Avatar billede Lange88 Nybegynder
21. april 2009 - 23:19 Der er 4 kommentarer

Hjælp til spørgsmål vedr. CMOS og MIM/MMC capacitor

Jeg er med i en konkurrence udskrevet af Oticon.
Jeg har problemer med et af spørgsmålene, som lyder:

How large a capacitor of the type MIM or MMC, is possible to realize in a modern CMOS process (<180nm) with an area of 0.1 square millimeter?

50 - 200 pF

0.8 - 1.2 nF

50 - 200 nF

Jeg er selv kommet frem til resultatet 200 pF, men det var ud fra en gammel tekst fra 2003, http://rfic.eecs.berkeley.edu/files/180nm-techbrief02.pdf. Så jeg tænker, at det måske var muligt at komme højere op i dag, så derfor spørger jeg her.

Håber nogen kan hjælpe.
Avatar billede goody-goody Nybegynder
22. april 2009 - 17:00 #1
Hej

Jeg vil også gerne vide det, er nemlig også med og jeg siger svaret til alle min venner der også er med...

Jeg tror at musicforever skrev et sted at man ikke må spørge på forums mm..., men jeg er ik sikker.
Avatar billede Breite Nybegynder
23. april 2009 - 09:30 #2
Hej Lange88.

Umiddelbart vil jeg mene, at du skal længere op. Jeg arbejdede med emnet gennem fem år, men har nu skiftet branche. Der er sket meget inden for området de sidste år. Jeg er overbevist om, at man i dag godt kan realisere 50-200 nF kondensatorer på 0,1 mm^2. Har desværre ikke adgang til nogen dokumentation, men håber det hjælper!

Mvh Breite
Avatar billede borger Nybegynder
23. april 2009 - 09:51 #3
Jeg kan bekræfte at Breite har ret. Det er nu muligt at realisere kondensatorer på ca. 1 pF/&#956;m2 = ca. 100nF / (0.1 mm2), altså intervallet 50-200nF
Avatar billede borger Nybegynder
23. april 2009 - 09:53 #4
Ups! jeg kan se at jeg ikke kam bruge tegnet mu=mikro=10^-6.

Det jeg ville skrive var ca 1pF/kvadradmikrometer = ca. 100nF/(0.1mm2)

Jeg håber I vinder :-)