Avatar billede --hcf--baz_zerg Nybegynder
04. maj 2009 - 11:57 Der er 8 kommentarer

WAN ip på LAN siden

Jeg har en zaptorboks fra stofanet, og har derfor 2 WAN IP'er til rådighed (en til computeren, og en til zaptoren).

Er det muligt at sætte en router direkte efter modemmet og konfigurere den, så computeren får en LAN IP, og derved sidder beskyttet bag NAT/Firewall, samtidig med at zaptoren får tildelt sin WAN IP direkte???
Avatar billede mcb2001 Nybegynder
04. maj 2009 - 14:15 #1
Hvis du tager det netværksstik der sidder i Computeren og sætter det i WAN porten på en router, og så efterfølgende trækker et nyt stik fra en LAN port på routeren til din computer, så ser jeg ingen ko på isen.
Men vend eventuelt dette med Stofa, den service bør de yde :-)
Avatar billede --hcf--baz_zerg Nybegynder
04. maj 2009 - 14:34 #2
Nu glemmer du zaptor boksen mcb2001...

Det du nævner er jo bare en standart modem --> Router --> Computer opsætninge, hvilket jo er ret simpelt.

Problemet er at zaptoren ikke kan fungere med en LAN IP, men skal have den WAN som den bliver tildelt fra stofa's side.

Var derfor jeg spurgte til, om det er muligt at konfigurere en router, så hvis jeg f.eks. sætter puteren i LAN-port 1, så bliver den tildelt en LAN IP (vil sige at trafikken kommer igennem NAT/Firewall), og zaptoren i LAN-port 2, hvilket vil medføre at den får dem ekstra WAN IP tildelt direkte uden om routerens andre funktioner.
Avatar billede mcb2001 Nybegynder
04. maj 2009 - 14:40 #3
tildeler din zaptor ikke din computer en lokal IP (eller en WAN ip) ???

hvad skulle der så være forkert i at din router bliver tildelt den adresse i stedet for din computer?
Avatar billede --hcf--baz_zerg Nybegynder
04. maj 2009 - 17:08 #4
Som det ser ud lige pt, er min opsætning som følger:

Modem --> Switch ---->Zaptor
                !
                  --->Computer

Som jeg skrev i det første indlæg har jeg 2 WAN IP'er, som begge bliver tildelt af modemmet (en til zaptoren og en til computeren).

Det jeg ønsker er at udskifte switchen med en router. Med andre ord skal routeren optage den ene WAN IP, og i stedet tildele computeren en LAN IP, mens den tillader zaptoren at få den anden WAN IP direkte.

Er det muligt at lave en opsætning af routeren så den tillader dette setup?
Avatar billede --hcf--baz_zerg Nybegynder
04. maj 2009 - 17:12 #5
tegningen har forrykket sig lidt, men opinten er at både zaptor og computer er forbundet til modemmet via en switch.
Avatar billede mcb2001 Nybegynder
04. maj 2009 - 17:38 #6
og så sætter du routeren ind imellem switch og computer - du kan IKKE på nogen nem måde route trafikken til din zaptor - så det ville jeg afholde mig fra hvis jeg var dig...
Avatar billede --hcf--baz_zerg Nybegynder
04. maj 2009 - 22:24 #7
ville netop gerne undvære switchen hvis det var muligt.
Avatar billede mcb2001 Nybegynder
05. maj 2009 - 09:34 #8
Det er det ikke direkte. desværre.
Switchen switcher (dooh) dit "ydre" netværk, og tildelingen af eksterne ip-adresser går gennem denne. Så for at du kan slutte flere ting til dit modem, som skal have tildelt ip-adresser af modemet er du nød til at have en switch.