Avatar billede laibach Nybegynder
03. februar 2009 - 13:16 Der er 22 kommentarer og
1 løsning

Nvidia 9500 gt pci *4 ?

Jeg har for nylig geninstalleret windows plus nvidia drivere,men synes performance har fået et dyk derefter.
Det er de samme drivere jeg havde før, men pludselig ser jeg PCI *4 når jeg checker grafikkortet, burde der ikke stå *16 ?
Har installeret den der samlede driver pakke man kan downloade fra Nvidia, stadig det samme.
Kan ikke få performance checket til at virke på den side, da Bullguard hver gang siger der er en trojan Zlob et eller andet.
Er det nok med den pakke eller findes der en anden driver man kan finde et andet sted, eller er problemet motherboarddriveren ?
Grafikken ser iøvrigt lidt mærkelig ud når man kører et DX-diag på det.
P.S der er ikke ligefrem grafikfejl ved afvikling af spil o.lign, men det virker bare ikke så hurtigt mere.
Avatar billede thesheriff Nybegynder
03. februar 2009 - 13:19 #1
Har du installeret de nyeste drivers til dit bundkort?
Avatar billede laibach Nybegynder
04. februar 2009 - 11:50 #2
Nej har ikke installeret de nyeste drivere endnu, vil prøve det. Selvom der ikke har været problemer før og den bliver registreret der som nomal pci-expres port
Avatar billede thesheriff Nybegynder
04. februar 2009 - 12:04 #3
nVidia udvikler jo efter de nyeste mobodrivers og vice versa
Avatar billede laibach Nybegynder
04. februar 2009 - 22:54 #4
Så har jeg opdateret bios, og fjernet/installeret den nyeste nvidia driver, stadig det samme.
Fandt iøvrigt noget som peger i en anden retning. I WMP kan den sagtens afspille MP3 filer, men den begynder at hakke når den skal afvikle WAV, altså hvor den bruger harddisken mere.
Dette problem var der før da jeg ikke havde opdateret bios, og er det samme i dag.
Har kørt et fejlcheck på harddisken, men hvis der er problemer der kan den vel godt få sløvet det hele ned ?
Har lige prøvet igen nu synes jeg det der soundlag er blevet værre.

Motherboard:
Gigabyte 945gz, Ga-81945gzme-rh

Dx filer:

System Information
Time of this report: 2/4/2009, 22:48:38
      Machine name: ZOLTAN
  Operating System: Windows XP Home Edition (5.1, Build 2600) Service Pack 3 (2600.xpsp_sp3_gdr.080814-1236)
          Language: Danish (Regional Setting: Danish)
System Manufacturer: GBT___
      System Model: GBTUACPI
              BIOS: Award Modular BIOS v6.00PG
          Processor: Intel(R) Pentium(R) D CPU 2.80GHz (2 CPUs)
            Memory: 2048MB RAM
          Page File: 381MB used, 3559MB available
        Windows Dir: C:\WINDOWS
    DirectX Version: DirectX 9.0c (4.09.0000.0904)
DX Setup Parameters: Not found
    DxDiag Version: 5.03.2600.5512 32bit Unicode

DxDiag Notes
  DirectX Files Tab: No problems found.
      Display Tab 1: No problems found.
        Sound Tab 1: No problems found.
          Music Tab: No problems found.
          Input Tab: No problems found.
        Network Tab: No problems found.

DirectX Debug Levels
Direct3D:    0/4 (n/a)
DirectDraw:  0/4 (retail)
DirectInput: 0/5 (n/a)
DirectMusic: 0/5 (n/a)
DirectPlay:  0/9 (retail)
DirectSound: 0/5 (retail)
DirectShow:  0/6 (retail)

Display Devices
        Card name: NVIDIA GeForce 9500 GT
    Manufacturer: NVIDIA
        Chip type: GeForce 9500 GT
        DAC type: Integrated RAMDAC
      Device Key: Enum\PCI\VEN_10DE&DEV_0640&SUBSYS_82991043&REV_A1
  Display Memory: 512.0 MB
    Current Mode: 1280 x 1024 (32 bit) (60Hz)
          Monitor: Plug and Play-skærm
  Monitor Max Res: 1600,1200
      Driver Name: nv4_disp.dll
  Driver Version: 6.14.0011.8122 (English)
      DDI Version: 9 (or higher)
Driver Attributes: Final Retail
Driver Date/Size: 1/15/2009 08:19:00, 6168960 bytes
      WHQL Logo'd: Yes
  WHQL Date Stamp: n/a
              VDD: I/T
        Mini VDD: nv4_mini.sys
    Mini VDD Date: 1/15/2009 08:19:00, 6301248 bytes
Device Identifier: {D7B71E3E-4500-11CF-496C-92A200C2CB35}
        Vendor ID: 0x10DE
        Device ID: 0x0640
        SubSys ID: 0x82991043
      Revision ID: 0x00A1
      Video Accel: ModeMPEG2_C ModeMPEG2_D ModeWMV9_B ModeWMV9_A
Deinterlace Caps: {6CB69578-7617-4637-91E5-1C02DB810285}: Format(In/Out)=(YUY2,YUY2) Frames(Prev/Fwd/Back)=(0,0,0) Caps=VideoProcess_YUV2RGB VideoProcess_StretchX VideoProcess_StretchY DeinterlaceTech_PixelAdaptive
                  {335AA36E-7884-43A4-9C91-7F87FAF3E37E}: Format(In/Out)=(YUY2,YUY2) Frames(Prev/Fwd/Back)=(0,0,0) Caps=VideoProcess_YUV2RGB VideoProcess_StretchX VideoProcess_StretchY DeinterlaceTech_BOBVerticalStretch
                  {6CB69578-7617-4637-91E5-1C02DB810285}: Format(In/Out)=(UYVY,YUY2) Frames(Prev/Fwd/Back)=(0,0,0) Caps=VideoProcess_YUV2RGB VideoProcess_StretchX VideoProcess_StretchY DeinterlaceTech_PixelAdaptive
                  {335AA36E-7884-43A4-9C91-7F87FAF3E37E}: Format(In/Out)=(UYVY,YUY2) Frames(Prev/Fwd/Back)=(0,0,0) Caps=VideoProcess_YUV2RGB VideoProcess_StretchX VideoProcess_StretchY DeinterlaceTech_BOBVerticalStretch
                  {6CB69578-7617-4637-91E5-1C02DB810285}: Format(In/Out)=(YV12,0x3231564e) Frames(Prev/Fwd/Back)=(0,0,0) Caps=VideoProcess_YUV2RGB VideoProcess_StretchX VideoProcess_StretchY DeinterlaceTech_PixelAdaptive
                  {335AA36E-7884-43A4-9C91-7F87FAF3E37E}: Format(In/Out)=(YV12,0x3231564e) Frames(Prev/Fwd/Back)=(0,0,0) Caps=VideoProcess_YUV2RGB VideoProcess_StretchX VideoProcess_StretchY DeinterlaceTech_BOBVerticalStretch
                  {6CB69578-7617-4637-91E5-1C02DB810285}: Format(In/Out)=(NV12,0x3231564e) Frames(Prev/Fwd/Back)=(0,0,0) Caps=VideoProcess_YUV2RGB VideoProcess_StretchX VideoProcess_StretchY DeinterlaceTech_PixelAdaptive
                  {335AA36E-7884-43A4-9C91-7F87FAF3E37E}: Format(In/Out)=(NV12,0x3231564e) Frames(Prev/Fwd/Back)=(0,0,0) Caps=VideoProcess_YUV2RGB VideoProcess_StretchX VideoProcess_StretchY DeinterlaceTech_BOBVerticalStretch
        Registry: OK
    DDraw Status: Enabled
      D3D Status: Enabled
      AGP Status: Enabled
DDraw Test Result: Not run
D3D7 Test Result: Not run
D3D8 Test Result: Not run
D3D9 Test Result: Not run

Sound Devices
            Description: C-Media Wave Device
Default Sound Playback: Yes
Default Voice Playback: Yes
            Hardware ID: PCI\VEN_13F6&DEV_0111&SUBSYS_011113F6&REV_10
        Manufacturer ID: 1
            Product ID: 100
                  Type: WDM
            Driver Name: cmaudio.sys
        Driver Version: 5.12.0001.0643 (English)
      Driver Attributes: Final Debug
            WHQL Logo'd: Yes
          Date and Size: 11/18/2002 15:51:40, 377358 bytes
            Other Files:
        Driver Provider: C-Media
        HW Accel Level: Full
              Cap Flags: 0xF5F
    Min/Max Sample Rate: 100, 100000
Static/Strm HW Mix Bufs: 17, 16
Static/Strm HW 3D Bufs: 17, 16
              HW Memory: 0
      Voice Management: No
EAX(tm) 2.0 Listen/Src: Yes, Yes
  I3DL2(tm) Listen/Src: Yes, Yes
Sensaura(tm) ZoomFX(tm): Yes
              Registry: OK
      Sound Test Result: Not run

Sound Capture Devices
            Description: C-Media Wave Device
  Default Sound Capture: Yes
  Default Voice Capture: Yes
            Driver Name: cmaudio.sys
        Driver Version: 5.12.0001.0643 (English)
      Driver Attributes: Final Debug
          Date and Size: 11/18/2002 15:51:40, 377358 bytes
              Cap Flags: 0x41
          Format Flags: 0xCC0

DirectMusic
        DLS Path: C:\WINDOWS\SYSTEM32\drivers\GM.DLS
    DLS Version: 1.00.0016.0002
    Acceleration: n/a
          Ports: Microsoft Synthesizer, Software (Not Kernel Mode), Output, DLS, Internal, Default Port
                  MPU-401, Hardware (Kernel Mode), Input, No DLS, External
                  MPU-401, Hardware (Kernel Mode), Output, No DLS, External
                  C-Media Wave Device, Software (Kernel Mode), Output, DLS, Internal
                  Microsoft MIDI Mapper [Emuleret], Hardware (Not Kernel Mode), Output, No DLS, Internal
                  Microsoft GS Wavetable SW Synth [Emuleret], Hardware (Not Kernel Mode), Output, No DLS, Internal
                  MPU-401 [Emuleret], Hardware (Not Kernel Mode), Output, No DLS, External
                  MPU-401 [Emuleret], Hardware (Not Kernel Mode), Input, No DLS, External
        Registry: OK
    Test Result: Not run

DirectInput Devices
      Device Name: Mus
        Attached: 1
    Controller ID: n/a
Vendor/Product ID: n/a
        FF Driver: n/a

      Device Name: Tastatur
        Attached: 1
    Controller ID: n/a
Vendor/Product ID: n/a
        FF Driver: n/a

Poll w/ Interrupt: No
        Registry: OK

USB Devices
+ USB-rodhub
| Vendor/Product ID: 0x8086, 0x27C9
| Matching Device ID: usb\root_hub
| Service: usbhub
| Driver: usbhub.sys, 4/13/2008 11:45:38, 59520 bytes
| Driver: usbd.sys, 4/15/2008 13:00:00, 4736 bytes

Gameport Devices
+ CMI8738/C3DX PCI Audio Device
| Location: PCI-bus 2, enhed 1, funktion 0
| Matching Device ID: pci\ven_13f6&dev_0111&subsys_011113f6&rev_10
| Service: cmpci
|
+-+ Standardspilport
| | Matching Device ID: *pnpb02f
| | Service: gameenum
| | Driver: gameenum.sys, 4/13/2008 11:45:30, 10624 bytes
Avatar billede laibach Nybegynder
05. februar 2009 - 00:03 #5
Hm ja den skrev en masse om ny hardvare fundet ud over grafikkortet selvfølgelig. Nu har jeg osse problemer med musen, nogen gange skal jeg skifte til en anden usb for at den virker ved opstart.
Mangler jeg at gøre noget ? (ud over at finde fejlen selvfølgelig )skal alle drivere til andet hardware genindstalleres ? Og hva med harddisken ? Den skal da ikke bruge driver, er en bios upgrade ikke nok ? Mener selv jeg har de rigtige settings i opstarten af bios'en, men jeg kan jo ta fejl.
Avatar billede laibach Nybegynder
05. februar 2009 - 00:06 #6
Og så et lille sidespørgsmål, hvor lang tid tar en fuld chkdsk normalt? Mere så jeg ved om jeg ska lade den stå natten over, synes nemlig ikke rigrig den kom nogen vegne ved det andet check jeg lavede.
Avatar billede thesheriff Nybegynder
05. februar 2009 - 07:28 #7
chkdsk kan godt tage tid.

Du skrev aldrig, om du har installeret de nyeste mobodrivers?

Geninstaller evt. Vista og brug nyeste drivers.

Så har du en frisk up-to-date installation, så du kan udelukke SW fejl.
Avatar billede laibach Nybegynder
05. februar 2009 - 17:15 #8
Øhm sku nok lige ha fortalt det er XP.
Det er faktisk det sjove for jeg har for en måneds tid siden faktisk lavet en formatering og et reinstall.
Min gamle installation kørte på en af de første Xp-home ,patchet up med SP2, her kørte det faktisk ok, selvom det vel egentlig burde køre ringere end mit nuværende med en helt ny XP med SP3,plus nyere drivere.
Avatar billede laibach Nybegynder
05. februar 2009 - 17:47 #9
Nu er den helt gal. Jeg kan ikke komme ind og add/remove programs eller i enhedshåndteringen, hardisken kører bare på fuld knald, men der sker ikke rigtig noget.Eller det vil sige jeg kan godt efter jeg har prøvet en gang, går tilbage i kontrolpanel og ind igen, det virker sgu sært.
Har jeg alligevel lavet ged i biosopsætningen ?
Avatar billede laibach Nybegynder
05. februar 2009 - 17:51 #10
Har kørt en komplet diskskanning natten over med begge flueben i ret fejl/søg beskadigede sektorer.Men jeg ved ikke hvad den har fundet eftersom den jo bare har kørt skanning og så startet xp op, jeg kan ikke se der en log nogen steder.
Avatar billede thesheriff Nybegynder
06. februar 2009 - 06:33 #11
Du kan da prøve med en anden HDD
Avatar billede laibach Nybegynder
06. februar 2009 - 11:57 #12
Ang. de der mobodrivere. Jo jeg har fundet den der Gigabytedownloader, hvor den selv henter en bios opdatering,men er stadig ikke sikker på at det er gjort ordentligt.
Har opdateret så der nu står f10 istedet for f6, men har osse Driverdetective, og den siger stadig min IDE,pci og andre drivere er for gamle. Kan jeg regne med det, eller prøver de bare at få mig til at købe deres produkt ?
Der er 2 flueben på den downloader, en hvor den resetter cmos instilling,og så en hvor der står noget med clearing dmi pool, skal begge checkes for at det virker ?
Avatar billede thesheriff Nybegynder
06. februar 2009 - 12:06 #13
Det lader til, at du har opdateret din bios. Du kan evt. kontrollere det ved opstart eller gå i bios.

Glem Driverdetective og andet af den slags skrammel. Hent dine drivers direkte på GigaBytes hjemmeside:

http://www.gigabyte.com.tw/Support/Motherboard/Driver_Model.aspx?ProductID=2304
Avatar billede laibach Nybegynder
07. februar 2009 - 16:59 #14
yep som jeg skrev har jeg den der @bios installeret hvor den opdaterer min bios. Men jeg havde ikke tænkt mig at købe driverdetective, det er bare underligt den siger nøjagtig de samme drivers er forældede som før min bios opdatering, herunder IDE controller.
Men tilbage til mit spørgsmål skal jeg cleare dmi data pool også når jeg opdaterer ?
Avatar billede thesheriff Nybegynder
07. februar 2009 - 17:05 #15
Du kan læse hvorledes du flasher bios med @bios her:

http://www.gigabyte.com.tw/FileList/NewTech/old_motherboard_newtech/tech_a_bios.htm

Men har du også opdateret alle drivers?
Avatar billede laibach Nybegynder
12. februar 2009 - 14:38 #16
Ja jeg prøvede osse med en ny harddisk og det hjalp faktisk.jeg tror den gamle var ved at være færdig.
Mht. til driverne: der står f10 ved opstart modsat førhen f6, så ja den må være opdateret.Det var fordi driverdetective sagde IDE driveren var forældet, men den opdateres jo med bios, som der stod var opdateret, så det kan vel ikke passe.
Mht. til performance i spil o. lign, har jeg ikke mærket anden fremgang end at det ikke hakker nær så meget mere når den swapper på harddisken.
Tror mit spørgsmål er af mere generel karakter. Betyder det meget performancemæssigt om der står *4 eller *16 når man checker kortet ? Kan mit motherboard overhovedet give mere end 4?
Avatar billede thesheriff Nybegynder
12. februar 2009 - 17:09 #17
Bios er altså ikke det samme som chipset, så det er ikke nok kun at opdatere bios.

Resten af driverne skal også installeres, startende med chipsetdriveren.
Avatar billede laibach Nybegynder
16. februar 2009 - 12:36 #18
http://www.gigabyte.com.tw/Support/Motherboard/Driver_DownloadFile.aspx?FileType=Driver&FileID=711

Er det her du mener ? Og skal der installeres mere end det, før jeg begynder med de forskellige drivere ovenpå ?
Avatar billede thesheriff Nybegynder
16. februar 2009 - 14:58 #19
Avatar billede laibach Nybegynder
16. februar 2009 - 21:58 #20
Den vil ikke opdatere vga driveren.
Avatar billede thesheriff Nybegynder
17. februar 2009 - 08:26 #21
Det er til det integreret gfx. (Husk at disable det i bios).

Du skal selvfølgelig installere 9500gt-driveren.
Avatar billede laibach Nybegynder
17. februar 2009 - 13:06 #22
Det havde jeg allerede gjort, men nu har jeg gjort det igen :)
Troede der var en specifik driver til express porten, som sku ind først.
Nå men takker for svaret,fik løst mine problemer til sidst.
Giv et svar hvis du skal ha point.
Avatar billede thesheriff Nybegynder
17. februar 2009 - 13:11 #23
Super :)