Avatar billede amews_aj Nybegynder
13. februar 2009 - 21:30 Der er 10 kommentarer og
1 løsning

Input spænding på 5V voltage regulator?

Har et board hvor man kan tilslutte en adapter (ikke medfølgende). Der står 9V, men der er en 5V voltage regulator på. Eneste adapter jeg har der passer af 6V, men det betyder vel ikke noget?
Skal selvfølgelig ikke gå højere end 9V, men lavere kan der vel ikke ske andet ved end at boardet evt. ikke får spænding nok ?

Regulatoren er en L7805CV.
Datablad fundet: http://www.datasheetpro.com/96610_download_L7805CV_datasheet.html
Så vidt jeg kan se står der på VI = 7-20V, men kortet virker ved de 6V input. Kan det skade? Har målt output til 5V.

Hvad mener I?
Avatar billede jakoba Nybegynder
13. februar 2009 - 22:11 #1
Kortet vil sikkert virke helt ned til 5,7V, men det antal milliampere du kan trække fra kortet bliver så langt mindre end det kortet er lavet til.

Sålænge du ikke belaster kortet for meget vil din 6Volt forsyning være god nok. I perioder hvor du belaster det meget vil spændingen fra din din 5V forsyning dykke ned under de 5 Volt.

mvh JakobA
Avatar billede jeb_ats Nybegynder
14. februar 2009 - 13:13 #2
Databladet anbefaler ganske rigtigt mindst 7 volt. Hvis du sender 6 volt DC ind i kredsløbet så gør det jo ikke noget, for så har du jo en ren DC og 7805eren virker blot som en spændingsdeler der optager den overskydende ene volt. Anderledes forholder det sig ved AC eller pulserende DC. Langt de fleste af de "sorte kasser til nettilslutning" der går under betegnelsen "ADAPTOR" består som regel af en jernkernetransformator og hvis den leverer DC også med en enkeltensretter og måske en enkelt udglatningskondensator. Kigger du på udgangsspændingen med et oscilloskob og du samtidig belaster den, så der løber den forventede strøm i belastningsmodstanden, vil du se at spændingen svinger (50 Hz) mellem ca 3 og 8,5 volt afhængig af belastningen. Over 7 volt klarer 7805eren det, men under det slår en uskøn AC spænding igennem som det der kaldes ripple. Der giver mange problemer. Moderne "ADAPTORER" er tit af typen switch-mode de giver nogle grimme spikes hvis de er billige og det er samme problem. Mit råd hold dig over 7 volt men ikke for højt da den overskydende effekt afsættes som varme i 7805

Eksempel
Indgangsspændingen er 15 volt kredsen belastes med 100mA
Spændingsfaldet bliver da (15 - 5Volt) 10 volt
ganget med de 100 mA giver det et effekttab på 1W som skal afsættes i kølepladen for 7805eren (en modstand kan normalt tåle 1/4W)
8 til 12 volt ind vil være passende så er der plads til netvariationer.
Xjens
Avatar billede amews_aj Nybegynder
14. februar 2009 - 13:24 #3
Er ikke helt sikker på det du siger ved lavere end 7V.
Hvad vil der kunne ske ved under de 7 V input? Vil det ikke blot kunne resultere i udfald hvor spændingen falder for meget. Altså der kan vel ikke som sådan "ske" noget ved det?
Avatar billede jeb_ats Nybegynder
14. februar 2009 - 13:51 #4
Det er svært at forklare når man ikke  lige sådan kan bruge tegninger. Jeg går ud fra at der er tale om et digitalt ("computer) board (ved analog vil det give anledning til brum eller generelt støj i lyden)

Tegn en streg på et ternet papir  tæl 10 tern op og tegn en ca 9 cm lang streg, gå derpå 2 tern ned og tegn én ca 1 cm lang Gå derpå igen op til 10 tern og gentag processen så langt papiret er.
Hvad ser du? En række pulser og de vil dit board også se, og det vil indføre dem i systemet som falske pulser, der i værste tilfælde giver anledning til udfald og fejlberegninger. (billige switch mode mange fler svært at tegne)

Som sagt, er din adaptor en kraftig 6 volts DC type (kan levere mindst det dobbelte af hvad Boardet har brug for) så har du ingen problemer og du kunne såmænd undvære 7805eren, men den erder jo og gør ingen skade.

Nej dit board tager ikke fysisk skade af underspænding blot kan du risikere at det ikke virker korekt.

Om forståelse: elektronikelever er i gennemsnit et 5 ugers kursus om at forstå en spændingsregulator. (nogle lidt hurtigere) så der er intet underligt i at du ikke kan forstå det. Ingen mennesker har en indlæringsevne der kun omfatter 1 lektion.
Du må altså melde dig til et kursus på Teknisk skole eller acceptere at sådan er det. Man kan sagtens udføre ting som man ikke kan forstå, blot man retter sig efter hvad andre siger
Xjens
Avatar billede amews_aj Nybegynder
14. februar 2009 - 14:18 #5
Det er blot sådan et kort her, der jo ikke trækker mange ampere.
http://194.201.138.187/epages/Store.storefront/?ObjectPath=/Shops/Store.TechSupplies/Products/AXE090

Adapteren kan levere 2,1 A, såh...

Er godt klar over jeg ikke skal regne med at forstå det helt, men netop når jeg skal lytte til andre, er det jo vigtigt jeg forstår dem rigtigt. Derfor spurgte jeg igen...

Takker for god forklaring.
Smid svar jeb_ats og jakoba
Avatar billede jeb_ats Nybegynder
14. februar 2009 - 16:57 #6
Åh undskyld jeg misforstod ordet KORT det ord har vi reserveret til noget med computer eller noget man stikker ind i en forstærker mobiltelefon eller lignende
Dette her på linket er et breadboard. Vi bruger det selv og du har absolut ikke problemer med din 6 volt forsyning
Xjens
Avatar billede jeb_ats Nybegynder
14. februar 2009 - 17:01 #7
Ps jer ser til min skræk at du faktisk brugte ordet board det var JakobA  der begyndte at kalde det kort jeg må da vist på et læsekursus for at lære at læse hele beskeden.

Din 7805 vil blot virke som en fast modstand (no problem)

Xjens
Avatar billede amews_aj Nybegynder
14. februar 2009 - 23:43 #8
Ja det er en microprocessor med et tilhørende breadboard.
Ville du give et svar?
Avatar billede jakoba Nybegynder
15. februar 2009 - 04:41 #9
ok
Avatar billede amews_aj Nybegynder
15. februar 2009 - 18:20 #10
jeb_ats gav et lidt mere dybdegående forklaring, det skal han belønnes lidt for. Hvis du også vil smide et svar?
Avatar billede amews_aj Nybegynder
23. februar 2009 - 21:04 #11
Lukker