Avatar billede maskeredesveske Nybegynder
20. februar 2009 - 11:13 Der er 9 kommentarer

Spørgsmål om hardware til ny computer.

Hej alle på Eksperten !

Intel duo 2 core E8500 3.16
Abit I-G31 S-775
8gb DDR2 PC6400 800mhz Kingston
500gb Maxtor 7200rpm
1024mb ASUS GeF GTX285 DDR3
650w energon powersupply

Dette system kommer til at koste mig omkring 7700 kr. Det er indklusiv lidt ekstra køling. Computeren skal bruges til at spille på, men jeg er i tvivl om, om jeg burde købe et bedre bundkort? Eller om jeg burde købe en quadcore processor for at være forberedt på fremtiden? Jeg ved at spil ikke understøtter multitreading endnu, så ved ikke om det er noget ved at købe en quadcore?

Udover det jeg har snakket om, vil jeg meget gerne høre hvis der er nogen der kan komme med forslag på andre computere som er bedre, helst til samme pris :)
Avatar billede Slettet bruger
20. februar 2009 - 11:25 #1
Først og fremmest, har du tænkt dig at køre en 64 bits version af Windows, for ellers er overskydende ram over 3 GB smidt lige ud af vinduet. Problemet er at 32bits versioner af Windows maks kan benytte sig af 4 GB ram, og da dit grafikkort sluger et af dem, kan den kun bruge tre.

Der er endnu ikke kommet nogle spil som understytter multithreading ordenligt, så det er mest hvis du også skal bruge den til, f.eks. videoredigering. Om de kommer til det ved jeg ikke, men jeg kører selv med en quad-core, og bruger den også til spil selvom det måske er en bedre investering at bruge lidt mere på nogle andre komponenter. Jeg se på det sådan at jeg i hvert fald er i stand til at udnytte næsten tre kerner. En til styresystemet, en til et spil, og en til alt det andet rald (musik, browser, you name it).

Bundkort har jeg ikke så meget forstand på, så der kan jeg ikke rigtig give dig nogle gode råd.

Håber det hjalp lidt :)
Avatar billede maskeredesveske Nybegynder
20. februar 2009 - 11:47 #2
Har skam tænkt mig at bruge 64bit :) Det er nemmelig det. Det er utrolig sjældent at jeg bruger mere end et program af gangen. Men ved heller ikke hvor meget processor størrelsen gør nu til dags. Havde en opfattelse af at det var grafikkort og ram der gjorde den største forskel.
Avatar billede johnstigers Seniormester
20. februar 2009 - 13:45 #3
GTX285 bruger vist ikke hypermemory...!
Avatar billede Slettet bruger
20. februar 2009 - 14:11 #4
John, det fik jeg ikke lige fat i.

Ja, ram og grafikkort er de store udfordringer, men med mindre du har tænkt dig at spille Crysis, GTA IV og Need for Speed i maks opløsning samtidig skulle otte gigabyte ram være nok. Men ram betyder noget på to måder, ram ram (klodserne) og så grafik ram, hvilket også er meget vigtigt.

Hvis du aldrig laver andet på din computer end at spille tror en god dualcore (som den du har valgt) ville være det bedste. Husk at tænke drivere ind i det hvis du vil køre med 64 bits Windows.

Vil du bygge den selv?
Avatar billede johnstigers Seniormester
20. februar 2009 - 14:42 #5
"Problemet er at 32bits versioner af Windows maks kan benytte sig af 4 GB ram, og da dit grafikkort sluger et af dem, kan den kun bruge tre."
Avatar billede maskeredesveske Nybegynder
20. februar 2009 - 18:19 #6
Der skulle helst gerne være 64bit drivere til alt det hardware jeg har valgt. Tror måske at det John mener, er at dette grafikkort ikke deler ram med systemet, men har sine helt egne?
Avatar billede johnstigers Seniormester
20. februar 2009 - 20:06 #7
Jep.
Avatar billede Slettet bruger
20. februar 2009 - 20:20 #8
Ja, men så vidt jeg ved (er ikke (ekspert)ekspert på området) et Windows 32bits stadig ikke i stand til at indexsere, og derved bruge, mere end 4 gigabyte ram samlet. Det handler ikke om hvorvidt grafikkortet bruger systemets ram som grafikram (hvilket kun indbyggede grafikchips og billige bærbargrafikkort gør nu til dags) men blot om den måde Windows laver ram-adresser, 32 bits adresser i 32 bits versioner, og 64 bits adresser i 64 bits versioner.

Jeg er ked af at det kom lidt offtopic, når du nu har valgt at du vil køre 64 bits windoes, men tjek stadig om du kan finde 64 bits drivere på producenten af de enkelte komponenters hjemmesider.
Avatar billede Slettet bruger
28. februar 2010 - 19:54 #9
Kan her lukkes?