Avatar billede brian0905 Nybegynder
27. januar 2009 - 21:56 Der er 8 kommentarer og
1 løsning

CMS overvejelser

Hejsa,
Jeg administrerer et mindre antal hjemmesider, og alle sammen er meget simple. Jeg overvejer at skrive mit eget simple CMS der kan holde styr på alle sites. Men hvordan gør man? Jeg mener - Når man tilføjer en ny side til sit CMS, skriver man så en fysisk .aspx fil på disken og så redigerer i den (med webparts) eller gemmer man det i en database og så genererer det runtime? Jeg ønsker at omlægge nogle af mine kontroller som menuer osv. til WebParts og det skal understøttes, men jeg er lidt i vildrede om hvordan jeg kommer i gang med det - specielt det med filer/sider hvad sker der når man opretter en ny underside i mit CMS? Opretter den en  ny .aspx side eller gemmer den blot informationer i en database? Nogle der har ideer, eller som arbejder med det og sp kan give hints til hvordan "professionelle" gør det (eventuelt med overvejelser om det her med administration af flere sites gennem een portal)

/Brian
Avatar billede arne_v Ekspert
27. januar 2009 - 22:18 #1
Simple filer paa disk kan give opdaterings samtidigheds problemer.

Det er nemmere at styre med data i database.

Man kan dog ogsaa kombinere med at have en database backend som saa publiserer til filer.

Det sidste virker fint med at du ofte ikke vil have rettelser paa med det sammen, men
at de foerst skal ud paa et bestemt tidspunkt.
Avatar billede brian0905 Nybegynder
28. januar 2009 - 11:05 #2
Det lyder som en god ide. Nu er jeg ikke den store haj til web udvikling, men er ideen med webparts ikke at de fungerer runtime? Kan jeg så ikke have en fordel i at oprette filen på disk og så arbejde med den runtime ved brug af webparts? Dvs arbejde direkte i den "rigtige" fil i stedet for i databasen.
Avatar billede arne_v Ekspert
28. januar 2009 - 17:59 #3
Jeg kender ikke nok til web parts til at kunne besvare det spørgsmål.
Avatar billede karl-koder Nybegynder
01. februar 2009 - 17:27 #4
Jeg vil absolut anbefale dig at programmere op imod en database. Jeg har lavet adskellige systemer igennem tiderne og uanset hvor simple de har været har jeg lavet dem op imod en database.
Avatar billede karl-koder Nybegynder
20. februar 2009 - 00:49 #5
Lukketid ?
Avatar billede arne_v Ekspert
21. februar 2009 - 01:56 #6
Det var da en lidt "speciel" vurdering af svar.
Avatar billede brian0905 Nybegynder
21. februar 2009 - 15:15 #7
Det var ikke ment negativt... Jeg værdsætter skam svarene...

jeg ved blot ikke om jeg har fundet ud af hvordan jeg kan lave et dynamisk website ved hjælp af WebParts. Jeg har en ide om hvordan man laver dem, men med hensyn til webparts ved jeg ikke om jeg har fundet ud af mere konkret. Tilføje til site, fjerne fra site, gemme som assemblies (det format de jo egentligt er i oprindeligt), genbruge i andre sites... designe med dem (gemme design på disk eller database - det ser ud til db ville være smartest).
Avatar billede arne_v Ekspert
21. februar 2009 - 17:33 #8
Det har jeg forstået. Og som jeg forklarede i #3 kan jeg ikke svare på det spørgsmål.

Men jeg kunne godt lave et svar som det du gav point til. Jeg mener faktisk at #1 er noget mere forklarende.
Avatar billede brian0905 Nybegynder
22. februar 2009 - 11:52 #9
Så laver jeg lige et spørgsmål du kan svare på, så du kan få dine 200 points.