Avatar billede mortenernst Juniormester
11. marts 2009 - 08:58 Der er 3 kommentarer og
1 løsning

Netværksharddisk

Jeg så den begejstrede anbefaling af at anskaffe sig en netværksharddisk i DR-programmet "So ein Ding", og overvejer nu kraftigt at gøre det! Jeg har samtidig overvejet at købe et Sonos anlæg, der kan streame musik direkte fra computer eller  altså en netværksharddisk, hvorfor jeg i så fald vil lægge mine musikfiler på denne (så de heller ikke fylder på computeren). Da jeg har RET meget musik bryder jeg mig ikke om kun at have det liggende ét sted så mit spørgsmål er sådan set bare om nogen ved, om man kan sikkerhedskopiere musik (og evt andre filer - hvis jeg nu også vil bruge netværksharddisken til generel backup!) direkte fra netværksharddisken til en almindelig ekstern harddisk?
Avatar billede misbruger Nybegynder
11. marts 2009 - 09:15 #1
Jeg vil anbefale at du køber det man kalder et NAS (network attached storage)
Det kan fåes med flere harddiske i, som meget simpelt kan sættes op i et RAID (Redundant Array of Inexpensive Disks).

DVS. at det er flere spejlede diske, således at hvis en disk går i stykker, ligger dataen stadig på de andre diske, og dermed har du ikke tabt noget data. Endvidere kan du få plads til forholdsvis store mængder data, således at der både er plads til din musik og backup af din PC.

De er simple at have med at gøre, da man oftest administrere dem gennem et simpelt webinterface installeret direkte i NAS'et.
Avatar billede misbruger Nybegynder
11. marts 2009 - 09:36 #2
Husk dog at hvis du skal benytte dit NAS til streaming af musik, skal den typisk understøtter den specifikke streaming protokol du ønsker at benytte.
Altså, du skal parre din streaming enheds protokol, med med din NAS mulige protokoller (producenterne plejer at være gode til at oplyde hvilke protokoller det enkelte NAS understøtter)
Avatar billede osdata Nybegynder
11. marts 2009 - 09:48 #3
På en Netgear NAS sidder der en knap der hedder backup som kan kan defineres til at lave backup ud på en direkte tilsluttet usbdisk.

Ole Stanstrup
O.S. Data
Avatar billede avminarm Juniormester
17. marts 2009 - 17:39 #4
Prøv at kigge på synology DS207 - jeg går selv og overvejer at købe en (jeg har en nu med en disk i og den er kanon)