Avatar billede jebo Novice
19. februar 2009 - 23:44 Der er 28 kommentarer og
1 løsning

Driver til Linksys WUSB54gc trådløst netkort

Jeg har i sinde at få ovennævnte trådløse netkort til at køre i min stationære pc med Windows XP SP2. Det er ikke muligt at få systemet til selv at finde en relevant driver, og det er heller ikke muligt at finde en driver ved automatisk søgning på nettet via bestående ikke-trådløst netkort. Jeg vil gerne have netkortet til at arbejde sammen med en Linksys WRT54GL trådløs router. Jeg har kigget på mange hjemmesider for at finde en relevant driver, men det er ikke lykkedes. Netkortet er produceret i oktober 2007. Der er intet anført på kortet omkring versions-nr., men der er anført et FCC-id = Q87-WUSB54GC og IC = 3839A-WUSB54GC.
Mon en af jer i Eksperten har et link til en relevant driver til netkortet ? Jeg håber det meget.
Avatar billede snowball Novice
19. februar 2009 - 23:47 #1
Du har ikke kigget på producentens hjemmeside?

http://www.linksysbycisco.com/US/en/support/WUSB54GC/download
Avatar billede jebo Novice
20. februar 2009 - 00:07 #2
Jo, naturligvis har jeg først og fremmest søgt på Linksys' hjemmeside, men der er imidlertid kun mulighed for at downloade en rar-fil vedrørende netkortet wusb54gsc (e.l.), som ikke kan benyttes til installation af mit netkort. Jeg har kigget på mange links via Google.dk, men stdig uden at finde en download-mulighed, der har kunnet løse problemet.
Avatar billede justrace Novice
20. februar 2009 - 01:49 #3
Man skal ALTID vælge land på Linksys' sider. Der er forskel på deres drivere. Men her:  http://www-dk.linksys.com/servlet/Satellite?c=L_CASupport_C2&childpagename=DK%2FLayout&cid=1166859918606&pagename=Linksys%2FCommon%2FVisitorWrapper&lid=1860640888B30&displaypage=download#versiondetail    vælger du version og så kommer der et link til "Driver Utility", og det er en .zip. Der er både driver og setupprogram i pakken. Men du kan også hente den her: ftp://ftp.it-hotline.dk/Drivers/Linksys/WUSB54GC/WUSB54GSC-EU_DRUT.zip
Avatar billede snowball Novice
20. februar 2009 - 07:31 #4
På den side jeg henviser til, kan man hente en zip fil som indeholder både et fint setup program og driveren alene, så jeg ved ikke lige hvor du har fundet en rar fil ;)
Avatar billede snowball Novice
20. februar 2009 - 07:33 #5
Dog henviser mit link til en version 3 af netkortet og den danske side henviser til en version 1.

Så må du læse på den og se hvilken en du skal bruge.
Avatar billede justrace Novice
20. februar 2009 - 07:36 #6
Men du henviser til den amerikanske side, og den driver MÅ IKKE bruges.
Avatar billede jebo Novice
20. februar 2009 - 16:18 #7
Det er mig en gåde, hvor du får det med at downloade en zip-fil fra. Når jeg klikker på det link, du har sendt, kommer jeg til en side, hvorpå jeg skal vælge version. Man kan kun vælge mellem version 3.0. Når jeg nedenfor til venstre vil downloade en fil, er den på 20 mb og den får ikke netkortet i gang.
Hvordan kommer jeg videre ?
Avatar billede justrace Novice
20. februar 2009 - 16:21 #8
Hvad har du gjort ved filen?
Avatar billede snowball Novice
20. februar 2009 - 16:52 #9
Den 20MB fil er jo netop en ZIP fil - http://downloads.linksysbycisco.com/downloads/WUSB54GCV3_USCAN.4.9.8340.0-ship-QFE.Stable.DS.zip

Når du har pakket den ud, så kan du vælge at køre det setup program der følger med, eller også kan du installere selve driveren via Enhedshåndtering (selve driveren ligger i folderen WUSB54GCV3_USCAN.4.9.8340.0-ship-QFE.Stable.DS\setup\adapter\xp\x86)
Avatar billede snowball Novice
20. februar 2009 - 16:53 #10
Alternativt kan du jo prøve at hente den fil justrace henviser til. Den indeholder også både et setup program og en driver.
Avatar billede justrace Novice
20. februar 2009 - 17:18 #11
>snowball: Du bliver ved med at henvise til en fil han ikke må/kan bruge. Hvis det havde været en firmwareopdatering havde den sat hans usb-dims ud af spillet. Man skal ALTID vælge det korrekte land på linksys download-sektion. Det er IKKE for sjov jeg også skrev det tidligere. USA og Canada bruger nogle helt andre drivere end i vores lille smørhul her i EU.
Avatar billede snowball Novice
20. februar 2009 - 17:32 #12
justrace: Slå nu lige koldt vand i blodet.

Jeg er udmærket klar over, at der kan være forskel på USA og EU drivere, men i dette tilfælde vil der jo ikke ske andet end af enheden ikke vil virke før han prøver med en anden driver.

Desuden har jeg i #5 jo nævnt at han skal kigge på USB dimsen og se hvilken version han skal bruge, og igen i #10 henvist til din driver!
Avatar billede jebo Novice
20. februar 2009 - 17:44 #13
Kommentar til justrace: Når jeg downloader den fil, du beskriver ovenfor og kører setupprogrammet, får jeg alligevel ikke installeret netkortet rigtigt. Jeg får ganske vist et ikon nederst til højre på skærmen (viser en firkant med radiobølger), men ikonet er gråt. Når jeg peger på ikonet med musen får jeg vist "disabled". Jeg får ikke mulighed for at enable ikonet / programmet. Via Enhedshåndtering kan systemet ikke finde ud af at geninstallere driveren til netkortet, da installationen ikke indeholde relevante data. Jeg er gået helt i stå med installationen og overvejer, om jeg er nødt til at acceptere, at min pc bare ikke SKAL køre med trådløs forbindelse.....? Så er det da godt, at pc'en kan fungere med kabelforbindelse til routeren.
Har du et godt bud på en løsning i denne situation ?
Avatar billede justrace Novice
20. februar 2009 - 17:45 #14
Du har da som sådan ret i begge ting, men hvorfor henvise til den igen efter jeg har skrevet det en gang, plus at installere en driver der ikke virker, og måske begynder at drille den rigtige driver?

Man har da lov at være heldig at den driver virker, men jeg har arbejdet/brugt linksys produkter i mange år, og har prøvet det.
Avatar billede jebo Novice
20. februar 2009 - 17:48 #15
Kommentar til snowball: Der er ingen oplysning om version på netkortet - blot de data, jeg har anført ovenfor under #1.
Avatar billede justrace Novice
20. februar 2009 - 17:51 #16
Du har selvfølgelig prøvet at slette den i enhedshåndtering og genstarte. Prøv så når maskinen er helt oppe at køre at tage den ud og sætte den i igen. Prøv gerne et par kombi'er af det, og skriv så igen. :)

Normalt skal program og driverinstallation køres før maskinen har været i kontakt med dimsen.

Men kig også, altså db. klik på det ikon, og se om ikke der er nogle indstillinger.
Avatar billede jebo Novice
20. februar 2009 - 18:25 #17
Kommentar til justrace: Jeg har naturligvis prøvet at slette den i enhedshåndtering - men uden virkning. Jeg har haft maskinen oppe at køre og mens den kørte, har jeg afmonteret og genmonteret netkortet flere gange - stadig uden virkning.
Der synes ikke at være nogen indstillinger overhovedet, der kan give lidt lys omkring løsning af problemet. Jeg har konstateret, at netkortet trods alt virker, idet det kan køre på en bærbar pc.
Ser du stadig mulighed for en løsning - eller er det spildt arbejde at søge videre ? PC'en har dog forbindelse til nettet via et kabel.
På forhånd tak for indsatsen.
Avatar billede justrace Novice
20. februar 2009 - 18:40 #18
Hvis du selv insisterer KAN projektet droppes, men hvis det kommer til at virke har intet været spildt.

Nu skal det lige nævnes at linksys, før i tiden skrev jeg lidt mere respektfuldt LinkSys, kan være noget bøvet dar er lidt Cisco indblandet, og det kan kræve sin mand.

Nå, men tilbage til det virkelige liv: Prøv at HØJRE-klikke på det i enhedshåndtering, Opdater driver... vælg den nederste, og klik hen til mappen hvor du pakkede zip-filen ud. Lad være med at peg direkte på drivermappen. Så kan jeg lige sætte en kæmpe kande kaffe over..... :)
Avatar billede justrace Novice
20. februar 2009 - 18:41 #19
Husk det skal være den zip-fil jeg henviste til, men det ved du vel.... :)
Avatar billede jebo Novice
20. februar 2009 - 21:09 #20
Hej igen. Jeg har igen prøvet at gøre, som du foreslår - men desværre. Fejlmeldingen lyder: "Hardwaren kan ikke installeres. Hardwaren blev ikke installeret, fordi guiden ikke kunne finde den nødvendige software."
Er du opmærksom på, at mit netkort af af model "wusb54gc" ?
Avatar billede justrace Novice
20. februar 2009 - 22:37 #21
Prøv at fjerne ALT, driver(e) og program, med dimsen siddende i, pil den ud, genstart, installer med setup fra zipfilen, genstart, sæt dimsen i, og hvis det heller ikke giver resultat, vil jeg anbefale linksys support, selvom nogle af dem er nogle opblæste bedrevidende (må man skrive det?) narrøve at høre på.

Hotlinen har åben Mandag - Fredag, Linksys support Telefon: +45 82 33 27 29
Avatar billede jebo Novice
20. februar 2009 - 22:45 #22
Jeg har nu prøvet det foreslåede - men stadig uden ønsket resultat. Næste step bliver linksys' hotline, men jeg lader sagen ligge for en tid og fastholder brugen af kabelforbindelsen.
Tak for stædig indsats.
Lav dit sidste indlæg som et svar, så du kan få dine points.
Avatar billede justrace Novice
21. februar 2009 - 01:35 #23
Må indrømme at den opfører sig temmelig stædig mht. at lave det den er lavet til. :)

Held og lykke med supporten. :(

Ikke point til mig, samler ikke.
Avatar billede mikkel_robin Nybegynder
21. februar 2009 - 14:54 #24
Det hele kan måske skyldes den måde lige den USB dims er importeret på.

Det korte og lage er at driveren til WUSB54GC på UK og US siden til Version3 IKKE virker.

Derimod virker driver i version 1 fra den tyske side:
http://www-de.linksys.com/servlet/Satellite?c=L_CASupport_C2&childpagename=DE%2FLayout&cid=1175232594924&pagename=Linksys%2FCommon%2FVisitorWrapper&lid=9492482385B28&displaypage=download#versiondetail
Avatar billede justrace Novice
21. februar 2009 - 16:21 #25
Det var da ikke ret nemt at gennemskue. :) Forbistrede parallel-import. Håber du har ret. :)
Avatar billede jebo Novice
21. februar 2009 - 17:14 #26
Hej Mikkel_robin: Tak for linket til den tyske hjemmeside. Jeg har downloadet driveren - og den virker helt som den skal.
Jeg var helt sikker på, at det ville lykkes at finde en løsning - men jeg tvivlede da lidt her på det sidste.
Rart at have en godt forum som Eksperten at trække på, når det virkelig gælder.
Ha' en go' weekend.
Send venligst din kommentar som et svar, så du kan få de tilbudte points.
Avatar billede justrace Novice
21. februar 2009 - 17:22 #27
Ja den med den tyske var ikke nem, men det med at vælge korrekt land kan jo også være en "fælde". :)

Godt det virker, og jeg ikke ville have point, så de tilfalder den rigtige.

Så blev det alligevel en god week-end. :)
Avatar billede justrace Novice
21. februar 2009 - 17:23 #28
>mikkel_robin: Må man spørge hvordan du vidste det var løsningen?
Avatar billede mikkel_robin Nybegynder
21. februar 2009 - 18:59 #29
>justrace: Jeg har været ude for det rigtig mange gange :-)

>jebo: Her var svaret :-)