Avatar billede demoknud Nybegynder
10. april 2009 - 19:39 Der er 3 kommentarer og
1 løsning

Striber på billeder ved scanning

Hej alle

Jeg har fået et problem med min multifunktionsmaskine som er en Canon MP830.
Den er pludselig begyndt at lave lange lodrette striber på de dokumenter den scanner ind, uanset om man scanner via glaspladen, eller via toppen (hvor den selv hiver papiret igennem).
Se billede her: http://img11.imageshack.us/img11/7098/img0004ulm.jpg

Problemet opstod efter at glaspladen blev tørret af med glasrens. Tror dog nærmere at det har været bevægelserne med kluden som har rykket noget løs end at det har været selve væsken der har forårsaget skade (der blev kun sprøjtet lidt på, og der er ikke umiddelbart nogen steder det kan trænge ind). Jeg er også ret sikker på at det ikke er fysisk på glaspladen at disse striber er da de som sagt er der uanset om man scanner via glaspladen eller toppen af maskinen.

Jeg er ikke så teknisk anlagt, så jeg vil meget nødig gå i gang med at skille maskinen ad uden at have en idé om hvad problemet er, så derfor håber jeg nogen af jer kan hjælpe.

Hvis jeg har undladt nogle vigtige informationer må i endelige spørge.
Avatar billede lexkorbs Nybegynder
10. april 2009 - 20:01 #1
Heej. Har selv haft problemer med striber på scannede billeder, og problemet var at der sad noget fedt på gladspladen, som ikke lige var til at se.

Har du prøvet at tørre den over med en fugtig klud?

Ellers er det vel godt at vide for dig at det er ligegyldigt om du scanner via låget eller direkte på gladspladen, for låget kører bare papiret ind på gladspladen ;)

Håber du får løst dit problem.
Avatar billede demoknud Nybegynder
11. april 2009 - 10:28 #2
Den har været tørret meget grundigt af, og hvis man ser på billedet er striberne også lidt for lige til at det kan være tilfældigt snavs på glaspladen - vil nærmere tro at det er selve scannerhovedet (eller hvad det hedder) som har fået noget på sig.

Ved denne printer er der 2 glasplader, en stor og en lille på ca. 2-3 cm i bredden men med samme højde som den anden. Når man kører papiret igennem toppen bliver det trukket forbi den lille glasplade hvorefter det bliver hevet op med det samme igen, så problemet kan ikke kun være den store glasplade.

Men tak for buddet, håber der kommer andre kvalificerede svar.
Avatar billede demoknud Nybegynder
11. april 2009 - 11:00 #3
Jeg har en update.

Prøvede igen at scanne via glaspladen uden noget papir i, og nu har striberne ændret sig så de ser sådan her ud:
http://img4.imageshack.us/img4/3304/imgmtg.jpg

Håber det kan hjælpe med at opklare hvad problemet kan være.
Avatar billede demoknud Nybegynder
26. april 2009 - 11:18 #4
striberne er med tiden gået væk igen, så jeg lukker her