Avatar billede pokemaster Nybegynder
13. marts 2009 - 01:18 Der er 10 kommentarer

Bluescreen - HJÆLP

Min kammerat har sammensat min computer, og den ville starte helt fint op til at starte med. Pludselig kommer der en bluescreen fejlmeddelse, og han fortæller mig, at der er noget i vejen med det lydkort, som følger med til mit bundkort, som er Asus Striker II Formula.

Lydkortet bliver fjernet, og så starter den fint op. Pludselig kommer bluescreen fejlmeddelsen igen, og vi formaterer computeren. Efter formateringen installeres driverne fra bundkortet, og det hele ser fint ud.. troede vi. Fejlen kommer pludselig frem igen. Hvad han gjorde ved det kan jeg ikke huske, men det ender med, at han får installeret driveren til grafikkortet også, og får sat de rigtige indstillinger på til CS.

Da CS åbnes kommer den forbandede bluescreen fejl igen, og han gav op. Jeg tog derfor hjem og dagen efter forsøgte jeg at lege med det selv. Jeg nåede at installere bundkortet og grafikkortet, og akkurat som forrige dag bliver det hele installeret fint. Jeg skriver så "-freq 120" i launch options i CS, og da den så åbner CS kommer fejlen endnu engang.

Siden da har jeg formateret tre gange, hvor den på forskellige tidspunkter kommer frem - fejlen altså. Jeg forsøgte at kontakte firmaet som solgte mig bundkortet, prcdata.dk, som forklarede mig, at det muligvis kunne være rammene. Han foreslog derfor at jeg skulle tage den ene ram blok ud, og den anden skulle over i en port, som ikke tidligere var blevet brugt. Det gjorde jeg, og windows har også reageret på at der nu kun er 2 GB fremfor 3,25 (mener jeg). Det er bare stadigvæk det samme - men hvad fanden kan fejlen være? Jeg kunne virkelig godt bruge noget hjælp.

Er det rammene som skal skiftes ud?
Kan det være den Windows XP-cd jeg bruger?

Jeg tog et billede af min bluescreen fejl, og det ser således ud:

http://peecee.dk/uploads/032009/Billede_004.jpg

PS: Min computer ser således ud, hvis det kan hjælpe:

CPU: Intel E8500
Bundkort: Asus Striker II Formula
Harddisk: 74 gb 10000 rpm Raptor
Ram: 2x2 GB OCZ
Strømforsyning: NorthQ dunno 750W
Grafikkort: Asus GTX 285
Avatar billede pokemaster Nybegynder
13. marts 2009 - 01:20 #1
Jeg har genstartet min bios, formateret min computer, installeret bundkortet, grafikkortet og så virkede det fint nok. Derefter installerede jeg Counter-Strike, og jeg kan sagtens komme ind i spillet, men så snart jeg vil joine en server eller lave et game selv, så kommer der bluescreen igen.

Det samme har jeg prøvet med CS: Source, og der er der INGEN problemer overhovedet.

Skal jeg måske prøve at hente den nyeste driver til mit bundkort, grafikkort og brænde det ned på en skive, formatere computeren og så kun gøre brug af den CD frem for dem som Asus har sendt med til mig?

Hjælp søges :-)
Avatar billede fluse Nybegynder
13. marts 2009 - 01:31 #2
Det er endeten et driver problem, eller en hardware fejl på dine ram eller dit bundkort...

Så nye drivere er et godt udgangs punkt, jeg ville også opdatere bios til nyeste version osv osv...

Hvis det ikke virker, ville jeg kigge på ramne, prøve at køre med 1 block af gangen for at se om problemet skulle udeblive. Hvis det forsat sker uanset hvilken ramblock der sidder i, ville jeg sende bundkortet og ram retur som defekte.

Hvis du har mulighed for at fortyde (altså det er mindre end 14dage gammelt, og du stadig har original embalage ect.) ville jeg sende ram og bundkort retur ASAP, og bestille nogle nye fra en anden forhandler(så man er sikker på ikke at få de samme igen, det sker nemlig).

Fluse
Avatar billede pokemaster Nybegynder
13. marts 2009 - 01:41 #3
Fluse:

Jeg har prøvet at skifte ram blokkene. Dvs. der skal normalt sidde 2x2 GB OCZ ram i, men den ene er pillet ud, og den anden har jeg forsøgt at bruge i en anden port.

Jeg har ikke mulighed for at fortryde med rammene, da de er over 14 dage gamle, men bundkortet fik jeg for to dage siden.

Jeg vil i hvert fald prøve at hente memtest, hdtune, den nyeste bundkorts og grafikkorts driver, brænde det ned på en skive, formatere min computer og så er det ellers bare at prøve igen.. igen igen.

Så må vi håbe, at det hjælper. :)
Avatar billede pokemaster Nybegynder
13. marts 2009 - 01:42 #4
Ved du forresten noget om hvordan man får sit Windows XP til at være på engelsk, selvom det originalt er på engelsk?
Avatar billede MichaelWJ-IT Nybegynder
13. marts 2009 - 01:47 #5
Hej..

Sådan som jeg kan se mangler du en opdateret chipset drivere til dit grafikkort..

kan det ikke passe at det er Nvdia Asus grafikkort du har ?

og har du overclocket din computer ?

her er den nyeste driver til Nvdia Asus GTX 285

LINK http://www.nvidia.com/object/winxp_182.08_whql.html

(Set et kryds) og tryk dernæst på "Download"
Avatar billede pokemaster Nybegynder
13. marts 2009 - 01:50 #6
Michael:

Jo, det er et ASUS Nvidia GTX 285 grafikkort jeg har. Men jeg prøver at gøre som i overstående post, og så må vi se om det overhovedet hjælper. Jeg håber i hvert fald på det.
Avatar billede MichaelWJ-IT Nybegynder
13. marts 2009 - 02:03 #7
ja (o:

(Kan din bios tælle ram ?)

MemTest
LINK http://hcidesign.com/memtest/MemTest.zip
Avatar billede plato Juniormester
13. marts 2009 - 05:24 #8
Jeg havde engang nøjagtig samme problem. Prøv at disable dit LAN i BIOS. Ved godt du får et problem med online gaming i CS. Jeg måtte selv købe en netkort til PCI.
Avatar billede ladyhawke Novice
13. marts 2009 - 08:17 #9
Mht. windows "hvordan man får sit Windows XP til at være på engelsk, selvom det originalt er på engelsk" - det er da ret nemt, du lader den simpelthen være som den er ;o)

Hvis det nu er en skrivebøf og du egentlig mener at du reelt vil have den på dansk, så er det noget andet. Du kan ændre regional settings, så du får danske tal og datoer, samt tastaturlayout.

Mht. resten af teksterne på knapper og menuer, så ved jeg ikke om  der er nogen simpel løsning, andet end at købe Windows på det sprog man ønsker fra starten...
Avatar billede MichaelWJ-IT Nybegynder
13. marts 2009 - 12:03 #10
Stadigvæk problemer ?

Prøv følgende i din BIOS ("del" knappen eller hvad du skal trykke på for at komme der ind i bios) og "(DISABLED)" følgende som du kan finde --- "Cool´n´Quiet Support" + "Spread Spectrum" + "Stop Unused PCI Slot Clock" + "Dynamic Overclocking" + "Hard Disk S.M.A.R.T." + "Halt on Keyboard Error" + "USB Legacy Support" + On-Chip SATA-IDE Controller "BootROM function(kun hvis du ikke kører på RAID system" + On-Chip LAN Controller "BootROM fuction" + "On-Chip LAN P.M.E"...