Avatar billede bob-bob1 Nybegynder
27. april 2009 - 07:21 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

Hvad er cirkler i Texas og Oklahoma?

Har fornylig fløjet hen over et kæmpe stort område i det nordlige Texas og vestligste Oklahoma (lige over det nordligste Texas). Jeg undrede mig over at jorden var indelt i cirkler overalt. Kender du årsagen? ... tvivler på det havde noget med oliefelter at gøre, men kunne måske forestille mig det var et landbrugs-forsøgsområde ??
Kan tydeligt ses på googlemap/googleearth ... området er simpelthen enormt stort, og breder sig faktisk til yderlig mindst 3 stater (New Mexico, Colorado og Kansas)
Kom med et bud på hvorfor jorden er inddelt i cirkler.
Avatar billede Slettet bruger
27. april 2009 - 07:31 #1
et gæt

http://maps.google.dk/

det er områder der ikke er fotograferet helt ned som i storbyer.

m.v.h
Avatar billede Slettet bruger
27. april 2009 - 07:35 #2
Avatar billede Slater Ekspert
27. april 2009 - 07:49 #3
http://www.trekearth.com/gallery/North_America/United_States/photo460461.htm

Sådan der?

De former markerne sådan for de automatiske vandingssystemers skyld. Det er nemmere at lave en vandingsmaskine der drejer rundt i en cirkel.

Grunden til at man ikke bruger det i de fleste lande i Europa, er fordi vi ikke har plads til det, og med cirkelformen går al pladsen uden om cirklerne til spilde. I det sydlige USA har de tonsvis af plads, og skal bare have så meget effektivitet som muligt ud af det.
Avatar billede bob-bob1 Nybegynder
27. april 2009 - 07:52 #4
Nu er det ikke let at se på dit lille kort (link), men kan da se du er i det rigtige område.
Og som tidligere skrevet, så fløj jeg henover, så det har i princippet intet med google at gøre, men kan blot ses med map eller earth.
Avatar billede bob-bob1 Nybegynder
27. april 2009 - 08:13 #5
Tusind tak viperine ... it makes sence :)
Smider du lige et svar!
Avatar billede Slater Ekspert
27. april 2009 - 08:34 #6
Så gerne :)