Avatar billede photop Nybegynder
28. maj 2009 - 14:45 Der er 7 kommentarer og
1 løsning

Skift af harddisk på Dell Inspiron 1525

Har en harddisk der er begyndt at "knase" på min Dell. Computeren vil ikke starte - heller ikke i fejlsikret. Jeg kan dog godt få fat i reperationsmenuen, og derfra en kommando-prompt, så jeg har mulighed for at redde data.

Jeg overvejer om det kan betale sig at indsende skidtet til Dell, eller om man bare skulle købe en ny harddisk. Men kan jeg geninstallere computeren til en ny harddisk med geninstallations dvd'en?!?
Avatar billede photop Nybegynder
28. maj 2009 - 14:52 #1
Nå ja, og lige en detalje. Er det overhovedet lovligt?!?
Avatar billede thov Forsker
28. maj 2009 - 15:05 #2
Ja, det er skam lovligt. Det du tænker på, er om Windows (OEM udgave) må flyttes, og det må den godt, for du triller jo videre på det samme bundkort.

Så køb en ny harddisk og klon indholdet af den 'syge' disk over på den - så undgår du en geninstallation.
Det vil være nemmest, at foretage operationen på en anden computer, og bruge en USB adapter til harddiskene - altså først lave et image af den gamle disk, skifte til den nye disk, og køre image'et tilbage, over på den nye.

Et (gratis) program til formålet http://www.macrium.com/reflectfree.asp
Avatar billede photop Nybegynder
28. maj 2009 - 15:28 #3
Tak for svar...

Jeg kan næppe lave en klon af disken. Der er steder den slet ikke vil læse. Hvis jeg lader opstarten køre uden at trykke F8, så vil den tjekke harddisken for konsistens, og dør midtvejs.
Fra kommandoprompten som jeg kan få fat i, kan den heller ikke fuldføre en chkdsk.
Og under backup af data - også fra kommandoprompt - har der været enkelte mapper og filer den ikke kunne læse.

For alle ovenstående gælder at jeg ikke får nogen fejlmelding - den begynder bare at knase og lave andre spændende lyde, så mit bud er at der er en mekanisk fejl ved harddisken.

Men den nye disk lyder under alle omstændigheder som et hit.

Er der noget bestemt jeg skal være opmærksom på ved køb? Når harddisken står som Serial Ata, er det så SATA1 eller SATA2 jeg skal købe, og kan enhver harddisk bruges i maskinen?
Avatar billede thov Forsker
28. maj 2009 - 16:30 #4
Det er frit slag mellem 2,5" SATA harddiskene. SATA1 og SATA2 er kompatible, det er controlleren (SATA1) i computeren som bestemmer hastigheden.

Du bør for øvrigt lige checke garantien, for selv om den er udløbet på computeren, så kan diskproducentens garanti, godt være længere.
Avatar billede photop Nybegynder
29. maj 2009 - 07:41 #5
Tak for hjælpen og gode råd.

Svar?
Avatar billede thov Forsker
29. maj 2009 - 14:27 #6
Svar kommer her :-)

250GB (det dobbelte af din syge disk) koster omkring 450kr. (SATA-150 og 5400RPM).
7200RPM er ikke meget dyrere, og lidt hurtigere - til gengæld støjer de mere.
Avatar billede JonSoe Nybegynder
20. oktober 2010 - 15:50 #7
Hej,

Jeg har også en DELL Inspiron 1525, og har præcis samme problem.
Når jeg starter i sidst fungerende tilstand kommer der en blå skærm i et sekund også genstartes computeren.

Jeg synes denne debat lyder meget fornuftigt, må jeg hører hvilken harddisk du har købt photop?
Avatar billede photop Nybegynder
20. oktober 2010 - 22:37 #8
Uha det er længe siden. Jeg fandt ordrebekræftelsen fra købet, og der står følgende:

WESTERN DIGITAL SCORPIO BLUE 250GB SATA/150 5400RPM