Avatar billede kklm Nybegynder
10. april 2009 - 00:15 Der er 9 kommentarer og
1 løsning

Harddisk fejl

Jeg har en Lenovo Thinkpad med Vista som pludselig frøs mens jeg arbejdede på den. Først kunne jeg stadig bruge musen, og efterfølgende stod alt stille. Jeg var nødt til at genstarte ved at holde power-knappen nede i 10 sek, men da den skulle boote op igen bippede den og viste at der var fejl på harddisken så den slet ikke kunne boote fra den.

Jeg har efterfølgende taget harddisken ud og har tilsluttet den eksternt til en anden computer via USB. Denne kan ikke finde harddisken i windows men under diskhåndtering eksisterer harddisken men er ikke er tilgængelig. Jeg har prøvet diverse recoveryprogrammer men disse kan kun finde computerens interne harddisk og ikke den defekte jeg har tilsluttet. Dog kan PC Inspector finde harddisken men melder om følgende fejl: drv:129 LBA:0 Blocks:1

Harddisken kører fint så det er ikke en mekanisk fejl.

Er der nogle der har nogle ideer til hvad der kan gøres da jeg meget gerne vil have det data der ligger på ud.

På forhånd tak for hjælpen.
Avatar billede justrace Novice
10. april 2009 - 01:39 #1
Er der garanti på den endnu?

Så tror jeg jeg ville benytte den, for ellers får du bøvl med recovery hvis du skulle få brug for at retablere maskinen på et senere tidspunkt.

Lad være med at rode unødigt med harddisken, da du risikerer at ødelægge den så du ikke kan hente data ud fra den.

Prøv at højreklik på "Computer" på skrivebordet, vælg "Administrer" og vælg "Diskhåndtering".

Der burde du kunne aktivere den, så du kan komme til at læse fra den, og hive de data ud du vil gemme.

Men lad nu være med at slette partitioner, eller at formattere den, for så er det slut med dataene.
Avatar billede off-line Nybegynder
10. april 2009 - 02:06 #2
Hvad står der mere konkret om disken i Diskhåndtering?
Har du prøvet programmet "Testdisk" ?
Avatar billede Slettet bruger
10. april 2009 - 07:05 #3
Jeg kan muligvis hjælpe, du kontakte mig på mail@helgec.dk
Avatar billede kklm Nybegynder
10. april 2009 - 09:35 #4
Tak for de hurtige svar.

Der er desværre ikke garanti på mere, men det er heller ikke så vigtigt for mig da en ny HD er ret billig idag.

Ang. diskhåndtering ser den sådan ud:

http://www.enro.dk/hdd.jpg

Hvis jeg forsøger at initialisere med partitionstype MBR får jeg beskeden "Enheden er ikke klar"

Jeg har prøvet at køre "Testdisk" men den kan ikke finde harddisken.

Helgec: Er det noget du kan klare selvom Testdisk ikke kan finde den?
Avatar billede justrace Novice
10. april 2009 - 09:58 #5
Du kan roligt tage kontakt til helgec, han kan sandsynligvis hjælpe. Forbered dig på det er ret teknisk, men hvis der er lidt liv tilbage på harddisken, så finder han det.
Avatar billede justrace Novice
10. april 2009 - 10:01 #6
Forresten, er den maskine du bruger til det, er det xp eller vista?

Hvis det er vista, så prøv at tage usb-stikket ud, og sæt det tilbage igen, før du starter tjekdisk. Vista har et eller andet med usb og harddiske.
Avatar billede kklm Nybegynder
10. april 2009 - 10:13 #7
Jeg bruger Vista, men har lige forsøgt med en XP maskine og der kunne den heller ikke finde den.

Men jeg prøver at sende en mail til helgec :-)
Avatar billede kklm Nybegynder
10. april 2009 - 12:34 #8
Det lykkedes desværre ikke at få liv i harddisken. Det viste sig at det kun var enheden som harddisken var sluttet til gennem som blev fundet i diskhåndtering. Men helgec ydede en super service over telefonen, og kan absolut anbefales til andre. Tak for hjælpen!
Avatar billede kklm Nybegynder
10. april 2009 - 12:35 #9
Helgec vil du ikke oprette et svar så får du lige point.
Avatar billede Slettet bruger
10. april 2009 - 14:02 #10
Samler ikke point så snup dem selv