Avatar billede Slettet bruger
19. januar 2009 - 02:26 Der er 6 kommentarer

Farvekoder giver forskellige resultater

Jeg arbejder på et udkast til en publikation fra Servicestyrelsen. De har en meget detailleret design guide med bl.a. nogle få tilladte farver - se evt. http://servicestyrelsen.dk/wm148970 under "Design og logo". Men når jeg vælger en af disse farver og lægger farveværdien ind i mit Photoshop, bliver resultatet en anden nuance end den på hjemmesiden. Og hvis jeg laver et PrtScr af siden og pipetter den pågældende farveprøve, så får jeg også en anden farveværdi end den, der er opgivet i guiden.
Gør jeg noget galt?
Avatar billede hcma Novice
19. januar 2009 - 16:40 #1
jeg tror ikke du gør noget galt.
der har noget at gøre med farveprofilen, skærmkalibrering o.s.v.
altså hele "color settings" incl. skærm

jeg får også farvenuancer
Avatar billede prodic Mester
19. januar 2009 - 18:04 #2
Får du samme farveforskel med et untagged CMYK-billede?
Altså et billede uden en tilknyttet farveprofil?

I mit kalibrede system får jeg nemlig ingen visuel eller målbar farveforskel med en CMYK eller RGB-farve.
Forskellen optræder udelukkende ved Pantone-farverne de har angivet.
Deres respektive felter på side 12 har de angivne CMYK-værdier men er untaggede.
De anvender udelukkende den angivne Pantone-farve på side 16 i deres vejledning.
Matcher dine farver overens med den/de farver?
Avatar billede doodoo Novice
22. januar 2009 - 13:58 #3
Du gør det galt at du stoler på din skærm - det må du aldrig gøre.

Din skærm kan være mere eller mindre kaliberet-korrekt end andre, og derfor må du ikke samligne din skærm med nogle tryk sager... Det samme gør sig gældende hvis du nu fx. arbejder i InDesign og skal have det over i Photoshop - hvis disse 2 programmer ikke bruger den samme ICC profil - kan det gå galt der.

Og ja - der kan være forskel på hvordan Photoshop og Indesign viser dig farven.
Brug deres farve værdi'er - så er det altid dig der har ret. (Pantone er den 100% sikre vej)

Jeg kan se de har fx. den røde farve og andre i mange forskellige værdier; RAL, cmyk, rgb, pantone osv. hvilket giver dig rig mulighed for at finde den rigtige.

Så alt efter hvad du skal bruge skal du vælge den rigtige værdi.

Pantone = hel-farve, altså hvis trykket skal være så billigt som mulig med få farver.
CMYK = 4 farvet tryk
RGB = Digital brug
HEX = Website farve koder.
RAL = Skilte mængler/malere bruger disse
3M = Transperant farve og malere
Avatar billede prodic Mester
22. januar 2009 - 14:27 #4
Helt enig med doodoo i hans antagelser.
Vil dog lige indskyde at de samme Pantone-farver i henholdsvis InDesign og Photoshop også kan vises forskelligt. Selv i et kalibreret system.
Årsagen er at InDesign som standard ikke anvender den angivede LAB-værdi fra Pantone-farven til at vise farven men anvender CMYK-farven.
Heldigvis kan det ændres. Følte bare at det lige skulle nævnes.

Min største bekymring er dog stadigvæk den importede pdf-fil, fra websitet, i ntg's tilfælde ikke er identisk med en farveværdi baseret på samme værdi-angivelser i det samme dokument.

Men igen enig med doodoo - hvis du vælger en af de farveværdier de angiver så kan du ikke komme tættere på såfremt dit system er indstillet nogenlunde fornuftigt.
Avatar billede Slettet bruger
22. januar 2009 - 22:54 #5
Lige et hurtigt svar:
Alle farverne er set i photoshop på den samme monitor, og naturligvis uden mellemliggende justeringer af skærmen
Avatar billede prodic Mester
23. januar 2009 - 08:13 #6
Bare lige for at vi er sikre på proceduren:
Du åbner pdf-filen i Photoshop på den pågældende side i et nyt dokument(CMYK). Laver du nu endnu et lag og laver en tilsvarende kasse indeholdende de angivede farveværdier(CMYK) så får du stadigvæk en farveforskel?
Både visuel og målbar(info-paletten)?