Avatar billede neondyret Nybegynder
07. februar 2009 - 12:06 Der er 6 kommentarer

ubuntu filsystem spørgsmål

er det ikke muligt at køre en ekstern harddisk mellem ubuntu og windows vista men hvilket filsystem forstår de begge 2 ? har prøvet ntfs men det fungere ikke ;( !
det henholdvis en 320gb og en 1Tb ekstern
Avatar billede lassebm Nybegynder
07. februar 2009 - 12:16 #1
FAT kan både linux og windows skrive/læse fra uden problemer.

Linux kan som standard kun læse fra et NTFS fil system, det kan dog lade sig gøre at skrive dertil også. Ville dog ikke anbefale det.

Windows kan ikke se nogen linux fil systemer direkte.

Du burde kunne bruge fat32, men hver opmærksom på at det kun understøtter filstørrelser på 4GB. Jeg kan heller ikke huske hvor store partitioner du kan oprette på et FAT filsystem.
Avatar billede neondyret Nybegynder
07. februar 2009 - 12:19 #2
ja det jo så lidt et problem med fat systemet for har en del filer over 4 gb ;( øv bøv
Avatar billede james_t_dk Juniormester
07. februar 2009 - 12:43 #3
Ubuntu skrive/læse på NTFS: http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=217009

Men som det allerede er nævnt så er NTFS en Microsoft ting og den er properitær, hvilket betyder at Microsoft kan ændre hvad de vil, når de vil og dermed fjerne Linux's mulighed for at læse/skrive. Det er dog muligt både at læse og skrive.

Umiddelbart vil den bedste løsning være en SAMBA server i dit netværk.
Avatar billede neondyret Nybegynder
07. februar 2009 - 12:48 #4
hvad er en sambadisk :P?
Avatar billede james_t_dk Juniormester
07. februar 2009 - 13:13 #5
Ikke en Samba disk. Men en Samba server. Det er en fil server i dit netværk du kan tilgå både med windows og linux. men det kræver en ekstra PC eller en netværks harddisk der understøtter dette.

Du kunne jo meget passende bruge din Ubuntu maskine til det (den skal så være tændt når du skal bruge filerne på din windows maskine) der er en forklaring og en vejledning her: https://help.ubuntu.com/community/SettingUpSamba
Avatar billede Slettet bruger
07. februar 2009 - 16:12 #6
Naturligvis kan Linux da både læse og skrive til NTFS du skal blot benytte 3g-ntfs se evt. http://www.helgec.dk/linux-ntfs.html