Avatar billede kc170580 Nybegynder
05. februar 2009 - 17:38 Der er 15 kommentarer og
1 løsning

Udsendelse af faktura i PDF

Jeg sender mine faktura ud i PDF, mange gange så er filen ikke med når modrageret får filen.

Når jeg kigger i sendt post, så er filen vedhæftet.
Er det noget hos mig som er galt??
Avatar billede wise Seniormester
05. februar 2009 - 21:22 #1
Hmmm, det var godt nok ikke mange detaljer du har med :-)

Jeg opstiller lige et par forudsætninger, lad mig gætte
1) Du anvender exchange server
2) Modtageren gør ikke
3) Modtageren får en mail med en winmail.dat fil fremfor din pdf.

Hvis dette passer, så er det din exchanger server som går i ged og vælger at tale 'internt exchange sprog' til modtageren, uanset at denne ikke forstår dette.
Af en eller anden grund, så forstår exchange dette fint når du sender fra outlook, webmail med mere - men ikke når andre programmer sender via mapi.

Den løsning jeg kender, er at fortælle exchange ALDRIG at tale exchange sprog med andere servere. Dette kan gøres per domæne, eller for alle.
Når man læser om dette står der at man skal være opmærksom på ALT DET som man mister ved at droppe exchange sprog og anvende standarder i stedet. Det er bare ikke lykkedes mig at finde nogle konkrete ting man mister. Det eneste jeg har set at at man ikke kan anvende responsknapper (fx ja / nej knapper) i sine mails - men det har jeg ALDRIG oplevet nogle som har brugt.
Vi anbefaler derfor vores kunder blot at deaktivere 'exchange rich text' for alle modtagere.

Jeg har lavet dette et skriv om det, du kan finde den på denne side
http://www.atomic.dk/index.php?id=36

eller direkte på dette link
http://www.atomic.dk/uploads/media/KeyBalance_WinMail-dat_fejl_01.pdf

/Lasse
Avatar billede kc170580 Nybegynder
06. februar 2009 - 05:41 #2
Jeg kan lige prøve at uddybe det lidt mere.

Jeg bruger Microsoft Outlook 2003, og sender mine filer med edocprinter, som bliver genereret fra summasummarum.
Jeg har server via one.com.

Problemet er at nogle kunder modtager mine faktura uden problemer
Nogen for en fil som hedder et eller ander *.dat eller ligende.
Andre for slet ingen fil med.

Jeg havede en igår som bruger gmail, og fik den ikke. Jeg har derefter selv prøvet at lave en gmail konto, og sendt en til mig selv uden problemer.
Avatar billede justrace Novice
06. februar 2009 - 06:12 #3
Jeg tror det nok nærmere er noget med spamfilter eller lignende. Nogle antivirus-programmer kan også finde på at blokere for det.
Avatar billede wise Seniormester
06. februar 2009 - 10:07 #4
Du siger du har server via one.com. Betyder det så at du slet ikke sender via en exchangeserver ????
For i givet fald må du have en anden af-art af dette problem end jeg normalt ser, så må det være helt ude i din outlook at det skaber problemer.
Avatar billede wise Seniormester
06. februar 2009 - 10:08 #5
Uden at fornærme nogen, så er tro jo heldigvis en personlig sag *STORT SMIL*

Vi løser præcis dette ganske ofte for vores kunder, så det var ikke et gæt.

Winmail.dat filer betyder 100% sikkert at afsenderen er en exchangeserver (eller måske en outlook, de kunder jeg har set det hos kører exchange) som har sendt det i exchange-format og at modtageren ikke forstår exchange-format. Det interne format er netop lagt ned i en fil (winmai.dat)
At nogle så ikke ser winmail.dat - eller at den nogle gange bliver fjernet af spam/antivirus, det er så blot et symptom og ikke selve fejlen.

Nemmeste løsning er derfor PÅ EXHCANGESERVEREN at sætte den op til aldrig at sende til externe i internt format.
(Prøv evt at google winmail.dat)
Der er nogen som angiver at hvis man opretter brugeren i sin outlook adressebog så vil det virke - det har jeg ikke fået til at virke når man sender via en "pdf printer". Men jeg tror det har lidt indflydelse, fx på din egen test til din egen gmail...
Avatar billede kc170580 Nybegynder
06. februar 2009 - 11:42 #6
Jeg har i dag kun sendt i RTF format i stedet for HTML. Der er indtil nu ingen som ikke har kunnet se og åbnefilen.

Er det måske løsningen??

Eller skal jeg bruge et andet mail program?

indtil videre mange tak for feedback
Avatar billede wise Seniormester
06. februar 2009 - 13:14 #7
Hej igen igen

Tjaee, så er vi tilbage hvor jeg ikke længere forstår MS.

Ren Tekst og HTML er standard formater, som ALLE internet mail systemer forstår. RTF er netop det interne format der er problemer med.

Men vil det sige at du får mailen op i outlook og kan rette i den? Eller er det kun noget du gør for test? For min tidligere erfaring siger at det kun går galt hvis der sendes DIREKTE fra en pdf-writer..

Der står noget her om rtf/html/tekst
http://support.microsoft.com/default.aspx/kb/290809/
Avatar billede kc170580 Nybegynder
06. februar 2009 - 14:15 #8
Den overføres til outlook via edocprinter.
Ikke direkte via pdfprinter
Avatar billede wise Seniormester
06. februar 2009 - 16:07 #9
Hmmm, så må jeg jo trække lidt i land igen...
Så er bedste bud nok noget i retning at kigge på sendetypen på kontaktperson...
Avatar billede justrace Novice
06. februar 2009 - 16:09 #10
Jeg tror stadig problemet ligger hos modtagerne, og deres spamfilter. Spamfilteret kan sagtens ligge hor modtagernes internetudbyder.

Jeg har en kammerat der eksempelvis ikke kan få lov til at modtage en mail med subjekt: Ny bærbar. Jeg får den lige i hovedet igen med besked fra hans udbyder om jeg virkelig mener jeg vil sende ham den mail.
Avatar billede justrace Novice
06. februar 2009 - 16:11 #11
Det er typisk hos mindre "private" udbydere, såsom boligforeninger og villaveje med deres eget lille netværk, hvor der ikke er helt proffer til indstillingerne.
Avatar billede kc170580 Nybegynder
06. februar 2009 - 18:12 #12
Tak for svar.
Det er pt. ud til at problemet er løst. Eller også så jeg noget at gå efter.
Avatar billede wise Seniormester
07. februar 2009 - 21:23 #13
Takker for points :-)

Lige for the record, så er jeg helt enig i at spam-programmer kan finde på meget grimt. Eksempelvis er der mange spam programmer som end ikke sender svar til afsenderen (det skyldes naturligvis af spam ofte har falsk afsender). Som resultat kan der være mails der ikke kommere frem, men som heller ikke giver afsender advarsel

Men men i det beskrevne problem, hvor attachmenten ikke var med (hvis antivirus/antispam har fjernet attachment plejer det at fremgå), eller den kommer med som en winmail.dat, så kan jeg ikke få det til at passe med antispam.

Og ja, er i øvrigt enig om betragtningerne omkring hvor galt det kan gå når folk uden erfaring skal opsætte mail og antispam/virus...
Avatar billede justrace Novice
07. februar 2009 - 21:27 #14
Den der winmail.dat, hvor er den blevet nævnt?
Avatar billede justrace Novice
07. februar 2009 - 21:29 #15
Sådan her er hvad spørgeren har beskrevet: Nogen for en fil som hedder et eller ander *.dat eller ligende.
Andre for slet ingen fil med.
Avatar billede kc170580 Nybegynder
08. februar 2009 - 13:11 #16
Hvad?