Avatar billede nalacin Juniormester
07. februar 2009 - 19:07 Der er 21 kommentarer og
2 løsninger

Expert hjælp til køb af Bærbar ?

Hej alle.

Jeg har før været herinde og fået hjælp til dette men efter jeg fandt en løsning som endte med at gå i vasken er jeg igen i tvivl og har brug for jeres hjælp til hvad der er bedst til prisen og bedst kan betale sig.

Jeg har brug for en bærbar som primært skal bruges til gaming, multimedie (se film, serier og høre musik) og diverse design/photo programmer.

Pris begrænsning er må helst ikke gå over 19-20000kr. Det finder vi ud af, men hvis den rette skulle koste en del mindre og det bare en fordel :-).

Det eneste krav jeg sætter på den er at den har HDMI ud så man nemt kan få både lyd og billed nemt ud til ekstern kilde.

Her er 3 jeg har set på, men ikke et krav.

http://ecomm.euro.dell.com/dellstore/basket.aspx?itemtype=CFG&s=dhs&l=da&cs=dkdhs1&c=dk&&details=false

http://www.befro.dk/shop/acer-as8930g-864g64bn-4634p.html

http://www.zepto.dk/Shop/Config.aspx?configurationid=837&notebookid=1173

Har ikke sindsygt meget erfaring med laptops, men  kender Zepto of Dell by name, men hører delte bemærkninger om dem at deres bærbarer nemt går i stykker og lign og mangel på service og support.

Håber i kan hjælpe mig med at finde den rette til prisen.
Avatar billede nalacin Juniormester
07. februar 2009 - 19:47 #2
Hey tak for det hurtige reply.

Grafikkortet, er en del dårligere på Asus'en med 17'' en de andre jeg har linket, og har bare haft dårlig erfaring med asus hardware med mine tidligere stationære :-).

Novabooks, har lige fået et par pænt dårlige anmeldelser så veidt jeg husker, selvom sepcsne er ret coool.

Glemte nok at definere hvad gaming den skal bruges til.
Som de spil som er mest grafikkrævende pt har vi Crisis og farcry 2.

Kan du sige om feks hvordan acer'en klarer sig med dem, vil det være muligt at køre dem i ULTRA mode eller skal man op i Dell, og Zepto og lign med et betydeligt bedre GFX kort.
Jeg kræver ikke max i alt, men tæt på vil gerne kunne nyde spil med super grafik, dog har jeg en ps3 men der er bare nogle spil som skal spilles på en pc og kun er på pc :-).
Avatar billede haverslev Novice
07. februar 2009 - 20:08 #3
Et NVIDIA GeForce 9700M GS er et lettere underclocket 9700M gt kort, men kan dog sagtens bruges til spil

Tag et tjek på di forskellige grafikkort/spil:
http://www.notebookcheck.net/Computer-Games-on-Laptop-Graphic-Cards.13849.0.html
Avatar billede hr_ejberg Nybegynder
07. februar 2009 - 20:12 #4
Hej

Jeg vil lige til at starte med komme med nogle personlige opservationer.
En meget vigtig ting man skal tænke på, når man vil have en bærbar til at spille på er, at den bliver meget varm, og det kan bærbar computere ikke klare i længere tid, jeg har set flere zepto bærbar der er gået i stykker pga. overophedning, selvom at de var købt ind til at være spille bærbar.
Nu ved jeg ikke hvad du vil spille, men regn ikke med at spille de nyeste og vildeste 3d spil.

Til de tre du foreslog. Dell'en kan man desvære ikke se da men skal være logget ind for at gemme en konfiguration, men dell generelt har jeg haft god erfaring med, dog ikke som spille maskine, de er lidt dyre men jeg har haft glæde af deres gode service, hvis du vælger at købe en dell vil jeg anbefale at du ringer til dem frem for at bestille på deres hjemmeside, da de er ret nemme at få til at give yderligere rabat, hvis man ringer.
Som sagt har kun haft dårlig erfaring med, både deres maskiner og specielt deres kundeservice.
Acer har jeg ikke set længe og har derfor ikke så meget erfaring med deres nyere maskiner, men selve konfiguratione, ser fornuftig ud til det du vil bruge den til.

Har du overvejet at se på HP, her er nogle eksempler.
http://www.pricerunner.dk/cl/27/Baerbare?man_id=11563&a_654=gte%3B4096&a_656=gte%3B17.0&a_652=Intel+Core+2+Duo&a_4039=BD+%2F+DVD-RW+%2F+CD-RW

Men se på konfigurationen fra den acer, linkede til, og så ville jeg sige at det var minimum.

Hilsen
Hr_Ejberg
Avatar billede johnstigers Seniormester
07. februar 2009 - 20:15 #5
Rygter siger at Zepto ikke eksisterer hvis "krisen" varer mere end 3 åe, så overvej om du vil købe fra dem nøje.
Avatar billede johnstigers Seniormester
07. februar 2009 - 20:16 #6
3åe = 3 år
Avatar billede haverslev Novice
07. februar 2009 - 20:22 #7
john_stigers > tror ikke der går 3 år - de kan ikke levere varene nu :)
Avatar billede haverslev Novice
07. februar 2009 - 20:27 #8
HP kører desværre kun med 9600M gt kort
Avatar billede nalacin Juniormester
07. februar 2009 - 20:32 #9
#5 Ja nok derfor de har meget stor rabat pt, men mon ikke krisen er ovre inden den tid.

#4 Den konfiguratiuon jeg valgte til dell er til 20000kr med online rabat på 2000kr med :

http://www1.euro.dell.com/content/products/productdetails.aspx/xpsnb_m1730?c=dk&cs=dkdhs1&l=da&s=dhs

det er den dell helt til højre med Blu-Ray.
Jeg må indrømme jeg er en totalt taber når man skal årutte med prisen, er så dårlig til at sige de rette ting og mod argumentere i de rette situationer, men har høre både godt og dårligt fra dell, men generelt godt fra deres XPS bærbarer, og så ser de lidt pimped ud selvom det ikke er vigtigt hehe.

men et hurtigt spørgsmål er, den har :
DUAL SLI 512 MB NVIDIA® GeForce® 8800GTX-kort
jeg ved at SLI er helt vildt i ydeevne på en stationær, men hvordan er det SLI kort sammenlignet med Zeptos 9800GTX, hvis vi i såfald skal gå hele vejen og spendere alle min surt optjente penge, hehe.

#3 Takker for linket fed oversigt over GFX kortene, dog vidste jeg ikke det med at GT kortet er en minimal forbedring af GS kortet.

igen tak for al hjælpen indtilnu, vil lige lække hjernen i blød, vil bare være 100% sikker på jeg vælger det rette når man skal ud og smide en så stor pengepose afsted.
Avatar billede haverslev Novice
07. februar 2009 - 20:50 #10
Jo SLI på den bærebare rykker også, men er meget krævende og det går meget hårdt udover batteridriften, hvis der ikke spilles med 220V tilkoblet.
Mener personligt ikke at SLI er pengene værd i forhold til f.eks 9800 GTX

Tag tillige et kig på gaming pc`ere her - (dog på tysk)og nogle af pc`erne markesførers ikke i DK
http://www.notebookjournal.de/top10/gaming
Avatar billede nalacin Juniormester
07. februar 2009 - 21:41 #11
Må nok indrømme at denne : Nexoc Odin E805

Sparker numse, alle andre laptops kan ikke endgang måle sig tæt på. MEN med en pris på snap 19000kr vil den være et must især pga den ar et 12 cell batteri, MEN jeg kan kun finde et sted hvor den kan købes og de sender kun til tyskland, østrig og lign desværre, ellers var jeg klar til at bestille.

Og må gætte mig til det meste da jeg ikke er særlig god til tysk.

Øv øv, så varme mæssigt er vi tilb age til Acer'en ellers DEll/Zepto, selvom denne Nexoc er dem alle komplet overlegende.
too bad, så tilbage til tænkeboksen :-/
Avatar billede hr_ejberg Nybegynder
08. februar 2009 - 11:12 #12
Jeg er enig med haverslev, Sli er ikke det vær. Jeg har i min stationær pc to geforce 8600gt i SLI og en kammerat har et 8800gtx og vi samme performance, hans er lidt bedere, men næsten ens.

hvis du vil se på bærbar fra udlandet, så prøv at se på,
http://www.alienware.co.uk/main.aspx
de har nogle fede bærbar, og de har før fået rigtig god omtale, og det er også blevet billigere nu da man betaler i pund og den er nede i 8,7.
Avatar billede hr_ejberg Nybegynder
08. februar 2009 - 11:15 #13
Der er dog et minus ved alienware, man for engelsk tastatur. :(
Avatar billede haverslev Novice
08. februar 2009 - 11:25 #14
Avatar billede nalacin Juniormester
08. februar 2009 - 13:18 #15
#12
Ja, alienware er virkelig lækre, men mangel på DK tastatur er ikke så fedt da jeg også skal bruge den til at lave lidt text behandling på, sog skal den mest bruges når jeg tager rundt forskellige steder og der har jeg mit eget eksterne logitech illuminated keyboard, så en mulighed klart.

#14
Den toshiba er VIRKELIG lækker, men synes ikke den har HDMI ud eller ind mulighed, så den er ude af billedet, og har endnu ikke tjekket om de sender til danmark fra toshibadirect.
Vedr toshiben, ved i hvor lang tid : Battery Type Li-Ion (3200mAh)kan holde i forhold til feks standard 8-9 cell batterier.

Den Nexoc OdinII fandt jeg en tysk side som åbenbart godt vil sende til danmark, men der er desværre 3-6 ugers ventetid :S.

andre forslag, haha kan ikke tage en beslutning selv, alt for vælgesindet.
Avatar billede nalacin Juniormester
08. februar 2009 - 14:47 #16
Er inde på Alienware.co.uk som du linkede, og mer vil ha mer.

Jeg ved sgu ikke hvad der er vigtigst.

Skal jeg satse alt på en super processor og lidt mindre grafikkort eller skal jeg gå efter max i begge dele.
Hvad med ram skal jeg gå efter 4gb eller er 2-3 nok ?

Er meget hooked på deres :
http://www.alienware.co.uk/product_detail_pages/M17/m17_overview.aspx?SysCode=PC-EU-LT-M17&SubCode=SKU-DEFAULT

med CrossfireX fra AMD.

men det koster også derefter, men må sige jeg er MEGET fristet på en Alienware og være lidt unik da ikke mange har en alienware i europa, hehe.
Avatar billede hr_ejberg Nybegynder
08. februar 2009 - 15:13 #17
Ja det kan være svært at vælge fra.

Men til det du vil bruge den til, skal du ikke gå under 4gb, det vil du blive ked af. (note: har man over 3gb skal man op og bruge 64 bit styresystem, 32 bit kan ikke se mere end 3,2gb)
jeg lavede lige en M17 konfiguration til lige omkring 17000,-
Jeg ville gå efter 4gb ram, den høje opløsning til skærmen, måske blueray drev, hdd kommer lidt an på hvad du vil ofre og om du bare ville en ekstern, og så ville jeg nok tage de 3 års support.
Avatar billede Tranex Nybegynder
08. februar 2009 - 16:34 #18
http://www.mycizmo.com/index.php?main_page=index&cPath=72
Der er nogle ret vilde og de fleste har HDMI stik. Og er noget billiger end Alienware .
Avatar billede nalacin Juniormester
08. februar 2009 - 17:40 #19
#18
Ja det må man sige, men IKKE FLERE VALG lol, jeg er vælgesindet, nu er jeg totalt lost.
Men de er betydelig billigere end Alienware, med bedre specs men så er det jo ikke alienware (kidding) Det er jo det samme some Nike sko, du betaler sgu for mærket ikke selve skoen, for de koster nada at lave.
Deres CrossfireX er sgu for lækker med den bedste processor, så er man da også fremtidsikret og har en luksus maskine til alt slags brug.
Jeg tror næsten det bliver den, mest pga du får en del mere for pengene iforhold til andre.

#17
Men ja den M17 er ikke helt dårlig, den maskine til 17000kr du lavede, var det med CrossfireX udgaven, og hvilken processor ?
Avatar billede nalacin Juniormester
08. februar 2009 - 17:50 #20
glemte at spørge om harddisk.

Hvad skal jeg gå efter, til multimedia/gaming brug ?

er lidt ny i raid opsætning osv.
men 2x7200 rpm i raid 0
eller
1x7200 rpm
eller
skal man tage en Solid State harddisk ?

ved ikke helt hvad jeg skal gå efter til mit brug, plads messigt vil jeg gerne have lidt men det skal ikke være en lagrings maskine.
Avatar billede nalacin Juniormester
08. februar 2009 - 18:22 #21
til mit indlæg nr #19
Så er de ikke MEGET billigere, men lidt er de, havde ikke lige set man skulle lægge 19% VAT oveni så min ca 21000kr maskine blev lige 26500 kr.
Så jeg er tilbage hvor jeg startede :S. øv bøv
Avatar billede hr_ejberg Nybegynder
08. februar 2009 - 18:39 #22
Nej den jeg lavede var ikke med crossfire.
Processoren var den standard.
Omkring Harddiske, er det vist billigere at have 2 i raid 0 frem for en stor, men der er meget performance at hente på en solid state disk, men de er også stadig meget dyre, kender en der har haft problemer med solid state, fra dell og fik den byttet 3 gange på 2 måneder, ellers synes jeg personligt det er for dyrt endnu.
Avatar billede nalacin Juniormester
08. februar 2009 - 18:59 #23
Ja jeg går efter en raid funktion med 2 harddiske.

Men hvilken jeg vælger ved jeg ikke men jeg takker jer alle for fantastisk hjælp, jeg kan ikke bede jer om at vælge desværre haha, men give point til de mest hjælpsomme og active.

Tak for alt, når jeg har besluttet mig, håber jeg lige jeg kan smække en kommentar ind og sige hvad det blev til.

over and out.