Avatar billede brammi Nybegynder
19. marts 2009 - 17:07 Der er 9 kommentarer

Kan ikk finde IDE HARDDISK

Hej Experter...

Har lige fået en sata harddisk hjem.. Og satte den i min computer hvor der i forvejen sidder en sata harddisk. hidtil har den ene sata fungeret med et IDE harddisk, men efter jeg igår satte den nye sata harddisk i har jeg hverken kunne se min IDE HARDDISK eller mit dvd drev... Synes næsten jeg har prøvet alt med at tage fra og sætte til igen.. Nogen der kan hjælpe...

Kører VISTA -

På forhånd tak, experter
Avatar billede MichaelWJ-IT Nybegynder
19. marts 2009 - 17:20 #1
Hej..

prøv at gå ind i din BIOS og Aktivere din "Sata/ide bootrom" og se om det hjælper...
Avatar billede brammi Nybegynder
19. marts 2009 - 17:26 #2
Hvor og hvordan gør jeg dette.. Sys jeg har været inde i din bios og kigge :(
Avatar billede MichaelWJ-IT Nybegynder
19. marts 2009 - 17:34 #3
Prøv følgende når du starter din computer("del" knappen eller "F2" eller hvad du skal trykke på for at komme ind i bios) og find "On-Chip SATA-IDE Controller "BootROM function..
Avatar billede haverslev Novice
19. marts 2009 - 17:57 #4
Hvilken Sata controller er den "nye" harddisk tilkoblet - stik 1 eller stik2 ?
Se feks her hvordan stik osv er: http://www.boegebjerg.dk/lars/sata.htm
Avatar billede brammi Nybegynder
19. marts 2009 - 18:36 #5
Den er sat i sata3 stikket.. Hvilket i manualen bliver beskrevet som SLAVE stikket. Hvis altså den skal fungere som en datadisk som den skal i mit tilfælde..

Men det må være en IDE controller der er slået fra... For kan heller ik se mit DVD-DREV ? :S
Avatar billede MichaelWJ-IT Nybegynder
19. marts 2009 - 18:42 #6
Punkt  #3...
Avatar billede haverslev Novice
19. marts 2009 - 18:58 #7
Med Vista skulle det ikke være nødvendigt med IDE, istedet for Sata, da Vista indeholder langt de fleste sata drivere og derved skulle køre sata harddiske uden problemer.
Ide / sata problemet høre med XP til.
Tror du skal prøve at tjekke om ikke dine sata ledninger/stik sidder korrekt
Avatar billede brammi Nybegynder
19. marts 2009 - 21:47 #8
Tror i er ved at løbe på vildspor.. det er ikke sata diskene den ikke kan finde...

DEN KAN IKKE FINDE IDE harddisken

Har prøvet punkt punkt 3... det findes ikke i min bios.!
Avatar billede haverslev Novice
21. marts 2009 - 10:03 #9
Prøv lige at liste følgende op.
Hvad stik (interface) kører din harddisk med styresytem på?
Hvad type stik kører din CD/DVD på?
Hvormange enheder har du ydeligere monteret og hvad er de "resterende" enheder monteret på, af stik på bundkortet?