Avatar billede visto Professor
23. januar 2009 - 15:49 Der er 10 kommentarer og
1 løsning

Hvilken hastighed SD kort?

Jeg står overfor at skulle købe et Lumix LZ5 digitalkamera. 9.1 pixels og med mulighed for video i HD kvalitet (angiveligt 1280x720 pixels). Der er desuden mulighed for kontinuert optagelse med 6 fps (betyder det 6 skud pr. sek.?).

Når jeg spørger én forretning siger de, at det ikke er nødvendigt med mere end Ultra II (Sandisk), der skriver med 9 Mb/s (for 2 Gb kort), 10 Mb/s (for 4 og 8 Gb kort), mens en anden forretning siger, at jeg skal bruge kort, der skriver med 20 Mb/s for ikke at opleve ventetid mellem trykket på udløseren og tiden for selve eksponeringen.
Ikke fordi der er de store penge at spare, men jeg synes alligevel det vil være åndsvagt at smide penge efter et 20 Mb/s (Extreme III) kort, hvis det stensikkert ikke gør nogen som helst forskel.

Hvad skal jeg tro på?
Avatar billede milter Ekspert
23. januar 2009 - 16:49 #1
Hvor har du set, at det kan skyde video i 1280X720 og 6 fps (frames pr. second)? Og 9.1 pixels? Er du sikke på, du har givet os det rigtige navn på kamaraet?

Jeg tvivler meget stærkt på, at du vil få nogen som helst fordele ud af at købe det dyre Extreme III kort.
Avatar billede visto Professor
23. januar 2009 - 17:01 #2
Undskyld - det skal være TZ5.
Avatar billede summer Mester
23. januar 2009 - 17:21 #3
Avatar billede milter Ekspert
23. januar 2009 - 17:41 #4
TZ5'eren har 27MB intern hukommelse, dvs. at så snart de 27MB er brugt op, skal kameraet til at overføre til SD-kortet. Her kommer det mere an på kameraets evne til at overføre end SD-kortet.

Du skal være opmærksom på, at hastigheden på 6fps kun kan nås med små filstørrelser og kun i ganske kort tid. Den reelle, brugbare hastighed er meget mindre. Se linket herunder:

http://www.dpreview.com/reviews/panasonictz5/page10.asp

Læs også resten af testen. De har brugt Extreme III kort til testen, men jeg tvivler på, du vil kunne mærke forskel mellem Ultra II og Extreme. Måske en smule ved video i 1280X720, men til fotografering tvivler jeg stærkt på, at Extreme III vil gøre nogen forskel.

Hvis en forretning har fortalt dig, at du skal købe Extreme III "for ikke at opleve ventetid mellem trykket på udløseren og tiden for selve eksponeringen", så bør de sendes på et grundkursus i, hvordan digitale kameraer virker. Den forsinkelse, der kan opstå mellem trykket på udløseren, og til billedet tages, skyldes helt andre ting.
Avatar billede visto Professor
23. januar 2009 - 17:41 #5
Jep.
Avatar billede visto Professor
23. januar 2009 - 17:42 #6
Mit "Jep" var en kommentar til summer, vender tilbage til dit, milter, om et øjeblik.
Avatar billede visto Professor
23. januar 2009 - 18:25 #7
Mange tak for et godt og detaljeret svar. Også tak for henvisningen til anmeldelsen, som jeg ikke var faldet over.
På baggrund af din anbefaling af et grundkursus til ekspedienten, vil jeg nok ikke forlade mig på råd fra C.P. Foto i Hillerød fremover.

Jeg kan godt stadig være en smule i tvivl om, hvad jeg skal købe, når du skriver "jeg tvivler stærkt på..." og "måske en smule ved video". Forskellen er 120 kr. for et 4 Gb kort og 200 kr. v. 8Gb.
Hvad ville du personligt gøre, hvis det var dit valg?

Læg venligst et svar til point, milter - og god weekend til jer begge.
Avatar billede milter Ekspert
23. januar 2009 - 19:51 #8
Velbekom. Jeg har lige været inde og kigge på priser på Sandisks kort, og jeg kan se, det er et stykke tid siden jeg købte mine 8GB Ultra II kort ;-)

I sidste ende er det dig selv, der bestemmer, men til de priser ville jeg nok vælge Extreme. Ikke så meget fordi det er nødvendigt eller gør nogen nævneværdig forskel, mere lidt af de samme grunde som man køber en bil, der kan køre med en tophastighed på 210 km/t, selv om man højst må køre 130. Mine egne 8 GB, fordelt på fire Ultra II kort, har tjent mig uden problemer i knapt to år på et Nikon D80 og et Canon A710IS.

Med dit kamera vil du sikkert kunne få plads til et sted mellem 200 og 250 billeder pr. GB på hukommelseskortene i bedste opløsning. Hvis du mest skal bruge kameraet til billeder, ville jeg vælge flere mindre frem for et stort, altså 2 på 2GB hver i stedet for et på 4GB. Til video ville jeg vælge dem så store som muligt.

Og god weekend til dig.
Avatar billede lars_computerworld Seniormester
23. januar 2009 - 19:56 #9
Er generelt glad for mine Extreme III kort (har 8 gb typisk) og de er ikke *så* dyre mere...men det er også fordi at *læse* hastigheden betyder en smule når man skal hente alle 8 gb ud :-)
Avatar billede visto Professor
23. januar 2009 - 21:29 #10
Jeg tror jeg vælger 210 km's modellen den ringe merpris taget i betragtning. Fin sammenligning med bilens verden.

Et lille nysgerrighedsspørgsmål, milter. Hvorfor foretrækker du flere mindre fremfor et stort kort, hvis det mest er til foto?

Tak også til lars_pcworld for kommentar.

Afslutter hermed.
Avatar billede milter Ekspert
23. januar 2009 - 23:57 #11
Lars pcworld har ret mht. overførselshastigheden til PC. Et Extreme kort vil overføre til computeren hurtigere end et Ultra II.

Jeg foretrækker flere "små" pga. sikkerheden for altid at have et kort, der virker. Det er ikke unormalt at se fotografer have problemer med et låst eller ulæseligt kort. Forestil dig situationen, hvor du er i Afrika på safaritur, og dit eneste kort med 16GB pludselig ikke vil længere! Så er det rart ikke at have alle æggene i samme kurv. På samme måde kan du risikere at komme hjem dernedefra med alle billederne på et kort, som pludseligt ikke kan læses eller er gået i stykker på anden måde. Det samme gælder selvfølgelig for video, men video, især hvis du filmer i stort format, fylder en utroligt masse.

Et godt tip til at undgå problemer med hukommelseskort er at formatere kortene regelmæssigt i kameraet. Hver gang, du kommer hjem fra en fototur, så skal billederne straks over på computeren, derefter formaterer du kortet. Hvis du ikke formaterer det straks efter overførslen, så gør det før du starter på næste serie billeder.

Og tak for pointene :-)