Avatar billede chrkrog Novice
02. marts 2009 - 19:00 Der er 15 kommentarer og
2 løsninger

Kan ikke installere Windows XP

Hejsa,
Jeg har i længere tid ikke ejet en stationær PC, men for nyligt har jeg så fået en masse dele af venner og bekendte så jeg kunne samle mig en computer.
Det jeg har installeret nu er:

abit ic-7 motherboard
Intel 2,4ghz celeron
ASUS ATi hd2400 grafik (tror jeg)
250gb+200gb s-ata hdd.
4x512mb ram (bl.a. kingston)

Jeg havde en masse problemer i starten, både med hardware og BIOS der var sat forkert op. Men efter godt 10 timers arbejde og frustrationer med den fik jeg styr på det hele og kunne installere Windows XP Pro. Men allerede efter et par genstart begyndte den at lave problemer så snart den var kommet ind i Windows; skrivebordet kom ikke frem før efter ca. 30 sekunder og det hele virkede lidt buggy. Jeg prøvede at formatere igen med det resultat at installationen gik i stå hver gang den prøver at installere hardware-enheder (Devices).

Har prøvet mange gange nu, også med forskellige versioner af XP og det er altid samme sted jeg får fejl. Musen fryser og statusbaren i højre nedre hjørne går også i stå. Har både prøvet en "hurtig" formatering og en "langsom" formatering, med samme resultat.

Jeg kom så i tanker om at jeg et par gange fik en CPU fejl ved BIOS post, lige i starten da der var rigtig mange problemer med PCen. Får dog ikke den fejl længere, men det får mig til at tænke på om det kan være dér fejlen ligger?
Jeg har nemlig en 2,4 ghz celeron samt en 3,06 ghz p4 HT som passer i bundkortet. Venter blot på noget termisk paste så jeg kan prøve.

Kunne det være her problemet er, eller nogen der har andre forslag?
Avatar billede MichaelWJ-IT Nybegynder
02. marts 2009 - 19:18 #1
Hej..
Prøv følgende i din BIOS ("del" knappen eller hvad du skal trykke på for at komme der ind i bios) og "(DISABLED)" følgende som du kan finde --- "Cool´n´Quiet Support" + "Spread Spectrum" + "Stop Unused PCI Slot Clock" + "Dynamic Overclocking" + "Hard Disk S.M.A.R.T." + "Halt on Keyboard Error" + "USB Legacy Support" + On-Chip SATA-IDE Controller "BootROM function(kun hvis du ikke kører på RAID system" + On-Chip LAN Controller "BootROM fuction" + "On-Chip LAN P.M.E"...
Avatar billede haverslev Novice
02. marts 2009 - 22:28 #2
Avatar billede chrkrog Novice
03. marts 2009 - 00:51 #3
Jeg har hentet driverne på en anden computer men problemet er jo at jeg ikke kan færdiggøre Windows-installationen. Uden at have installeret Windows kan jeg ikke installere drivers
Avatar billede chrkrog Novice
03. marts 2009 - 01:55 #4
Jeg fandt og slog "Unused PCI Clock" til Disabled i min BIOS. Jeg fandt også nogle af de andre, de var allerede Disabled.
Det hjalp intet på problemet.

Nogle der har andre forslag?
Avatar billede chrkrog Novice
03. marts 2009 - 02:54 #5
Tror jeg misforstod dit indlæg i farten. mente du at jeg skal installere RAID drivere under installationen af Windows? (man kan vælge 3. parts RAID drivere før det installerer)
Avatar billede MichaelWJ-IT Nybegynder
03. marts 2009 - 03:56 #6
On-Chip SATA-IDE Controller "BootROM function(kun Enabled hvis du skal installere Win på RAID Harddisk.. /F6 nederst linje kan du se i starten når du installer...
Avatar billede chrkrog Novice
03. marts 2009 - 04:17 #7
Det vil jeg gøre. Har lagt RAID driveren over på en floppy, og låner et drev i morgen (well senere i dag)...Nu skal jeg i seng!
Avatar billede haverslev Novice
03. marts 2009 - 09:00 #8
Hvis det er fordi den kører med SATA harddisk og du derved ikke kan installere XP, så er det SATA driveren diu skal have installeret (ikke raid) via F6 i XP installationen.
Hent denne og læg den på en diskette:
Sil3112_Sil3114_Intel_VIA Installation Disk

herfra:
http://www.abit.com.tw/page/en/download/download_driver_detail.php?pFILE_TYPE=Driver&pMAIN_TYPE=Motherboard&pTITLE_ON_SCREEN=IC7&pSOCKET_TYPE=Socket%20478
Avatar billede chrkrog Novice
03. marts 2009 - 17:05 #9
OK det er også den jeg har lagt over - jeg troede bare det var en RAID driver. Jeg har nu fået fat i et drev, så here we go again.
Avatar billede MichaelWJ-IT Nybegynder
03. marts 2009 - 17:22 #10
har du forbindelse med dine hardiske nu ?
Avatar billede MichaelWJ-IT Nybegynder
03. marts 2009 - 17:23 #11
--Harddiske--
Avatar billede haverslev Novice
03. marts 2009 - 19:33 #12
Raid er måden hvorpå man kan tilgå flere harddiske på, hvorimod at SATA er interface som kræver en driver eller en stat boot rom
Vista kan i langt de fleste tilfølde installeres på maskinerne, da der er sata driver i dens "driver" opsætning.
Hvorimod at XP ikke indeholder den form for drivere og derfor skal der på mange maskiner, installeres en SATA driver for at få kontakt med harddisken.
Nogle bios`er indeholder en funktion, så man kan disable sata interfacet og deved installer UDEN at skulle installere en sata driver.
Avatar billede chrkrog Novice
05. marts 2009 - 01:50 #13
Tak for svarene og forklaringen om SATA!

Jeg fik mine harddiske til at virke og fik installeret Windows XP Pro. Efter installationen rebooter den så, og jeg når at komme til Windows loading screen hvor computeren så fryser... Har prøvet alt jeg kunne komme i tanker om, men der var intet at gøre. Selv efter flere formateringer gør den det samme. Alt i BIOS ser rigtigt ud.

...Så I dag har jeg købt 2x2gb DDR2 Kingston ram og et MSI bundkort der tager Socket 478 hvor jeg vil bruge en 3,06 ghz P4 HT cpu. Så burde jeg have livet af problemerne forhåbentligt.

Så I kan begge ligge et svar og så får i point for hjælpen :)
Avatar billede MichaelWJ-IT Nybegynder
05. marts 2009 - 10:39 #14
ok..
Avatar billede haverslev Novice
05. marts 2009 - 12:34 #15
Når der ER lagt svar en gang, så er det fuldtud brugbart og det er IKKE nødvendigt at lægge flere svar.
Avatar billede chrkrog Novice
05. marts 2009 - 15:41 #16
Okay, fint, havde ikke opdaget du havde skrevet det som et svar.
Avatar billede haverslev Novice
05. marts 2009 - 18:02 #17
Det var nu mere en hentydning til MichaelWJ-IT, han/hun har vist ikke helt styr på når der skal lægges svar og hvornår der skal lægges kommentar :)