Avatar billede nilsen Nybegynder
27. maj 2009 - 00:13 Der er 12 kommentarer og
1 løsning

bærbar pc ingen kontakt med router

ga
Jeg har en 5 år gammel laptop (medion) med trådløst netkort.
Det har fungeret uden problemer indtil for et par dage siden hvor det ikke opnås forbindelse. Netkortet finder routeren og signalstyrken opgives til udmærket. Men efter en tids søgning bliver det givet besked om at det ikke var muligt at operette kontakt. Det virker imidlertid av og til, enkelte ganger i lange perioder, andre bare  i nogen sekunder. Hvad kan være galt? Jeg har købt en ny bærbar, og her er det ingen problemer. Det er en linksys router.
Nilsen
Avatar billede powerj Nybegynder
27. maj 2009 - 01:10 #1
Det første jeg ville prøve var nok at genstarte routeren ved at slukke og tænde den igen
Avatar billede komputerdk Mester
27. maj 2009 - 06:40 #2
Genstart routeren. Hvis det ikke virker slet din forbindelsesprofil og lav en ny. geninstaller software og driver til netkortet hvis det andet fejler.
Avatar billede nilsen Nybegynder
27. maj 2009 - 08:04 #3
Gm
Ok powerj
Det fungerer, men problemet er nu at jeg hver gang jeg vil koble mig på internettet med denne pc, må jeg slå routeren fra og derefter starte den igen. Det er lidt uvanligt, har du, eller evt. andre et forslag til at løse dette problem?
Nilsen
Avatar billede powerj Nybegynder
27. maj 2009 - 09:13 #4
Normalt ville jeg mene at det er routeren der er problemet, men når du har en anden bærbar der ikke driller, så hælder jeg lidt til at det ligger på din gamle maskine. Kan du evt. prøve at opdaterer driveren til netkortet? Alternativt kan du prøve med en anden router.
Avatar billede komputerdk Mester
27. maj 2009 - 10:18 #5
prøv at se om der er en firmware opdatering til din router ... evt. sæt den på højkant (hvis det er et varme issue)
Avatar billede nilsen Nybegynder
27. maj 2009 - 17:06 #6
gdi
Jeg kan ikke forstå at man skal opdatere /reinstallere firmware el. opdatere drivere når det fungerer hver gang jeg slukker og tender for routeren.
Routeren har ingen fejl iom at jeg kan benytte min en anden bærbare pc samt en kablet stationær pc
Lukker jeg netværksforbindelsen og starter den igen får jeg denne besked

Netværket ikke tildelte netværksadresse til computeren.
mvh
Nilsen
Avatar billede komputerdk Mester
27. maj 2009 - 19:24 #7
du kan prøve at lave en fast IP på netkortet på den bærbare.. hvis din router har 192.168.1.1 så vælg evt. følgende:

TCP/IP =>
IPnr: 192.168.1.180
Subnet: 255.255.255.0
Standard gateway: 192.168.1.1
automatisk DNS..

firmware update kan kun meget måske afhjælpe hvis det skyldes din routers DHCP server (den der tilføjer netværksadresser = IPnr) kløjs lidt i det.. for maskinen beder om en ny adresse hver gang at du tænder og slukker for routeren / netkortet..
Avatar billede powerj Nybegynder
27. maj 2009 - 20:12 #8
Ja, en statisk ip lyder som en udemærket ide... Lyder dog ik som om at der er problemer med DHCP'en på routeren, da de andre enheder på netværket fint forbinder.
Avatar billede komputerdk Mester
27. maj 2009 - 22:19 #9
Dhcpen kan godt fejle hvis den håndterer request fra den gamle bærbar og routeren ikke har releaset  den gamle ip. Så tror routeren den har givet et ip , men computeren har ikke registreret det eller får svar på sin request.
Det kan også være en problematik med at netværket  kører nogle metoder som den gamle ikke kan håndtere fx frame bursting som bruges i g+ og pren netværk.
Sidste forslag er at time renewal skal sættes op hvis du kører wpa.
Avatar billede nilsen Nybegynder
27. maj 2009 - 22:54 #10
ga
Det ser ud til at en fast ip adresse fungerer.
Kan jeg så regne med at jeg i fremtiden ikke får de samme problemer, slik at jeg må give den en ny statisk adresse, og i så tilfelle kan jeg benytte den samme?
Nilsen
Avatar billede komputerdk Mester
28. maj 2009 - 07:03 #11
Hvis statisk ip virker så er der ikke andet at håbe at det var det. Der er kun 1 enhed i et netværk der må have et specifik ipnr. Det er derfor at det statiske ikke skal være  et som dhcpen vil kunne give (den starter med at give 192.168.100, så 101 ergo hvis du bruger 180 kan der være 79 maskiner med automatisk ip på netværket) . Eller har jeg misforstået spørgsmålet ?
Avatar billede nilsen Nybegynder
28. maj 2009 - 16:02 #12
gdi

Jeg er desv. ikke så velbevandret innenfor netværk,men må jo håbe at det hele også fungerer fremover. Jeg vil gerne takke begge for informationene, så vidt jeg kan se er det komputerdk som kom tettest på det jeg håbet, så hvis du giver mig et svar er poenngene dine (komputerdk)
mvh
Nilsen
Avatar billede nilsen Nybegynder
13. april 2011 - 23:51 #13
komputerdk ville visst ikke have poengene.
sri
Nilsen