Avatar billede pede1987 Nybegynder
29. april 2009 - 21:06 Der er 11 kommentarer og
1 løsning

Opsætning/kryptering af trådløst netværk

Hey,

Jeg ønsker at gøre mit trådløs netværk sikkert (linksys BEFW11S4) og har gjort følgende:

- WPA-PSK Kryptering.
- disabled SSID Broadcast

Jeg ønsker ligeledes at Hide ESSID (men ka ik finde hvor jeg gør dette).

Bør jeg gøre mere?
Har læst noget om at man bør ændre SSID periodically og ændre WEP encryption keys peridoically?
Men behøver jeg at krypter WEP, når jeg har krypteret med WPA.

På forhånd tak for hjælpen
Mvh
Peter
Avatar billede nemlig Professor
29. april 2009 - 21:14 #1
Du bør også ændre password til routerens login.
Glem alt om WEB, da du anvender den langt bedre sikkerhed WPA.
Du kan også begrænse adgangen til bestemte MAC-adresser.
Avatar billede thesheriff Nybegynder
29. april 2009 - 21:20 #2
Du har gjort det helt rigtige :)

Dog bør du være opmærksom på, at WPA2 er bedre krypteret end WPA, hvorfor du bør foretrække førstnævnte.

WEP er en anden og forældet krypteringsform, som helt bør undgås.

Glem alt om MAC-adresse spærring, da det ikke giver ekstra sikkerhed, men kun mere arbejde.

Har du disabled SSID, har du også disabled ESSID/BSSID.

Det er korrekt, at det er en rigtig god skik at ændre nøgler med jævne mellemrum.

Husk at anvende nogle stærke nøgler med blandede store og små bogstaver samt tal og bogstaver.
Avatar billede pede1987 Nybegynder
29. april 2009 - 22:05 #3
Thesheriff:
Okay, det vidste jeg ikke at SSID er det samme som ESSID/BSSID. Så det spiller jo så ka jeg forstå..

Jeg har også hørt det med WPA2, men problemet er at jeg tror ik jeg har den mulighed. De muligheder jeg kan vælge er nemlig:
WPA-PSK
WPA RADIUS
RADIUS
WEP

Jeg anvender også stærke nøgler til min admin login og WPA-PSK key.
Avatar billede thesheriff Nybegynder
30. april 2009 - 06:53 #4
Når du ikke udsender SSID holder du kun de ringeste amatører væk, da det ikke giver megen ekstra sikkerhed. Hvis du gør, så husk også at ændre SSID til noget andet end "linksys".

Den egentlige sikkerhed ligger i krypteringen kombineret med gode nøgler, hvorfor du ikke kan gøre meget mere, når du ikke har wpa2.
Avatar billede pede1987 Nybegynder
30. april 2009 - 08:49 #5
thesheriff:
Okay. Jeg har ændret SSID navnet til noget andet en linksys. Men der er ikke mere jeg kan gøre?
evt. aktivere og update firewall? Men hvor og hvordan?

- Du ku også lig skrive et svar, så jeg kan lukke tråden og takker for svaret..
Avatar billede pede1987 Nybegynder
30. april 2009 - 10:06 #6
Jeg har opnået et nyt problem :-)

Nå jeg har disabled SSID kan jeg ikke komme på netværket. Jeg synes ellers jeg gør det rigtige:
Egenskaber -> trådløse netværk -> tilføj ->
Skriver SSID og vælger WPA-PSK og TKIP under datakrytering og skriver herefter nøglen -> ok -> ok. Men den opretter ik forbindelsen.
Nogen der kan sige hvad jeg gør forkert?
Avatar billede thesheriff Nybegynder
30. april 2009 - 12:13 #7
Routeren skulle gerne fungere som firewall.

Test evt. her:

https://www.grc.com/x/ne.dll?bh0bkyd2

Som jeg skrev tidligere, så gør det ikke den store forskel om din SSID er aktiveret eller ej.

PS Jeg har lagt svar, men gør det da gerne igen :)
Avatar billede pede1987 Nybegynder
30. april 2009 - 22:20 #8
Ups, hvad jeg ikke lige set..

Ha kørt de forskellige test og den siger a det er sikkert. Dog ha jeg en port som er lukket, hvilket jeg ikke rigtig ved om jeg kan gøre noget ved eller ligne..?
Avatar billede thesheriff Nybegynder
30. april 2009 - 22:22 #9
Hvilken port?
Avatar billede pede1987 Nybegynder
30. april 2009 - 22:29 #10
det var 113
Avatar billede thesheriff Nybegynder
01. maj 2009 - 07:00 #11
Avatar billede pede1987 Nybegynder
02. maj 2009 - 20:54 #12
Ja okay, så det ka jeg ik gøre så meget ved..