Avatar billede Bailey007 Nybegynder
10. februar 2009 - 22:14 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

Spejlrefleks kamera - budget 5-6 tusinde

Hej Alle,

Vi overvejer at købe et spejlreflekskamera, og har et budget på 5-6 tusinde. Det skal kunne tage nogle gode billeder af vores 2 nyfødte tvillinge drenge, men må også gerne kunne klare billeder hvor der er bevægelse på.

Kan det lade sig gøre og hvilket kamera ville i foreslå? Det skal siges vi ingen erfaring har med den slags kameraer. (Har altid bare haft alm. digitale ferie kameraer).

Mvh
Peter.
Avatar billede 83Rasmus Nybegynder
10. februar 2009 - 22:24 #1
Jeg ville helt sikkert vælge et Canon 450D. Jeg har selv en Canon 400D som er forgængeren og dette virker perfekt og det holde. Hvis man skal fremhæve det "negative" så vil det være rigtig godt at investere i en anden linse end den der følger med f.eks en 70-200 eller ligende da den linse der følger med egner sig bedst til billeder på kortere afstande.

Rasmus
Avatar billede da_li Juniormester
10. februar 2009 - 22:56 #2
Nikon eller Canon - jeg vil mene det er lidt af en smagssag. Hvis du udelukkende har prøvet digital kamera, vil der være en masse ting at lære, og en verden til forskel. Derfor mener jeg at du vil være godt stillet med et  "billigere"  Jeg har selv købt en billigere model, og opgraderet objektivet.

Et alternativ til 450'eren kunne være Nikon 60D Der følger et VR objektiv med (billede dstabilisering) og du får (ligesom med Canon) adgant til en række af objektiver hvor kun pengepungen sætter grænser. Der vil være også være rigeligt med muligheder for udfoldelser med d40 på trods af 6 mp. Det er sjældent at du får brug for mere og der er virkelig mulighed for et røverkøb (ca. 2.700).

Hvis dit budget er 5-6 er du godt stillet mht. til taske, kort, ekstra objektiv m. v.

Husk på - kameraer bliver hurtigt forældede det gør objektiverne ikke. Desuden er d40 d60 også lettere end storebrødrerne d80 d90.

Mvh

Dali
Avatar billede lars_computerworld Seniormester
10. februar 2009 - 23:27 #3
Jeg hælder også til Canon 450D og et 8 gb SanDisk Extreme SD kort til. Det medfølgende objektiv er ok til at lære kameraet at kende, men overvej derefter en ekstern flash / blitz (430EX) for at undgå de der blitz-lige-ansigtet-af-børnene og f.eks. Canons billige 50 mm 1.8 objektiv (700 kroner). Det er ekstremt lysstærkt (til indenfor, her klarer kit-objektiver sig ikke godt) og et godt sted starte med at lege lidt med de mange ting et DSLR kan.

Et par links:

Vedligeholdelse af dit kamera: http://www.pcworld.dk/art/10297

11 tips inden du køber DSLR: http://www.pcworld.dk/art/10023

Om 50 mm 1.8 objektivet: http://www.pcworld.dk/art/9631?page=4
(eksempel på skud med 1.8 i mørkt rum: http://www.zozoom.dk/index.php?showimage=119)
Avatar billede da_li Juniormester
11. februar 2009 - 09:03 #4
Og såfremt du er til Nikon...

God hjemmeside men læs med et gran salt :o)
http://www.kenrockwell.com/
Ud over det en kanon hjemmeside med masser af tips m. v.

Der er også en beskrivelse af 1,8D til Nikon (ca. 900).
Jeg ved ikke med Canon, men vær opmærksom på at du ikke har mulighed for autofokus med d40 d60.

Som sagt - jeg ville KLART vælge billigere kamera og mere udstyr.

mvh

Dali
Avatar billede da_li Juniormester
11. februar 2009 - 10:07 #5
Autofokus gælder naturligvis ikke med standardobjektivet men kun med den billige 1,8.

mvh
Avatar billede uffesteenberg Novice
13. februar 2009 - 09:41 #6
Nikon 80D kunne være et meget fornuftigt alternativ, men begge kameaer vil kunne dække dit behov ca. 400% :-)
Avatar billede daphne Novice
18. februar 2009 - 05:03 #7
Hej Peter,

Der kan siges både for og imod Canon eller Nikon. Jeg vil mene, det vil være en god idé at besøge en fotohandler, og holde de forskellige spejl-refleks-kameraer i hånden, og mærke hvordan det føles, og få dem demonstreret, så finder I nok også ét, der passer til jer.

Har I mon haft spejlrefleks tidligere ? - ellers er det jo lidt af en jungle med de mange forskellige objektiver, man kan få til.

Men hvis I VIL have spejlrefleks, så bør I investere i et godt all-round objektiv, der kan tage på nært, men også har noget zoom, så kan den bruges til lidt af det hele.

Sigma har nogen ganske udmærkede objektiver til en fornuftig pris, i forhold til, hvis man køber f.eks. Canon's originale linser.

Jeg startede selv ud med et Sigma 18-125mm, som jeg bare var utrolig glad for, men ved at Sigma også har lavet én på 18-200 eller 18-300, og så får man noget ekstra zoom med også.

Man KAN være heldig at finde et brugt objektiver på nettet, hvor der er penge at spare, blot skal I være opmærksomme på, om der medfølger bl.a. UV-filter (det er uundværligt til at beskytte linserne, og vil være dumt at spare det væk).

Nu hælder jeg personligt til Canon, har haft et 350D og et 400D, og har idag et Canon 450D, der bare er kanon. Selve huset koster fra nyt ca. 5000 (eller deromkring), men på nuværende tidspunkt vil jeg mene, at det er muligt at få et brugt 400D til en god pris på f.eks. www.dba.dk. Tjek altid for følgende, når du køber brugt:

* Ridser i display
* evt. ridser eller urenheder i selve 'spejlet' inde i selve kamera-huset.

Derudover skal I sikre jer på forhånd, at I kan få lov til at tage et par test-billeder, og få vist på en skærm efterfølgende, for at tjekke for 'hvide-pixeleringer', det kan nemlig være tegn på at kameraet har været brugt MEGET, så slides delene indeni selve kameraet.

Visse forhandlere har også indimellem de tidligere modeller liggende på lager et stykke tid efter, at der kommer nye modeller, og et 400D tror jeg sagtens I kan få til en fornuftig pris, og så forkæl jer selv med en ordentlig linse, så I kan få nogen gode billeder af ungerne :-)

Held og lykke med det :-)

Med venlige hilsner
Gitte Daphne