Avatar billede fuglen Nybegynder
03. juni 2009 - 11:48 Der er 4 kommentarer

Find relaterede records i anden tabel - php

Hej.

Jeg har en database med 2 tabeller:

Kategorier
Emner

Jeg skal så bruge en forespørgsel der finder alle kategorier, og samtidigt vælger et random emne til hver kategori. I tabellen Emner findes et felt (KatID) der knytter emnet til en kategori.

Krøllen er så, at et emne kan "tilhøre" flere kategorier (adskilt med komma), så feltet KatID kan se således ud: '1,3,5,7'

Så derfor er der fare for, at det samme emne vises ved flere kategorier, og det må det helst ikke...

Nogen forslag?
Avatar billede showsource Seniormester
03. juni 2009 - 12:36 #1
En anden opbygnig af db ?
kategorier => id og navn
subkategori => id, navn, kategori-id, emne-id

Ved ikke lige, men det med flere værdier adskilt af komma bliver altid "rakket ned" :O)
Avatar billede arne_v Ekspert
04. juni 2009 - 00:27 #2
Jeg er helt enig i at der skal en anden tabel struktur til.

Kategorier
id
...

Emner
-----
id
...

EmneKategory
katid
emneid
Avatar billede arne_v Ekspert
04. juni 2009 - 00:30 #3
Avatar billede arne_v Ekspert
04. august 2009 - 04:10 #4
fuglen?