Avatar billede smal Nybegynder
13. maj 2009 - 09:48 Der er 12 kommentarer og
1 løsning

Genskabe data fra harddisk

Hej Eksperter

Forhåbentlig/formodentlig sidder der nogle herinde, der kan hjælpe med ovennævnte problem. Én af harddiskene i mit setup har tilsyneladende tabt pusten, hvilket følgelig bevirker, at jeg ikke længere har access til denne. Under Disk Management kan jeg se, at der tilsyneladende ikke længere er noget filsystem på disken (den var før sat op med NTFS). Jeg har ikke været ude i noget formatering af disken eller lignende, så det ser lidt underligt ud. Med mindre at disken rent fysisk er ved opgive ævred.

Nogle gode ideer til hvordan jeg kan redde data ud fra disken. Jeg har bl.a. en del billeder liggende, som jeg selvfølgelig ikke lige fik taget backup af ???
Avatar billede bufferzone Praktikant
13. maj 2009 - 09:54 #1
Du bør kigge på følgende

I første omgang prøv at sætte disken over i en anden pc som slave for at se om du kan få forbindelse til filsytstemet. (husk at der kan være små forskelle mellem ntfs vista, xp og 7.

Herefter kig på programmer som

Runtime GetDataBack
PCInspector (her er to forskellige, den ene til smart cards og den anden til diske.
Du kan også kigge på linux Sleuth Kit der er en forensic live distro der også kan den slags
Avatar billede freddie_dk Nybegynder
13. maj 2009 - 09:55 #2
Hej,

har selv haft gode erfaringer med genskabelse af data med dette software. Det er freeware

http://www.pcinspector.de/default.htm?Language=1
Avatar billede b-and Novice
13. maj 2009 - 10:19 #3
Som jeg læser dit indlæg, så har du ikke længer adgang til den harddisk som de omtalte data ligger på.

Du kan evt. prøve om du kan komme i forbindelse med den via denne metode - læs vejledningen igennem og følg den slavisk > http://bjergs.net/puppy_live.html

Helgec har også udarbejdet en metode, den kan du finde her > http://www.helgec.dk/lost%20data.html
Avatar billede off-line Nybegynder
13. maj 2009 - 14:06 #4
Disken har måske bare mistet partitiontabellen? Den har ikke
noget filsystem, ok. Men står der ikke andet om disken? for
eksempel RAW? En mistet patitionstabel (filtabellen) kan genskabes
med "Testdisk"
http://www.cgsecurity.org/wiki/TestDisk_Download
Avatar billede smal Nybegynder
17. juni 2009 - 16:02 #5
Hej Alle

Først og fremmest undskyld den lange feeback tid, men jeg blev hevet væk fra min PC og sendt i felten i cirka 4 uger. Nu har jeg haft tid til at kigge på alle jeres tilbagemeldinger og det er lykkedes mig ved brug af GetDataBack at genskabe de vigtigste data fra disken => få kopieret alle digitale billeder. Versionen af GetDataBack jeg anvendte var en freeware version, så jeg måtte tage billederne 1 efter 1 for at få dem hevet ud, da denne freeware version ikke supporterede kopi funktionen, som er til stede i købe udgaven af programmet. Men jeg synes ikke lige, jeg ville spendere de cirka 600kr (såvidt jeg husker) på at købe programmet. Må indrømme at jeg har ledt efter en nøgle til programmet, men jeg har ikke kunnet finde en sådan.

Mange tak for tilbagemeldingerne. Jeg vil sikkert på et andet tidspunkt kunne gøre brug af alle de foreslåede muligheder, så derfor vil jeg selvfølgelig også give point til jer alle.
Avatar billede smal Nybegynder
19. juni 2009 - 14:35 #6
Hej

freddie_dk. Tak for tipset.
Avatar billede smal Nybegynder
19. juni 2009 - 14:38 #7
Hej

b_and. Tak for tipset.
Avatar billede smal Nybegynder
19. juni 2009 - 14:38 #8
Hej

off_line. Tak for tipset.
Avatar billede smal Nybegynder
19. juni 2009 - 14:39 #9
Hej

freddie_dk. Prøver lige igen.
Avatar billede smal Nybegynder
19. juni 2009 - 14:43 #10
Hej igen

freddie_dk. Kan du ikke lige sende mig et "random" svar, Så jeg kan tildele point til dig. Skulle lige have fundet ud af, hvordan det fungerer og hvad kriterierne er for at kunne give point !!!
Avatar billede smal Nybegynder
19. juni 2009 - 14:44 #11
Hej igen

b_and. Kan du ikke lige sende mig et "random" svar, Så jeg kan tildele point til dig. Skulle lige have fundet ud af, hvordan det fungerer og hvad kriterierne er for at kunne give point !!!
Avatar billede smal Nybegynder
19. juni 2009 - 14:45 #12
Hej igen

off_line. Kan du ikke lige sende mig et "random" svar, Så jeg kan tildele point til dig. Skulle lige have fundet ud af, hvordan det fungerer og hvad kriterierne er for at kunne give point !!!
Avatar billede b-and Novice
19. juni 2009 - 14:58 #13
Det kommer her... *S*