Avatar billede qured Nybegynder
31. maj 2009 - 13:18 Der er 19 kommentarer

Ny Acer Aspire 8930 er helt fra snøvsen - what to do?

Hej Eksperten

Står i den rigtig nedern situation at jeg har købt en ny Acer Aspire 8930 bærbar her i fredags, til den nette sum af 8000 kr.

Og den gør selvfølgelig allerede helt fra snøvsen. Igår da jeg skulle installere Bullguard gik den i stå i flere timer og ville intet gøre overhovedet. Først da jeg fik afinstalleret det i fejlsikret tilstand ville den virke igen.

Det gik så glimrende indtil i dag hvor jeg for alvor tog den i brug. Den er sindsyg langsom med at lukke programmer og har generelt svært ved at installere og opfatte ting.

Jeg er rimelig pissed over at have givet 8000 kr for en computer, som langt fra virker optimalt.

Jeg har overvejet at gå ned til forhandleren og forlange en ny, men frygter lidt at de vil bede om at sende den til reperation og alt muligt. Hvilket jeg synes er uacceptabelt for en helt ny computer. Jeg har været inde på forbrugerrådets hjemmeside, og kigget lidt på det. Og der er ikke rigtig nogen præcis afklaring, kommer meget an på forhandleren.

Er der nogen som har stået i en lignende situation, eller kender markedet godt til hvad man kan gøre? For jeg synes ikke det er acceptabelt at en 8000 kr dyr maskine, ikke bare virker 110% når man køber den.

På forhånd tak
Qured
Anmeld dette indlæg til moderator
Avatar billede denstorekalapojser Nybegynder
31. maj 2009 - 13:25 #1
havde den kun bullguard installeret?
vis det er det eneste installerede software på den er maskinen sikkert kommet med en fejl fra fabriken.
noget ligene skete for en af mine venner omkreng en år siden, og på hans maskine(ASUS) opdagede de på fabriken, at den var fejl-fabrikeret.
Avatar billede qured Nybegynder
31. maj 2009 - 13:35 #2
Altså den havde et andet virusprogram med på prøve Mcafee (eller noget i den stil). Dette valgte jeg så fra i installeringen af computeren, og installerede glædeligt Bullguard.

Der efter fuckede den. Det gik så meget godt indtil jeg prøvede at lukke et program ned der ikke ville virke. Så gik den i stå igen 15-20 minutter.

Var der nogle problemer for din kammerat at få udleveret én ny, eller skulle den først til reperation?
Avatar billede johnstigers Seniormester
31. maj 2009 - 17:42 #3
http://technet.microsoft.com/en-us/sysinternals/bb963902.aspx

Brug dette til at tjekke om der er evt. rester fra Mcafee og deaktiver dem hvis der er nogen.

Du kan ikke fjerne noget med programmet, kun deaktivere.
Avatar billede johnstigers Seniormester
31. maj 2009 - 17:43 #4
Men har du prøvet det mest indlysende: at leve en recovery af systemet?
Avatar billede qured Nybegynder
01. juni 2009 - 12:20 #5
Hvordan laver man et recovery af systemet?

Men er det fuldtstændigt utopi at tro man kan få udleveret en ny pc?
Avatar billede justrace Novice
01. juni 2009 - 12:28 #6
Du er jo nødt til at prøve de ting der kunne løse det, for hvis det er fordi du har rodet lidt med den, og det er derfor, er butikken i sin gode ret til at tage betaling for at klare det.

En recovery startes tit med enten en F-tast under opstart, eller boote maskinen med en medleveret recovery-skive.
Avatar billede qured Nybegynder
01. juni 2009 - 12:46 #7
Altså det skal siges at jeg intet har gjort der er skyld i dette. Under installeringen af computeren kan man tydeligt vælge Mcafee fra, hvilket jeg gør, da jeg havde købt Bullguard.
Jeg skal da på ingen måde ud og betale for at få den lavet, der er jo stadig garanti på?

Nu er det ikke alle der har 100% forstand på computere, og derfor må man jo bruge den mulighed og troværdighed overfor det produkt man har købt?
Avatar billede justrace Novice
01. juni 2009 - 13:02 #8
Derfor kan der godt være smuttet et eller andet under opsætningen.
Prøv at kigge på Acer eRecovery Management Application og se om det er til at hitte ud af. Det er et program på din pc.
Var der nogle cd-skiver med, og hvilke?

Her står lidt om proceduren ved reklamation:
http://www.acer.dk/acer/wr-resource/3217078991/upload/E0Entity13/1/Reparationsprocedure_August_2007.pdf
Avatar billede qured Nybegynder
01. juni 2009 - 13:14 #9
Den eneste cd der var med, var en demo-version til testning af Bluray afspilleren i pc'en.

Mht til reklamationen og garantien, har jeg kigget på forbrugerrådets hjemmeside, og når computuren er så ny som nu, er det ikke Acer's ansvar, men derimod forhandleren. Altså i dette tilfælde ComputerCity's. Så de kan ikke udenvidere fralægge sig ansvaret.

Jeg vil prøve at kigge lidt nærmere på det program. Men kan man overhovedet udelukke at den er leveret med en fejl fra producenten?
Avatar billede justrace Novice
01. juni 2009 - 13:39 #10
Nej, selvfølgelig kan der være fejl, selvom det er sjældent.

Men selom der er en fejl, skal butikken jo også have en mulighed for at finde ud af det, og bytter den nok ikke uden videre.
Avatar billede qured Nybegynder
01. juni 2009 - 13:45 #11
Nej det ved jeg godt.

Men igen, ifølge købeloven skal de så stille mig en fuldstændig erstatning til rådighed i den tid, den skal sendes til reperation, og så er spørgsmålet om det ik er nemmere for dem at give mig en ny?
Avatar billede justrace Novice
01. juni 2009 - 14:11 #12
Det er rigtigt, men hvis du nu kigger lidt på det recovery (Genetabler/installer igen) og hvis det virker, så slipper du for bøvlet, og har tilmed lært noget som du nok får brug for senere hen. :)
Avatar billede qured Nybegynder
01. juni 2009 - 14:27 #13
Nu prøver jeg at kigge lidt nærmere på det program, og prøver at få det hele til at kører. Og ellers må jeg tilbage i butikken.
Avatar billede qured Nybegynder
01. juni 2009 - 14:33 #14
Skal computeren så gendannes til fabrikindstillinger eller programmer/drivere?
Avatar billede justrace Novice
01. juni 2009 - 14:43 #15
Fabriksindstillinger ville jeg vælge, så er det som at starte helt fra "bar røv" og vil være den mest optimale.
Avatar billede qured Nybegynder
01. juni 2009 - 15:08 #16
Det prøver jeg, og krydser fingre :P
Avatar billede justrace Novice
01. juni 2009 - 15:15 #17
Ok, og husk at læst hvad den skriver, nogle spørgsmål kan vende helt på hovedet så man i farten får svaret forkert. :)
Avatar billede johnstigers Seniormester
01. juni 2009 - 19:59 #18
Citat: "Jeg skal da på ingen måde ud og betale for at få den lavet, der er jo stadig garanti på?"

Det er netop det du har gjort, ved at acceptere at der ingen fejl  blev fundet, og derved betalt kr. 300 for dette.
Avatar billede denstorekalapojser Nybegynder
07. juni 2009 - 13:57 #19
undskyld jeg har været længe væk
jo han fik den lavet af Asus på grund af garantien