Avatar billede hernsth Nybegynder
16. april 2009 - 14:11 Der er 6 kommentarer

Min mail adresse er opsagt, hvilke rettigheder har jeg?!

Jeg har netop modtaget en mail fra Cybercity, hvor de skriver at min mailadresse vil blive opsagt!
Problemet er at jeg bruger denne mail i mit firma, og det er en større opgave at få lavet alle tryksager, annoncer, biler m.m. om! Plus alle de kunder som kender mailen!

Har ringet til cybercity hvor mail er oprettet og der var ingen hjælp at hente!
Mailen slutter på @vvs.dk og jeg kan se at domænet er købt af Crock Data ApS i Stenløse, men det kan da ikke være rigtigt at jeg skal til at købe mig ind hos dem for at kunne beholde min mail!?

Hvilke rettigheder har jeg i denne situation?
Avatar billede tarraq Nybegynder
19. april 2009 - 21:40 #1
Hejsa,

Jeg vil lige starte med at sige at jeg ikke er jurist, så dette er ikke et juridisk råd.

Hvor lang tids frist har du fået?
Hvordan har du fået email-adressen? Via et privat-internetabonnement eller et erhvervsabonnement?

Det er/var Cybercity der ejer domænet og har de dermed mulighed for at sælge det. Men hvis det kan påvises at de "nedlægger en service" med kort eller ingen varsel og denne situation iøvrigt ikke er dækket af de forretningsbetingelser du har accepteret ved start af servicen, er der en mulighed for at du kan lave et søgsmål i forhold til at få dækket udgifterne til at lave dit materiale om.

Men kender jeg CC ret, er der taget højde for at de kan sælge domæner som de har udbudt som en service til deres mail-kunder.

Jeg vil give dig ret i at det er en rigtig uheldig situation.
Uanset udfaldet, vil jeg anbefale dig at få dit eget domæne. Eller flytte din mail over på dit eget domæne hvis du har et.
Det er meget sikrere.

Mvh,
Michael
Avatar billede hernsth Nybegynder
20. april 2009 - 09:03 #2
Hej,

Jeg har fået frem til den 31/7.

Jeg har oprettet mailen i forbindelse med et privatabonnement, hvor man kunne vælge mellem næsten 100 forskellige "efternavne".dk!

Tror det er i forbindelse med at Cybercity bliver til Telenor.
Man skulle bare tro at de ville få en masse bøvl med alle de mail-kunder som de opsiger!

Jeg tror jeg køber et domæne, og så må jeg lave et autosvar til dem som bruger den opsagte mail, hvor der står at de bedes sende til den nye fremover.

Tak for dit svar!

Mvh.
Avatar billede draco999 Nybegynder
09. maj 2009 - 16:57 #3
Hej hernsth

Nu arbejder jeg ikke ved Cybercity, men måske du kan bruge lidt af den her Info.

Så vidt jeg ved så er grunden til at Cybercity er ved at opsige deres domainer er at der skulle komme en ny lov her næste år som siger noget i stil med at domainet skal være aktivt og i brug før man har retigheder til det, og da Cybercity kun bruger deres domainer passivt kan der ved en retsag være problemer i at Cybercity pludseligt med dags varsels skal lukke 2000+ E-mail kunder ned som evt sidder med et domain alias som en anden gut har vundet retten til.

Derfor har man fået X antal tid til at skifte sin E-mail

Derved har Cybercity så lukket de mindst brugte domainer ned, for at ungå en katastrofe.

Som udgangspunkt har man ingen retigheder til sin E-mail, da det er en gratis service man bliver stillet til rådighed, dvs man betaler ikke for E-mailen, men man betaler for ADSL opkoblingen, dvs, at det kun er en ekstra service, at man for en E-mail adresse, hvilket så er bleven set som en del af ADSL forbindelse fordi alle andre udbyder også giver gratis E-mail nu til dags.

I starten af Internettet var det dog ikke tilfældet at man automatisk fik en E-mail adresse med i købet.

Vil du være 100% sikker på at du ikke skal skifte din E-mail adresse så er det et Domain, som er vejen frem, som også blev foreslået af tidligere poster, det koster kun 99 kr og 49 kr om året at have det, og Hosting af Domain er nu om dage ikke så forfærdeligt dyrt.

Lige en side note

Har man et firma er det meget vigtig at man sørger for at for det første have et Erhvers abodement, med de ekstra ting som erhvers kunder for, måske er det dyre men der er altså også fordele i det, hvis man har Firma hvor det er meget vigtigt at Internet opkoblingen virker, det er ikke her man burde spare.

Et enkelts person firma er måske ikke så vigtigt at man betaler for en masse service, man kan altid komme på net hvis det er abselut vigtig men ud over det, undre det mig meget at nogle mennesker opretter et privat abodement til deres Firma, da du ligger i bunden af føde fejlmeddelses kæden hvis din linje går ned.

Cybercity ser jeg ikke som skurken i den her, da de netop er proaktive da de jo åbenbart forventer at nogen af de her domainer de vil komme i åbent spil om noget tid så de giver folk en mulighed for at skifte til et andet Mail med god varsels.

Lige en sidste ting, du skal huske at når E-mail bliver lukket ned, så vil din Autosvare altså også stoppe med at fungere, så heller sørg for at det virker med det samme.
Avatar billede tanzaweb Nybegynder
18. maj 2009 - 12:27 #4
Jeg har lige fået oplyst at man faktisk har ret til at beholde sin mail adresse, nøjagtig lige som man kan beholde sit telefon nummer (fik det oplyst ved en teleudbyder), da mange vil komme i problemer hvis de skulle skifte mail adresse hele tiden.
Er dog også ved at tjekke op om det hos telestyrelsen.

Mvh
Mads
Avatar billede draco999 Nybegynder
19. maj 2009 - 09:04 #5
Hej Mads.

At en teleudbyder udtaler sig om andre teleudbydere er jo ikke noget nyt. Det at Cybercity nedlægger nogle domainer er rent faktisk en god ting, det er faktisk for at hjælpe deres kunder at de gør det.

Hvorfor så det?

Jow ser du, for nogle år siden blev der vedtaget en lov omkring egning af domainer, som er bleven vedtaget men den den går først i effekt her 2010.
Den lov den siger at firmaer ikke bare må opkøbe domainer som de lyster, Domainet skal have noget relevans for det arbejde firmaet laver.

Dvs Domainet VVS.dk det vil Cybercity have meget svært ved at kunne beholde hvis der kom en VVS mand og sagde "Hey det domaine vil jeg have"

Cybercity ville så blive pålagt til at overdrage domaine med det samme hvilket ville betydet at de skulle nedlukke ALLE email adresser som benyttede det domaine.

Cybercity haar så gennemgået deres Domainer og dem som er dømt at de ikke ville kunne forsvare bliver solgt til højeste bydende.

Man kan så undre sig hvorfor de andre teleudbydere ikke gør det sammen, måske er det dem som er de dumme her ;-)
Avatar billede tanzaweb Nybegynder
10. april 2011 - 08:00 #6
lukker spørgsmål