Avatar billede sunesune Nybegynder
04. april 2009 - 09:24 Der er 4 kommentarer

Fjernbetjent stikkontakt...

Jeg kunne super godt tænke mig at have mange af mine el apparater styret via en fjernbetjening.

p.t. bruger jeg en af disse:
http://www.harald-nyborg.dk/merinfo.asp?varenr=6137&Grp=&n=10

Jeg har købt en til, og kan se der er nogle dip switches der skal sættes, og så kan man bruge flere fjernbetjeninger og kontakter (op til rigtig rigtig mange). Hver fjernbetjening skal have samme indstilling som kontakten (5 dips).

Mit spørgsmål er så:

Fjernbetjeningerne er radiostyret, og er det mon muligt at få en USB sender (evt en bluetooth dongle) og få den til at sende på 433,92Mhz så man derigennem kan benytte computeren til at sende tænd/sluk kommandoer? Jeg er godt klar over det nok er et ret svært spørgsmål, men jeg kunne jo tage fejl og det slet ikke er så kompliceret...:)
Avatar billede inglenook Praktikant
04. april 2009 - 12:36 #1
Dette er ikke samme system da det sender kommandoer via elkabler, men kan styres fra en PCs seriel eller USB port. Der findes ogsaa fjernbetjeninger til traadloes styring. Har brugt det nu i ca. 8 aar og er meget tilfreds med det. Styringen kan klares fra en alm. PC, en eksisterende printer server, web server o.l. med Windows eller Linux.
http://www.letsautomate.com/index.cfm?&Nav=X10&URLCaller=HA
Avatar billede fun22 Nybegynder
04. april 2009 - 13:42 #2
Ellers kan du bruge IHC Wireless.. Hvor du simpelthen skifter stikkontakten i væggen ud med en Wireless, som så kan styres via fjernbetjening.. Eller evt. en controller, så du også får webadgang og advanceret funktioner..

Fjernbetjeningen kan styre 8 enheder..
Avatar billede sunesune Nybegynder
05. april 2009 - 09:19 #3
Hej gutter og tak for foreslagene.

IHC har jeg kigget på, men som det ser ud nu er det meget meget udenfor mit budget.
Fidusen bag min ide er, at det kan gøres meget meget billigt, da 3 stikkontakter og 1 fjernbetjening koster 99,- i Hr. Nyborg og jeg har programmeret en del, så derfor kan jeg, hvis det overhovedet kan lade sig gøre, selv programmere softwaren til at styre det.

Men ganske udemærkede forslag gutter, specielt den med HomeVision, virker super fleksibelt, men igen langt langt udenfor budgettet :S
Avatar billede jones Nybegynder
06. april 2009 - 10:49 #4
ellers så kig på zwave som kan bruges til meget mere end bare stikkontakter og lys dæmpning.

http://www.zwaves.dk
http://homee.dk/

Synes selv zwave ser spændende ud og skal se lidt nærmere på der her d. 15/4 se evt. http://www.zwaves.dk/index.php/component/content/article/3-newsflash/67-zwavesdk-mode

ellers ville jeg også mene at ihc wireless ville være en god løsning til det du spørger om! det er ikke så dyrt da det ikke kræver nogle controller.