Avatar billede projektet Nybegynder
29. januar 2009 - 15:05 Der er 11 kommentarer og
1 løsning

Kan ikke installere sata-drivere

Jeg ved ikke om det er den rigtige kategori, men jeg prøver.

Jeg vil gerne installere xp på min sata disk, men installationen siger at den ikke kan finde disken. Hvad gør jeg?
29. januar 2009 - 15:12 #1
(Velkommen til SATA helvedet *S*)
Avatar billede projektet Nybegynder
29. januar 2009 - 15:25 #2
ja tak skal du ha :-)
Avatar billede locke Nybegynder
29. januar 2009 - 16:20 #3
Har du et diskettedrev?
Avatar billede projektet Nybegynder
29. januar 2009 - 16:24 #4
Nope, det er det der er problemet :-(
Avatar billede locke Nybegynder
29. januar 2009 - 16:27 #5
Du kan lave en ny installationscd, hvor driveren er "slipstreamet" ind. Der ligger vejledninger til det rundt om på eksperten.

Nogle tager den lette vej, og går i bios og vælger ata-emulering (hvis det er en mulighed). Så behøves der nemlig ikke en sata-driver.
Avatar billede projektet Nybegynder
29. januar 2009 - 16:33 #6
Desværre, så er der ingen mulighed for det i bios, men jeg ser lige om jeg kan finde noget om det.
Avatar billede matcho Nybegynder
29. januar 2009 - 16:41 #7
Køb eller lån et diskettedrev det koster under 100kr.
Avatar billede haverslev Novice
29. januar 2009 - 19:50 #8
Lidt Info ang. AHCI i BIOS - når man laver et valg, så laver man tillige også et fravalg.
Med Ahci disable tricket i bios, så siger man også nej til at kunne udføre ting som kun satadiske / sata controllere kan - f.eks at køre Hot Swap og Native Command Queuing (NCQ) - hvis det er noget man skal bruge, ja så skal driveren installeres.

Hvis du vil lave en cd, hvor det hele foregår automatisk - incl. installering af sata og xp, så se her.
Kig under punktet:
(Leif Pedersen (mig haverslev) lavede tidligere på året et skriv om Nlite/sata og SP3...
http://www.hcma.dk/tips11to20.htm#no12
Avatar billede projektet Nybegynder
29. januar 2009 - 21:41 #9
Hej locke og haverslev.

I henviser vist nogenlunde til samme løsning, og så vidt jeg kan se burde det virke.
Jeg er villig til at dele points ligeligt fordelt mellem jer.
Avatar billede haverslev Novice
31. januar 2009 - 14:11 #10
:-)
Avatar billede projektet Nybegynder
31. januar 2009 - 15:37 #11
Hmmm det kokser for mig, er det muligt at jeg kan sende en mail til dig haverslev?
Avatar billede haverslev Novice
31. januar 2009 - 15:51 #12
Nej jeg opgiver ikke min mail i et forum osv :)
Hvad "kokser" for dig ?