Avatar billede Slettet bruger
13. april 2009 - 07:30 Der er 19 kommentarer

forkerte farver på oploadede fotos

Hej Alle. Når jeg sender fotos ud til mit site, for fx. at dele dem med min familie, får jeg at vide at de er helt forkerte i farverne.
når jeg åbner sitet på min egen computer er de ok, men jeg har set på andres, at de er nærmest gengivet i komplementærfarverne.
Kan nogen give en forklaring på dette.
hilsen dittemarie
Avatar billede Keld Nielsen Forsker
13. april 2009 - 08:30 #1
Lidt mere teknik - eller et eksempel vil hjælpe os !
Avatar billede fusion-it Nybegynder
13. april 2009 - 09:27 #2
Korrekt men det lyder som om hun ser en lokal version når hun kikker.

Fortæl os hvilken program du bruger til at uppe dine billeder med?

;)
Avatar billede Slettet bruger
13. april 2009 - 15:49 #3
hej tak for mail. kan mit problem måske skyldes at modtagerne kører med vista og jeg med xp?
Jeg bruger dreamweaver.
jeg har heller ikke resized dpi. kan det være atbillederne er for tunge?

dittemarie
Avatar billede Beach Mester
13. april 2009 - 17:03 #4
Kan du ikke prøve at linke til et af de billeder hvor det går skævt?

//B
Avatar billede Keld Nielsen Forsker
13. april 2009 - 17:04 #5
...nej overhovedet ikke! Det har noget at gøre med farveprofil ell. lign.
Men vi kommer altså ikke længere inden du giver os noget mere at arbejde på - absolut bedst: en link til omtalte hjemmeside!
Avatar billede Slettet bruger
13. april 2009 - 17:20 #6
http://dittemarie.net/experten/eksperten.html

hermed et link. Prøv at gemme billederne på jeres egne computere. somme tider siger folk at de kan se de rigtige farver på sitet, men at de bliver forkerte når de downloader dem.
på forhånd tak

dittemarie
Avatar billede Keld Nielsen Forsker
13. april 2009 - 17:39 #7
...se den er langhåret!

Du har ret - billederne ser mærkeligt ud - og er helt noraml når man henter dem ned.

Siden du har lavet som eksempel er også helt ok - sat op.

Din hjemmeside lider jo ikke under fejlen normalt.

Så vi er nok derhenne hvor spørgsmålet om hvordan du uploader billederne er på tale - hvilket FTP-program benytter du ?
Avatar billede Slettet bruger
13. april 2009 - 18:42 #8
Jeg bruger det ftp program som er i dreamweaver. nu harjeg prævet at gære billerne lettere ( mindre dpi) og det ser ud til at hjølpe. også bmp og png er ok? undskyld skriften.skriver fra min sæsters pc som jeg ikke kender.
dm
Avatar billede Keld Nielsen Forsker
13. april 2009 - 18:55 #9
Billederne du har vust os er i jpg ...men du omtaler bmp

Bmp er ikke et format som er understøttet på nettet.

Det er ikke så du uploader bmp-filer ... det er et lille, meget lille strå som som forsøger at holde fast i ;-)
Avatar billede Beach Mester
13. april 2009 - 23:01 #10
Hmm... Har nu forsøgt både at downloade billederne og browset dem i både IE6 & Firefox, og her ser det hele helt normalt ud.

I din HTML-kode er der 2 ting jeg ikke kan li at se. Ikke at det burde have nogen betydning, men nu må vi jo gå i krig med de ting man kan finde Ikk?

table width="200" border="1" align="center"
Hvis dine billeder er 768 brede hvorfor så ligge dem i en tabel på kun 200 i breden?

img src="../haven2-110409/eksperten/CIMG4377.jpg"
Jeg har selv tidligere haft fornøjelsen af at der bliver taget højde for store og små bogstaver. Et godt råd er derfor altid at holde sig til de små og selvfølgelig uden de forbudte tegn Æ+Ø+Å mf.

Tror ikke jeg kan komme med mere her og nu, da billederne ser ud som de skal hos mig.

//B
Avatar billede Keld Nielsen Forsker
14. april 2009 - 07:35 #11
"beach" ...tænkte slet ikke i den retning!

Ser forkert ud i IE8 - men ser rigtigt ud i FF og Safari - så ville nok gå efter filnavnet.

Prøv at omdøbe eet af billederne - så det er skrevet med småt det hele!
Avatar billede Keld Nielsen Forsker
14. april 2009 - 14:22 #12
Det er en "fejl" du har i dine filer - som kun IE8 ..måske også IE7 viser.

Når jeg henter filen ind i et eller andet redigeringsprogram - og gemmer det igen - er der ingen fejl.

....min påstand om små-bogstaver, glem den!

Så vi skal hen til - hvilket program du redigerer din billeder i - så kan vi måske fange den der!
Avatar billede Slettet bruger
14. april 2009 - 15:16 #13
Sese!  Jeg bruger et freewareprogram der hedder "photo resize magig"

Det er måske mere magisk end jeg regnede med...
hvad er det der IE8 og IE7 for noget?

Mange hilsener Ditte
Avatar billede Keld Nielsen Forsker
14. april 2009 - 16:05 #14
Jeg ville nok vælge et andet program - der er masser af dem på nettet - bl.a. XNview - som også er gratis og på dansk.

IE8 står for browserprogrammet Microsoft Internet Explorer vers. 8 (sidst nye) og version 7.
Avatar billede milter Ekspert
14. april 2009 - 22:13 #15
Er der stadig problemer med billederne?

Hos mig ser de normale ud. Jeg har prøvet at åbne dem i både PSP8 og Capture NX2, og i dem begge ligner de dem i min IE7.
Avatar billede Slettet bruger
25. april 2009 - 08:38 #16
Hej igen. Har prøvet det omtalte program. så vidt jeg kan se kan man ikke resize flere fotos ad gangen. det er nemlig fordelen ved photo resize magig.

dittemarie
Avatar billede Keld Nielsen Forsker
25. april 2009 - 09:28 #17
Skidt med et i føst omgang - bliver dine billeder OK - når du bruger dt program i stedet ?

- Først skal vi finde fejlen - så finder vi værktøjet til dig bagefter!
Avatar billede Keld Nielsen Forsker
25. april 2009 - 09:29 #18
Øhhh ...der røg vist et par bogstaver:

Skidt med det i første omgang - bliver dine billeder OK - når du bruger det program i stedet ?

- Først skal vi finde fejlen - så finder vi værktøjet til dig bagefter!
Avatar billede Slettet bruger
25. april 2009 - 22:27 #19
skidt med bogstaverne. jeg har ikke prøvet med et omtalte program, at oploade fotos som jeg har redigeret med programmet..
det kræver også at der sidder nogen i den anden ende og melder tilbage om hvorvidt billederene nu er i orden eller ej.
har ikke haft tid. men jeg kan jo også redigere billederen med et hvilketsomhelst program andet end det der magig-program, og så afprøve effekten der. så det blir det næste jeg gør, når jeg lige får tid til at fordybe mig. vender altså tilbage. tak for interessen i øvrigt.
Dittemarie