Avatar billede iznogood Nybegynder
23. februar 2009 - 12:54 Der er 16 kommentarer og
1 løsning

Navneservere svarer ikke autoritativt

Hej,

Jeg har oprettet et webhotel (egentlig en reseller konto) hos et udenlandsk hostingfirma.

Med kontoen fulgte cPanel, WHM kontrolpanel og to private navneservere

ns1.webfactory.dk
ns2.webfactory.dk

Disse to navneservere har jeg efterfølgende fået registreret hos DK Hostmaster.

Mit problem er, at når jeg på DK Hostmasters hjemmeside vil redelegere webfactory.dk til disse to navneservere, så får jeg fejlmeddelelsen:

Navneserveren, ns1.webfactory.dk, svarer ikke autoritativt for domænenavnet, webfactory.dk.

Hostingfirmaet insisterer på, at navneserverne er opsat korrekt.

Jeg har telefonisk talt med DK Hostmaster, som forsøgte at tvinge pegepinden over på de nye navneservere, men det kunne ikke lade sig gøre, da navneserveren åbenbart stadig skal svare, før dette kan lade sig gøre.

Er der nogen måde, hvorpå jeg kan tjekke hvor problemet opstår?
Avatar billede bacardil Nybegynder
23. februar 2009 - 12:57 #1
Problemet ligger hos udbyderen.

Kender ikke deres systemer, men der er mange systemer som kræver en vis tid før du kan sætte redelegeringen igang, så prøv evt. om 12-24 timer og se om det ikke virker - ellers vil jeg mene at du skal tage fat i udbyderen igen.
Avatar billede iznogood Nybegynder
23. februar 2009 - 13:22 #2
Jeg tror også, at problemet ligger hos udbyderen (Rochen).

Men med nedenstående svar fra udbyderen på min support-ticket, har jeg nok brug for mere slagkraftig argumentation:

I have checked your name server settings and they seem to set correctly on the server so there is not much we can do, this seems to be a problem with your registrar and you need to check this with them.

Hvis det bare var en eller anden billig udbyder, så var jeg over alle bjerge, men Rochen er i Joomla-kredse kendt for at være noget af det ypperste til Joomla-hosting, og de er sædvanligvis meget dygtige, hurtige og hjælpsomme i deres support. Så jeg håber, at det kommer til at køre.
Avatar billede iznogood Nybegynder
23. februar 2009 - 14:02 #3
Findes der en metode hvormed man kan tjekke navneserveren, for på den måde at sandsynliggøre overfor Rochen, at den ikke svarer som den skal - uanset hvad de kan se i opsætningen?
Avatar billede bacardil Nybegynder
23. februar 2009 - 14:08 #4
Du kan jo sende dem et link til redelegering på DK-Hostmaster´s hjemmeside og eller sætte domænet op på en anden nameserver og vise dem at det virker på den.
Avatar billede iznogood Nybegynder
23. februar 2009 - 17:56 #5
Jeg er lige blevet lidt klogere på problemet.

Hvis jeg hos DK Hostmaster undlader at indtaste de to navneservere som henholdsvis primær navneserver og sekundær navneserver, og istedet indtaster IP-adressen for den ene navneserver i feltet "Eller Primær IP-adresse", så får jeg ingen fejlmeddelelse.

Hvad er egentlig forskellen på at angive navneservere på de to måder?

Jeg mener at kunne huske, at jeg osse ved tidligere lejligheder har skulle udfylde feltet "Eller Primær IP-adresse" for domæner styret gennem GratisDNS.
Avatar billede bacardil Nybegynder
23. februar 2009 - 18:53 #6
ns1.webfactory.dk og ns2.webfactory.dk peger begge på 77.232.69.246.

Du har ved ansøgning til DK Hostmaster sikkert angivet en IP for dem hver, så det kunne tyde på, at du skal rette IPen for den som er forkert hos den nuværende udbyder.
Avatar billede iss Novice
23. februar 2009 - 19:40 #7
Ved du hvad en gluerecord er?
Avatar billede bacardil Nybegynder
23. februar 2009 - 19:47 #8
Hvem spørg du?
Avatar billede iss Novice
23. februar 2009 - 20:03 #9
iznogood, selvfølgelig, det er jo ham der skal have hjælp.
Avatar billede bacardil Nybegynder
23. februar 2009 - 20:14 #10
Det er før sket i eksperten´s hostorie at en deltager har stillet en anden deltager et spørgsmål. Så blot for ikke at være uhøflig ikke at svare :)
Avatar billede iss Novice
23. februar 2009 - 20:32 #11
Nu burde du jo nok vide at jeg ikke behøver hjælp til at vide hvad en gluerecord er:D
Avatar billede iznogood Nybegynder
23. februar 2009 - 22:13 #12
>> Bacardil
Du skrev: "ns1.webfactory.dk og ns2.webfactory.dk peger begge på 77.232.69.246".

Det forstår jeg ikke. DK-Hostmaster har i dag telefonisk bekræftet, at de peger som de skal:

ns1.webfactory.dk: 174.136.2.191
ns2.webfactory.dk: 174.136.2.192

Hvor har du IP'en 77.232.69.246 fra?
Avatar billede iznogood Nybegynder
23. februar 2009 - 22:13 #13
>>ISS
Nej. Jeg ved ikke hvad en glue-record er. Men jeg mærke til følgende tekst nederst på DK Hostmasters redelegeringsformular:

Glue record
For at skifte Glue record, skal kun ip-adressen på primær navneserver nederst udfyldes. Alle navneservere får skiftet ip-adresse, hvis nødvendigt.

Er det ikke også samme metode, som GratisDNS anvendte til at angive navneservere hos DK Hostmaster, indtil I fik et automatisk script?
Avatar billede iss Novice
23. februar 2009 - 22:22 #14
Glue records er DNS' svar på hønen eller ægget. Så hvis du har et domain og navneservene til det domain ligger i samme zone SKAL dine glurecords passe hos DK-h, ellers må du have et andet domain til det. Og hvis du angiver ns1.webfactory.dk og ns2.webfactory.dk kan DK-h kun slå dem op på Servage's servere, og der peger de to på 77.232.69.246 via en *.webfactory.dk A record. Så den eneste måde du kan få det til at virke rigtigt er følgende:
Opsæt dine gluerecors hos DKh til at pege på de rigtige IP'er, hav en gyldig zoner for dit domain på ALLE servene der opgives i NS recordsne.
Avatar billede iznogood Nybegynder
26. februar 2009 - 01:20 #15
>iss

Tak for hjælpen.

De nye navneservere har fungeret siden kl. 17.00 i dag.

Det havde helt sikkert noget med Glue records at gøre, selvom der måtte en tekniker på banen hos DK Hostmaster, for at få tingene til at spille.

Smider du et svar, så jeg kan toppe min tak op med nogle velfortjente points?
Avatar billede iss Novice
26. februar 2009 - 09:49 #16
Samler ikke.
Avatar billede iznogood Nybegynder
27. februar 2009 - 13:47 #17
OK. Men du skal i hvert fald have tak.