Avatar billede dennish Nybegynder
21. januar 2009 - 10:11 Der er 7 kommentarer og
1 løsning

ODBC driver til Oracle 9i

Hej jeg skal have installeret en Oracle ODBC driver på min Windows maskine. Jeg har fundet ud af at jeg skal have installeret(ref Oracle hjemmeside)

Oracle Net Client 9.2.0.1.0. (ORA9208.exe)

Og så Patch Upgrade for Windows Server 2003 (32-bit) - requires 9.2.01 installation

patch 1 (OUI220180.zip)
patch 2 (9203WIN2K3.zip)

At installere ovenstående er i den grad en besværlig process. vil egentlig gerne bare installere en odbc driver og så spiller det. Jeg har blandt kigget på EasySoft der har lavet en ODBC driver. Men suk den er kun til diverse Unix varianter. Er der nogen der ved om jeg kan nøjes med at installere Oracle Net Client 9.2.0.1.0. (ORA9208.exe) og så lade være med at installere diverse patchs eller om der findes en andenO ODBC driver man kan benytte ?
Avatar billede pnielsen Nybegynder
21. januar 2009 - 10:26 #1
ODBC for Oracle er desværre en stor sag. Selvom du valgte at bruge en anden driver - som f.eks. Microsoft ODBC for Oracle driver, vil du stadig have brug for Oracle Clienten.
Avatar billede dennish Nybegynder
21. januar 2009 - 12:12 #2
Hvad så med ole db ?
Jeg kan åbentbart downloade Oracle9i Release 2 Provider for OLE DB Version 9.2.0.7.0 (including ODAC) og via Oracle Data Access Components (ODAC) kan jeg connect til Oracle uden om sql *Net.(Direct mode,  http://www.devart.com/odac/)

På installations siden står der: (http://www.oracle.com/technology/software/tech/windows/odpnet/install9207.html)

Download Includes:

a) Oracle Universal Installer (9.2.0.4.0)
b) Oracle Data Provider for .NET (9.2.0.7.00)
c) Oracle Client (9.2.0.1.0)
d) Oracle ODBC Driver (9.2.0.7.0)
e) Oracle Provider for OLE DB (9.2.0.7.0)
f) Oracle Objects for OLE (9.2.0.7.0)
g) Oracle Services for Microsoft Transaction Server (9.2.0.7.0)

System Requirements
============================
The following items are required on a system to use this software:

- Windows 2000, Windows XP Professional, Windows Server 2003
- Access to an Oracle Database Server (Oracle8 or later)
- Oracle Client (9.2.0.1.0) or higher; Oracle Client (9.2.0.4.0) or higher is recommended
- Redistributable files provided with MDAC 2.1 or higher (www.microsoft.com/data/) if using the Oracle Provider for OLE DB
- Microsoft .NET Framework (msdn.microsoft.com/netframework) if using the Oracle Data Provider for .NET
- Oracle Services for Microsoft Transaction Server (9.2.0.7.0 or higher). Required only for applications using Enterprise Services transactions or distributed transactions.

Der står at Oracle Client (9.2.0.1.0) er inkluderet men så i requirement står der at
Oracle Client (9.2.0.1.0) or higher; Oracle Client (9.2.0.4.0) or higher is recommended. Hmm skal klienten installeres eller hvad. Noget du ved noget om ?
Avatar billede pnielsen Nybegynder
21. januar 2009 - 12:21 #3
same same - du skal bruge SQL*NET for begge 2. ODBC og OLE db ligger på laget ovenpå SQL*NET.
Avatar billede dennish Nybegynder
21. januar 2009 - 12:56 #4
øv. Fandt dog følgende:
http://www.orafaq.com/wiki/ODBC_FAQ#Do_I_need_SQL.2ANet_to_connect_to_Oracle_via_ODBC.3F
Openlink er commercielt. Visionware ser ud til at have lukket projektet. Easysoft har en ODBC driver til Oracle der benytter TCP/IP, men driveren er som nævnt kun til Unix varianter.
Avatar billede arne_v Ekspert
21. januar 2009 - 15:11 #5
Alt fra Oracle undtagen JDBC thin driver kraever client. Saa medmindre du bruger
Java, saa skal du have Client.
Avatar billede pnielsen Nybegynder
21. januar 2009 - 15:19 #6
Præcist - Den mindste client installation er nok Instant Client.

De specialle ODBC drivere du fandt ovenfor er formentligt kun supporteret af dem selv + virker kun med helt special software, oftest fra dem selv.
Avatar billede dennish Nybegynder
21. januar 2009 - 16:11 #7
Aha så nu vil jeg prøve instant client da jeg bare skal have en hurtig ODBC connection op at køre. Kigger på det her og prøver at få det til at virke.

http://www.experts-exchange.com/Database/Oracle/Q_22002818.html
Avatar billede dennish Nybegynder
21. januar 2009 - 16:14 #8
Efter signende skulle instant client version version instantclient-basic-win32-11.1.0.7.0.zip virke med en oracle 9i. Skal lige kigge på det i morgen.