load - det giver bedre effektivitet og mindre støj - plus du sparer en masse penge selvfølgelig.

Bundkort:  http://www.tweak.dk/review/Gigabyte_GA-EX58-UD4P/919/1/1

Der er desuden en anmeldelse på den side også. Det er vigtigt du læser anmeldelsen. Desuden skal du ind i BIOS og rette hastigheden på dine DDR3 ram da den starter op i 1066 MHz og ikke med den hastighed på 1333 MHz som de Corairs moduler har du påtænker at købe.

Vil du gerne overclocke din processor på et tidspunkt, så stil dine spørgsmål herinde under Gigabyte - disse mennesker ved alt.

http://forums.tweaktown.com/f69/

Held og lykke.
Avatar billede Slettet bruger
14. juni 2009 - 13:44 #13
Mange tak :D Du er virkelig til stor hjælpe :D

Tænkte på hvis jeg  nubber en Corsair HX 850W, tror du så ikke at den har klare det uden at larme for meget ?

og vidste slet ikke det var så meget plads i mit kabinet xD

tror jeg har et build til en perfekt computer nu :D

Core i7 I7-920 8 MB (Intel Boxed): ca. 2200kr
http://www.edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=476918&searchArea=&Soegeord=

GIGABYTE GA-EX58-UD4P ca. 1600kr
http://www.proshop.dk/showproduct.aspx?prodid=191221

Corsair XMS3 3 x 2 GB: ca. 900kr
http://www.edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=478575&searchArea=&Soegeord=

Scythe Mugen Mugen 2: ca. 400kr
http://www.edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=490058&searchArea=&Soegeord=

XFX GeForce 295 GTX (1.792 GB): ca. 3700kr
http://www.edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=490293&searchArea=&Soegeord=

Corsair Powersupply HX 850W: ca 1200kr
http://www.komplett.dk/k/ki.aspx?sku=460921

WD VelociRaptor WD1500BLFS 150 GB: ca. 1300kr
http://www.edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=472186&searchArea=&Soegeord=raptor

Pioneer DVR 216DBK (Sort) DVD-RW +-: ca. 250kr
http://www.edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=470490&searchArea=&Soegeord=
Avatar billede Grnkjr0 Nybegynder
14. juni 2009 - 16:21 #14
Hey

Corairs HX850 ville nok være mit bedste bud på den bedste PSU.

Hvis du læser anmeldelsen fra jonnyguru vil du se, at dens effektivitet er blandt de bedste og med en 140mm blæser behøver den ikke spinne hurtigt for at køle ned - ikke megen støj. Desuden har du en Antec 1200 der virkelig kan køle komponenterne - selv på laveste rpm.

Husk at den Scythe Mugen 2 køler vil "hænge" over det ene ram modul, så du kan ikke installere hukommelse, der er højere end det "normale" - altså højere end de Corairs du har kig på.

Sørg for guds skyld at montere den CPU køler korrekt. Vær opmærksom på kølepastaen og læs dig frem til, hvordan det er bedst med netop Corei7. Nogle mener, at en moderat tynd streg over CPU´en - gående på tværs over Cpu´en ca. 2/3 længde fra siderne - med den gyldne trekant i venstre hjørne er den bedste metode, da det sikrer at alle kerner køles optimalt. Det er ekstremt vigtigt, da i7 bliver virkelig varm. Det letteste er dog en dråbe lidt mindre end en ært - men samtidig virkelig svært at gøre korrekt, da du sikkert vil løfte CPU køleren under monteringen og dermed ødelægge den fordel man får ved den metode, nemlig, hvor du faktisk presser alt luft ud til siderne. Jeg ville nok købe noget Arctic Cooling MX-2 eller OCZ Freeze eller Thermalright Chilli - og så smøre det ud over cpu`en i et meget tyndt lag. Sikker metode, men ikke så køleeffektiv som de andre.

Her er et link til kølepasta: http://www.coolerkit.dk/kølepasta_mv__kølepasta-c-162_163.html

Måske skulle du overveje noget Articlean også - i tilfælde af, at du er tvunget til at installere kæleren igen - findes på samme link.

Held og lykke..
Avatar billede Slettet bruger
14. juni 2009 - 17:29 #15
okay mange tak :D Har coolerpasta, og jeg skal nok være forsigtig :D Hehe :D Jeg tager bare den sikre :P

Mange tak for din hjælp :D Regner med at bestille alle mine dele i aften :D Yay :D

Du skulle have haft nogle flere point ;)
Avatar billede Slettet bruger
14. juni 2009 - 17:46 #16
Men ang den PSU er det så ikke bare og sige fuck det og få en syg en som Corsair HX1000W ?
Avatar billede Grnkjr0 Nybegynder
14. juni 2009 - 18:56 #17
Hej

Næ - du vil ikke få brug for mere end 850W. Hvis du skulle opgradere noget, ville det være hukommelsen. Nogle OCZ Platinum 3 x 2 GB 1600 MHz eller endnu bedre nogle 1866 MHz. Du vil næsten ikke kunne se nogen forskel i daglig brug, men en lille forskel i nogle spil med hurtigere ram og timings. OCZ Platinum 7-7-7-24 vil være meget bedre end de Corairs 9-9-9-24 - dog ingen revolution - men næste gang jeg opgraderer bliver det sådan nogle.

http://www.edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=486291&searchArea=&Soegeord=
Avatar billede Slettet bruger
14. juni 2009 - 19:33 #18
okay, så holder jeg mig bare til den 850 :D

Men mange tak for din hjælp ! :D Jeg har ikke kunne have gjordt det uden dig :D