Avatar billede zorkmontana Nybegynder
25. maj 2009 - 13:14 Der er 9 kommentarer og
2 løsninger

Hvornår er det servlet?

Hej
Mig og nogle kammerater diskutere lige om hvornår et java program er en servlet og hvornår det ikke er.

Vi har en lære der omtaler alt som servlet, også selv om man bruger sockets, eller serverSocket i java.

er der nogen der kan komme med en lille forklaring?
Avatar billede arne_v Ekspert
25. maj 2009 - 13:28 #1
En servlet er en Java klasse som:
- kører inde i en Java web container
- extender HtttServlet
- er defineret i web.xml
Avatar billede mcb2001 Nybegynder
25. maj 2009 - 14:36 #2
OG intet har at gøre med et java program...

En servlet er brugt lidt lige som php er...

Det er i grove træk bare en Applet der kører på en server...
Avatar billede arne_v Ekspert
25. maj 2009 - 16:01 #3
En servlet kan lave en midlertidig socket connection, hvis den ved at den får hurtigt svar tilbage, men en servlet må aldrig lytte på en socket.
Avatar billede arne_v Ekspert
25. maj 2009 - 16:02 #4
Og jeg vil nok ikke sammenligne en servlet med en applet - de har ikke mere tilfælles end at det er Java og har noget med web at gøre.
Avatar billede mcb2001 Nybegynder
25. maj 2009 - 16:09 #5
Nej, jeg ved godt det som sådan ikke har noget med en applet at gøre, men historisk kommer navnet servLET af appLET, hvor app er forkortelse for application, og serv er forkortelse for server.

Jeg ved godt at de på ingen måde programmeringsmæssigt har noget med hinanden at gøre, andet at det bruges i hver sin ende af et websystem...
Avatar billede arne_v Ekspert
25. maj 2009 - 16:37 #6
Der er en vis tradition for LET i Java. Udover de nævnte er der også: midlet, restlet, facelet.
Avatar billede mcb2001 Nybegynder
25. maj 2009 - 17:02 #7
jeg er ganske enig - erindrer bare at jeg engang for 117 år siden, da jeg begyndte at læse java tutorials på java.sun.com's hjemmeside, faldt over den formulering om at en servlet kunne "forstås" som en applet der kører på serveren istedet...
Avatar billede zorkmontana Nybegynder
26. maj 2009 - 19:10 #8
Nice takker for svarene troede entlig jeg havde svaret tilbage.
Men åbenbart ikke, undskyld mange gange...

Anyways, jeres lille diskution har hjulpet mig meget.
lige akkurat der jeg ikke rigtig forstod, da min lære omtaler alt som servlet, og servlets der bruger sockets mm. hvilket fik gjordt at jeg var ret lost.

kunne i ikke lægge et svar så i kunne få nogle point :D
Avatar billede arne_v Ekspert
26. maj 2009 - 19:23 #9
.
Avatar billede mcb2001 Nybegynder
27. maj 2009 - 09:43 #10
her
Avatar billede zorkmontana Nybegynder
31. maj 2009 - 22:11 #11
undskyld det seene svar skulle lige have afleveret en rapport på uni.
men mange takker :D