Avatar billede vos Nybegynder
10. februar 2009 - 19:42 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

Skærm sort, computer tændt

Hej
Jeg har et problem med en Dell computer, som har fået virus. Det er en computer, som jeg laver for noget familie, og da jeg ikke havde mulighed for at tage backup af harddisken hos personen, blev jeg nødt til at tage computeren med hjem og kunne så efterfølgende tage backup ved at tage harddisken over i en anden computer.

Men da jeg så samlede computeren igen, forblev skærmen sort (= intet signal), da jeg tændte den. Når computeren starter, virker det også som om harddisken starter, men så "går den død" og der sker ikke så meget mere. Der kommer ikke nogle bip lyde, når computeren starter.

Jeg har søgt lidt rundt på nettet og har fundet ud af, at det enten kan være PSU, CPU, RAM, løse forbindelser eller bundkortet. Jeg har ikke umiddelbart mulighed for at teste hvert enkelt komponent, så jeg håbede, at jeg kunne finde ud af, hvad der er i vejen på en anden måde.

På forhånd tak :)
Avatar billede sn0wflake Nybegynder
11. februar 2009 - 01:40 #1
Har oplevet noget lignende og det viste sig at grafikkortet ikke var trykket helt ned PCIe soklen.
Avatar billede vos Nybegynder
11. februar 2009 - 20:30 #2
Jeg prøvede at tage grafikkortet ud og sætte det ind igen, men det virkede ikke - desværre

Jeg prøvede også at tage harddisken, cd-drevet og diskettedrevet ud, og jeg fandt ud af, at det ikke var harddisken, som startede op, men CPU'en, som starter op og efter 1-2 sekunder "slukker" igen.

Da der ikke var harddisk, cd-drev og diskettedrev i, kom computeren med to korte biplyde. Jeg har kigget på denne liste (http://phubner.eng.ua.edu/Files/Optiplex%20GX620/tools00.htm#wp1120374) over bipkoder, men jeg synes ikke jeg kan finde bipkoden. Computeren er en Dell Optiplex GX620
Avatar billede sn0wflake Nybegynder
12. februar 2009 - 00:21 #3
To korte bip betyder din CMOS er beskadiged. Fjern strømkabler til PC'en, pil det runde batteri ud som sidder på bundkortet, vent et par minutter og tænd så PC'en igen. Hvis det er en virkelig gammel PC så har jeg også prøvet at selve batteriet var problemet fordi det var fladt. Det hjalp dengang at købe et nyt batteri.
Avatar billede vos Nybegynder
14. februar 2009 - 01:29 #4
Jeg skiftede batteriet til bundkortet, men jeg fandt ud af, at det ikke var det der var problemet.
Jeg havde stukket kablet ind i det forkerte "hul". Computeren har et VGA-lignende stik, som så ikke var skærmstikket, men jeg havde automatisk regnet med, at det var det, da der ikke umiddelbart var andre skærmindgange. Computerens rigtige skærmindgang var et DVI-lignende stik, men det havde mangle flere "huller". Anyways, jeg har fundet en adaptor og fået skærmen til at virke :)

Tak for hjælpen til alle
Avatar billede vos Nybegynder
14. februar 2009 - 01:30 #5
PS. hvordan giver man point?
Avatar billede sn0wflake Nybegynder
14. februar 2009 - 06:50 #6
Ja, det var så ikke nemt at hjælpe med :D