Avatar billede krogstrup Nybegynder
04. juni 2009 - 09:56 Der er 4 kommentarer

Beskytte video der streames på webside

Jeg har en kunde, der har fået udarbejdet en DVD med noget undervisningsmateriale. Denne video vil kunden gerne gøre tilgængelig til online streaming - men kun for kunder, der har betalt for ydelsen. Det er vigtigt for kunden at brugere, der køber adgang til at afspille videoen, ikke kan "rippe" videoen og give den gratis videre til andre. Jeg forestiller mig en løsning hvor brugerne efter betaling får et login til en beskyttet side, hvor videofilmen afspilles/streames online via f.eks. JW FLV Media Player (http://www.longtailvideo.com/players/jw-flv-player/). Min tanke er således at fordi videofilmen afspilles indkapslet i en flash-player, så kan den ikke bare downloades og misbruges (forudsætter naturligvis at selve videofilmen ikke er embeddet i SWF filen, men ligger i en ekstern fil som dynamisk indlæses i SWF filen). Kan nogen af- eller bekræfte om mine tanker er korrekte…? Og mener I i øvrigt at dette vil være den "rigtige" måde at løse opgaven på…?
Avatar billede superanden Nybegynder
04. juni 2009 - 10:36 #1
Kan det afspilles kan det rippes.

Der er efterhånden rigtig mange programmer som bruges til at rippe film integreret i flash applikationer som på youtube.
Avatar billede krogstrup Nybegynder
04. juni 2009 - 12:05 #2
Ok, tak for dit svar, som desværre bekræftede mine bange anelser :-(

Kender du noget til den video-flash-player, som jeg refererer til? Ved du om den er anbefalelsesværdig eller kan du anbefale en anden...?
Avatar billede arne_v Ekspert
05. juni 2009 - 01:22 #3
Det du søger efter kaldes DRM.

Og er generelt ikke særligt populært.

Eller effektivt for den sags skyld.
Avatar billede krogstrup Nybegynder
05. juni 2009 - 08:05 #4
Ok, jeg er med på at jeg nok ikke skal give kunden de store forhåbninger om en "skudsikker" løsning. Men hvilket format vil I anbefale til den egentlige streaming...? Flash, WindowsMediaVideo, Quicktime eller andet...?