Avatar billede lars8000 Nybegynder
27. april 2009 - 22:14 Der er 5 kommentarer

Nætværksharddisk / NAS

nogen der kan fortælle mig lidt om netværksharddiske eller NAS. Jeg vil gerne have en harddisk som køre over netværket, som jeg kan bruge til backup, streame og gemme doks og billeder på. Ved ikke om jeg skal vælge netværksharddisk eller NAS.
Er det muligt at bruge sin NAS selvom man ikke er hjemme i ens eget hjemmenetværk?

Nogen der har nogle forslag til hvad ´jeg skal kigge efter, hvis jeg har imellem 1000-2000 kr?

Måske nogen der har nogle gode forslag til nogle bestemte modeller
Avatar billede badazz Novice
27. april 2009 - 23:19 #1
Hej..

Det kommer helt og bestemt an på hvad du vil bruge dit nas til..

Alle nas har mulighed for FTP adgang, så du kan komme på den fra overalt i verden,

derudover er der mange tanker at gøre sig omkring et nas, bla, synology har mulighed for at kunne synkronicere data med en anden synology nas et sted i verden, så din dokumenter er sikret ved brand, vandskade m.m.
Er du ude efter et mere simpelt nas uden automatisk backup funktion kunne en Zyxel NSA-220 være en mulighed, den har plads til 2 sata diske, og kører Raid 0,1 og JBOD, og mulighed for at tilslutte en extern harddisk via USB, som du kan tage backup til via en backup knap på fronten,

Ellers kan jeg kun anbefale at du kikker forbi www.nasnews.dk en rimeligt nystartet nyhedssektion på nettet, hvor der er mulighed for at læse alle nyheder omkring NAS, desuden finder du også et forum, hvor du kan stille spørgsmål til eksperterne, forum.nasnews.dk

Mvh Brian
Avatar billede lars_computerworld Seniormester
27. april 2009 - 23:31 #2
NAS eller netværksharddisk er dybest det samme, bare to forskellige ord.

Mine råd er:

1) Gå efter et brand som Synology eller Qnap. Meget af styringen handler om softwaren og begge de mærker er gode til at opdatere deres produkter.

2) Hvis du skal have dokumenter på, så gå efter en løsning med RAID 1. Den lader dig sætte 2 x diske i og spejle dem. Dør den ene diske efter at have været tændt i et år, så har du altid den anden. ´

3) Gå efter et produykt med DNLA eller uPNP systemet. Det gør f.eks. at du automatisk kan streame til en PS3 - eller endda SONY eller Samsungs nye fjernsyn. Det kan godt være at dit nuværende fjernsyn ikke kan, men om et par år kan du sagtens stå og sige "øv, hvorfor kan jeg ikke streame til mit 50" tv?". Servere bliver jo ikke forældede hvis bare de skal flytte lidt data.

---

Jeg bruger i øvrigt mit Synology til:
- Streame til min PS3 / andre medieenheder
- Download-server (jeg kan styre den fra arbejdet og bede den hente f.eks. store filer ned, så ligger de og venter på mig)
- FTP-server (fra arbejdet, nemt at hente / gemme filer)
- Backup (lavet som drev i Vista og synkroniseret via SyncToy)
- Fil-server mellem alle de bærbare og stationærer der er i huset.
- Fungere som msuikserver til min Logitech Squeezebox Duet så jeg slipper for at have 2 x servere stående.
Avatar billede lars8000 Nybegynder
27. april 2009 - 23:45 #3
okay det lyder da rigtig fedt.. Hvis jeg gerne vil kunne streame fra min PS3, gerne vil kunne gå på den fra hele verden og til at lave backup på. Er det vigtigt at have "raid 1"

Er der nogen med indbygget harddisk eller skal man selv sætte en harddisk i??

Måske jeg spørger dumt, men dette er helt nyt for mig..

Nogen forslag til hvilken model jeg skal kigge på????
Avatar billede lars_computerworld Seniormester
28. april 2009 - 22:21 #4
RAID 1 er "bare" en løsning hvor du kører med to harddiske. Styringen gør at dine data automatisk gemmes på begge diske - så dør den ene har du dine data på den anden.

Tilgang til den fra hele verden og backup kommer an på softwaren, men det er en funktion som de fleste har indbygget. Bemærk at du, for at få adgang udefra, helst skal have en fast IP-adresse (gennem din internetudbyder) og mulighed for at åbne bestemte porte i din router.

Et alternativt bud kunne være Windows Home server fra HP:

Se her: http://h10010.www1.hp.com/wwpc/dk/da/ho/WF05a/12169-3193023-3193024-3193024-3193024-3731498.html

Test af den lidt større model her: http://www.pcworld.dk/art/10123

Det er en smule mindre teknisk løsning og måske mere velegnet til dig?
Avatar billede lars_computerworld Seniormester
29. april 2009 - 08:59 #5