Avatar billede hoeks Nybegynder
20. marts 2009 - 21:33 Der er 13 kommentarer

Kan et universitet tvinge en til at læse?

Hej Eksperter

Jeg går på Informationsvidenskab på Aarhus Universitet. Jeg står og er lidt utilfreds med noget på universitet... Mit spørgsmål er ganske simpelt:

Kan et universitet tillade sig at kræve at man læser de tekster man har for til en given forelæsning?

Har søgt lidt rundt på google, men kunne ikke rigtigt finde noget brugbart.
Avatar billede bufferzone Praktikant
20. marts 2009 - 21:46 #1
Det undre mig en del at du kan stille sådan et spørgsmål når du går på universitet.

Et universitets studie er ikke som folkeskolen og gymnasiet med mødepligt og lektier. Universitetet stiller undervisninger og faciliteter til rådighed, herunder afholder eksamen. Det eneste du skal er at bestå, hvad du læser, hvor når du gør det er universitetet ligeglad med hvis bare du består
Avatar billede hoeks Nybegynder
20. marts 2009 - 21:54 #2
Det er netop det jeg mener. Idag afbrød min forelæser undervisningen fordi han ved håndsoprækning fandt ud af, at kun lidt over halvdelen af holdet havde læst de 100 sider vi "havde for". Jeg mener netop ikke, at han har ret til dette. Personligt fik jeg f.eks 12 sidste semester i et fag som jeg ikke havde læst til. Det er jo netop "ansvar for egen læring".

Ikke?
Avatar billede harpocrates Nybegynder
20. marts 2009 - 21:56 #3
Ha.. det er da bare fordi forlæseren er en taber.. læser selv på uni og har da aldrig hørt noget så latterligt..
Avatar billede bufferzone Praktikant
20. marts 2009 - 21:58 #4
Der er meget få krav til undervisernes kvalitet på universitet, lige så få krav som der er til de studerendes forberedelsesgrad. Et universitetsstudie er et studie, man er selv ansvarlig for at kunne det man skal. Derfor kan underviseren sagtens tillade sig at gøre det han gjorde, og det er jo heller ikke det samme som at stille krav til de studerende om at have læst
Avatar billede hoeks Nybegynder
20. marts 2009 - 21:59 #5
Nej, det har jeg heller ikke. Vi får også noteret fravær. Synes det er direkte latterligt. Men jeg tror desværre ikke, der er noget ulovligt ved det.
Avatar billede bufferzone Praktikant
20. marts 2009 - 22:00 #6
Der er faktisk kun en vidergående uddannelse i danmark hvor der er mødepligt og hvor der er krav om at du møder velforberede og afleverer dine opgaver til tiden.

Officersuddannelsen i forsvaret
Avatar billede hoeks Nybegynder
20. marts 2009 - 22:03 #7
Buffer: Kan du dokumentere det? :S
Avatar billede bufferzone Praktikant
20. marts 2009 - 22:11 #8
Jeg har selv læst der, jeg er kaptajn af grad og ansat i forsvaret
Avatar billede bufferzone Praktikant
20. marts 2009 - 22:12 #9
og i øvrigt undervist der fra 1997 til 2007
Avatar billede hoeks Nybegynder
20. marts 2009 - 22:53 #10
Men der står jo på flere universiteters hjemmeside, at der er mødepligt. Så den tror jeg er god nok. Det mere den med at afbryder undervisning, pga. manglende forberedelse fra elevernes side....
Avatar billede beorn Nybegynder
21. marts 2009 - 17:08 #11
Det er op til underviseren, hvis han ikke mener at deltagerne i forlæsningen er forberedt nok i det materiale han har, så må han ændre eller aflyse. Det er et krav til mig at jeg har læst relevant pensum op til en forlæsning, at jeg ikke gør det er så mit problem. men enkelte forlæsere stiller udborende spørgsmål til tilfældige for at holde os vågne.

Det er ikke helt unormalt, især når det er tung teori. Han har også andet lave end at tale for folk som ikke har læst materialet.

jeg har kun selv set ske det i juriske fag, med gæstelærer i specialemner.

Tror ikke det er unormalt at der er mødepligt på studierne, det tror jeg næsten alle har, det bliver bare sjældent registreret da der er andet at bruge ressourcerne på.
Avatar billede Trez Seniormester
24. marts 2009 - 18:31 #12
Der er ingen mødepligt på videregående udd. nogen steder i DK ud over som Buffer siger HO.

Det er op til dig om du vil komme og få de evt. guldkorn som forlæseren kommer med.

Forlæseren kan rent faktisk tillade sig at komme og bare sidde og stene den hvis det er det han har lyst til.

Eneste krav der er at du skal kunne dit pensum til eksamen thats it.
Avatar billede tinman Nybegynder
29. marts 2009 - 21:15 #13
Jeg var også af den opfattelse at der ikke findes mødepligt på videregående uddannelse, går dog selv på en som har; Negot i Kinesisk på SDU. Har længe, uden held, prøvet at få en kvalificeret begrundelse på dette, da vi kommer op i fuldt pensum og der tydeligt ikke er sammenhæng mellem vores karakterer og fravær, faktisk dumber ingen af de som har for meget fravær, men vi skal hver gang allernådigst søge om "lov" til at gå til eksamen. SDU er selv ifølge artikler jeg har fundet imod dette. Nogen som kender til nogen lovgivning om dette?? kan intet finde??