Avatar billede pkbech Juniormester
25. marts 2009 - 15:51 Der er 12 kommentarer og
1 løsning

C5 MS SQL database begrænsinger

Er i en mindre virksomhed som har betal ret dyrt for at skrifte til MS SQL fra C5 native.

Er der en begrænsing på hvormange data der kan gemmes i C5 når man kører MS SQL database?

Skal man ud og købe opgradering i database plads ligesom med C5 native database?

Og for det tredje koster de det samme som C5s?
Avatar billede pkbech Juniormester
27. marts 2009 - 14:57 #1
Grunden til at jeg spørger er at jeg arbejder for en mindre virksomhed som har fået leveret en del opgradering og customizeringer af C5 i 2007. Vi betalte ret meget. Der i blandt en SQL convertering af C5s naitive Database. Men nu siger de vi er lavet nede på plads i vores database og vi skal ud og invester noget der liner 100.000 kr. i udvidelse til denne.
Kan det være rigtigt?
Avatar billede gs1150 Nybegynder
07. maj 2009 - 19:35 #2
Hejsa. Hvis jeres data er flyttet til SQL og I er kørende, lyder 100.000 af rigtig meget, men nærmere 10 - 15.000 skulle nok holde jer kørende i en periode.

Hvor tit købte i database i native versionen, hvor lang tid har i kørt på den og hvor stor databasen da den blev flyttet.
Avatar billede pkbech Juniormester
07. maj 2009 - 19:59 #3
Hvad skulle de 10-15.000 brugs til gs1150? Plads på serveren eller licener?

Så vidt jeg har kunne se er der ikke nogen begrænsning op MS SQL database størrelse er der en græns for hvad C5 vil ligge ind i MS SQL?

Har desvære ikke nogen erfaringer med C5 native udover at det bare kørte. (i følge mine kollegaer).
Avatar billede gs1150 Nybegynder
03. august 2009 - 12:37 #4
De 10-15.000 er til at licenser (C5).

Alternativt kan jeres database være ved at løbet tør for RecID, hvilket vil kræve en del arbejde at ligge om. Men så er I de første jeg har mødt, hvor dette er sket. Og jeg syntes du skrev at I var en mindre virksomhed.

Hvor stor er jeres database ? se under generelt\kartotek\system status\database status
Avatar billede gs1150 Nybegynder
03. august 2009 - 12:41 #5
Mangler vist flg. svar.
- der skal stadig købes udvidelser til databasen SQL
- SQL har inden begrænsninger på records, men C5 har. Men det kræver mange GigaByte at løbe tør.
- prisen er den samme uanset database platform.
Avatar billede pkbech Juniormester
03. august 2009 - 14:02 #6
Her er de første af talende fra generelt\kartotek\system status\database status

Størrelse 2.204
Max 10.020
22.0%

ser ikke ud som om vi mangler plads men er der nogen jeg har overset?
Avatar billede gs1150 Nybegynder
03. august 2009 - 14:34 #7
Med de tal du oplyser har koderne til database alene kostet 350.000,00 ? Håber ikke det er korrekt, for det havde været rigeligt med 2,5 GB (1/4).

Hvor meget harddisk plads har I hvor sql-log og sql-data filerne ligger ?

Har I en IT-konsulent som kan hjælpe med at kikke på SQL-databasen ?
Avatar billede pkbech Juniormester
03. august 2009 - 14:43 #8
det har den heler ikke, meen den har kostet grunker :P dog ikke 350.000,-

Og der er masser af disk plads hvor databasen ligger dog har vi det problem at dem som har opsat vore backup har lavet det således at der laves en kopi af vores SQL database som så kopiers til backup men også bliver liggende hvilket gør at de af og til skal slettes. (liidt upratisk men hvad ved jeg... ^^). Hvilket giver plads problemer af og til. Men så skal et par af de gamle backups bare slettes.
Avatar billede pkbech Juniormester
03. august 2009 - 14:44 #9
når ja ca. 100 GB fri på SQL drevet pt.
Avatar billede gs1150 Nybegynder
03. august 2009 - 15:10 #10
Hvis man stopper databasen først, kan man sagtens tage kopi af den men, den normale procedure er, at bruge værktøjerne i SQL til at tage en backup ud på disk, da dette sikre konsistens i data og tage backup af backuppen.

I samme værktøj er det muligt at sætte en rutine op, som sikre at der kun ligger backup for et par dage.
Det sidste jeg kan komme i tanke om, er at filerne kun kan vokse til en angivet størrelse. Men dette tager også kun få minutter at ændre.

Har I fået en beskrivelse af, hvad de 100.000,00 skulle bruges til og hvorfor der skulle udvidedes? Er der hastighedsproblemer ?
Avatar billede pkbech Juniormester
03. august 2009 - 15:26 #11
Vi har et værktøj :P det er bare ikke mig der har administrator rettighederne til det
Avatar billede gs1150 Nybegynder
03. august 2009 - 15:36 #12
Hvis du har fået svar på dine spørgsmål, må du gerne lukke det.. Hvis I ønsker hjælp til jeres C5-installation er du velkommen til at kontakte mig på gs1150@berndorf.dk
Avatar billede pkbech Juniormester
03. august 2009 - 16:25 #13
jo tak for svarene de belyste en del ting :)