Avatar billede swat Nybegynder
19. februar 2009 - 20:01 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

E-sata

Hej Eksperter.

Jeg har en større problem med en front e-sata.

Jeg har monteret sådan front e-sata, så jeg nemt kan sætte min externe hardisk til uden at skulle om bag maskinen.

Jeg har sat sata ledningen ned på et frit sata stik på motherboardet (asus P5Q-E), men jeg kan ikke få liv i hardisken ?

Hvis jeg flytter hardisk om bagpå til det e-sata stik som sidder orginalt på bundkortet virker den fint !

Hvad gør jeg galt ?
Avatar billede thesheriff Nybegynder
19. februar 2009 - 20:42 #1
Dit bundkort har kun 1 stk. eSata (på bagsiden) så det du gør, kan ikke lade sig gøre.

Sata og eSata er ikke det samme.
Avatar billede swat Nybegynder
19. februar 2009 - 21:03 #2
Det vil sige det frontpanel med e-sata stik ikke kan tilsluttes til mit bundkort ? skal der værre et specielt e-sata stik på bundkortet før det virker ?
Avatar billede johnstigers Seniormester
19. februar 2009 - 21:20 #3
Jep!
Avatar billede swat Nybegynder
19. februar 2009 - 21:24 #4
Er der nogle der kan vise mig hvordan man kan se hvordan sådan stik så ser ud på et bundkort ! hedder der noget specielt ? ser det specielt ud ?

Det ligner vel et alm. sata stik ik ? ledningen fra min front e-sata er nemlig til forveksling identisk med mit sata hardisk kabel ?
Avatar billede swat Nybegynder
19. februar 2009 - 21:26 #5
Er lidt i tvivl om hvad det orange stik så er til ? troet det var sådan fætter man kunne bruge til sådan :-) men øv

Er der nogle der kender der til sådan.

http://www.tomshardware.com/gallery/asus-p5q-e-sb-116103,0101-116103-0----jpg-.html
Avatar billede thesheriff Nybegynder
20. februar 2009 - 06:44 #6
Stikene er ens, men det specs ikke - læs derfor i din manual om og hvilke stik, der er eSata (der er ingen interne på dit mobo).

De stik du henviser til er også Sata, men skal kun anvendes hvis du ønsker at bruge Asus' Drive Xpert - din manual side 2-31
Avatar billede ksoren Nybegynder
20. februar 2009 - 07:48 #7
Fra the manual:

SATA Feature Support
External SATA ICH10 (AHCI/RAID Enabled)

ICH10 supports external SATA. External SATA utilizes the SATA interface outside of the system box. The usage model for this feature must comply with the Serial ATA II Cables and Connectors Volume 2 Gold specification at www.sata-io.org. Intel validates two configurations:

1. The cable-up solution involves an internal SATA cable that connects to the SATA motherboard connector and spans to a back panel PCI bracket with an e-SATA connector. A separate e-SATA cable is required to connect an e-SATA device.

2. The back-panel solution involves running a trace to the I/O back panel and connecting a device via an external SATA connector on the board.